עסקה שנסגרה בעת שמירה בעוטף: מכירת קרטיהיל מזניקה את אלרון

חברת הביומד הישראלית נמכרת לענקית אורטופדיה תמורת עד 330 מיליון דולר – לאחר שאשתקד בוטלה עסקה קודמת למכירתה • מניית אלרון, בעלת מניות, בקרטיהיל מזנקת בכ-50%, כשגם ניירות הערך של החברה האם דסק"ש רושמות עלייה נאה • התשואה לבעלי המניות – פי 6

ניר אלטשולר, מנכ''ל cartiheal קרטיהיל / צילום: איל יצהר
ניר אלטשולר, מנכ''ל cartiheal קרטיהיל / צילום: איל יצהר

דווקא בתקופה קשה לחברות ישראליות בכלל ולחברות ביומד בפרט, הצליחה חברת קרטיהיל להגיע לסיכום על אקזיט מרשים. החברה, שפיתחה רקמה חלופית לסחוס פגוע, צפויה להימכר תמורת עד 330 מיליון דולר לחברת המכשור הרפואי הבינלאומית S&N (Smith & Nephew), הנסחרת בבורסה של לונדון בשווי של 8.9 מיליארד ליש"ט. להערכת קרטיהיל, התנאים המתלים הנדרשים להשלמת לעסקה יושלמו במהלך הרבעון הראשון של שנת 2024.

"יש לרבים מאיתנו קרובי משפחה מעזה. זה לא סותר. מאז המלחמה זזתי ימינה"
"כל פרט בתמונה מעוצב": חוקרת קלטות חטופים על תפקידן בלוחמה הפסיכולוגית

על פי תנאי העסקה 180 מיליון דולר מהתמורה ישולמו מיידית ולאחר מכן ישולמו עוד 150 מיליון דולר בהתאם לאבן דרך - לאחר שמוצרי קרטיהיל יכניסו לרוכשת הכנסות נטו של לפחות 100 מיליון דולר בתקופה של 12 חודשים רצופים. במידה ומלוא הסכום ישולם, בעלי המניות של קרטיהיל, ביניהם אלרון הבורסאית (בעלת 27% מהמניות) והקרנות פרגרין, אקסלמד, aMoon, אקסס מדיקל, Pertec ו- JJDC יהיו מורווחים כפי 6 על השקעתם. חישוב תשואה זה לוקח בחשבון 100 מיליון דולר שקיבלו בעלי המניות כמקדמה בעסקה קודמת למכירתה של קרטיהיל, לביוונטוס (Bioventus) האמריקאית, שבוטלה אשתקד.

קרטיהיל

תחום עיסוק: פיתחה שתל המופק מאלמוגים לשיקום רקמת הסחוס
היסטוריה: הוקמה ב־2009 על ידי ניר אלטשולר ואוניברסיטת בן גוריון. בעלי המניות העיקריים הם: אלרון (27%), אקסלמד, aMoon, אקסס מדיקל, Pertec ו־JJDC. החברה קיבלה אישור FDA ב־2022 לשיווק המוצר בשוק האמריקאי
נתונים: החברה מנוהלת על ידי אלטשולר ומעסיקה 25 עובדים, מרביתם במשרדיה בכפר סבא

קרן אקסלמד הראשונה, של ד"ר אורי גייגר, מורי ארקין ומגדל תקבל סה"כ כ 82 מיליון דולר על השקעה של 7.8 מיליון דולר, תשואה של יותר מפי 10. אקסלמד השקיעה בחברה משלב מוקדם ונמענה מלהשתתף בסבבים מאוחרים בשווי של 200 מיליון דולר וכך השיגה תשואה עודפת, אם כי לקחה בכך סיכון שהחברה לא תשרוד. אורי גייגר, מייסד ושותף מנהל של אקסלמד אמר היום: אנו גאים בקרטיהיל וביזם ניר אלטשולר שהוביל את החברה להשקת מוצר מהפכני המבוסס על המצאתו ושמחים שביחד עם שותפנו הצלחנו למכור חברה ישראלית לחברה בריטית בעיצומה של המלחמה הקשה בה אנו נמצאים".

אלרון, זרוע השקעות הטכנולוגיה של דיסקונט השקעות (דסק"ש) דיווחה כי חלקה בתמורה תגיע עד 87 מיליון דולר - 47 מיליון דולר בעת הסגירה ועוד 40 מיליון דולר אם אבן הדרך תושג. זאת בנוסף ל-33 מיליון דולר שכבר התקבלו מעסקת ביוונטוס שבוטלה. העסקה תניב רווח נאה שכן ערכה המאזני של קרטיהיל בספרי אלרון הינו כ-66 מיליון דולר. מניית אלרון זינקה היום (ד') בכ-50%, לשווי חברה של כ-341 מיליון שקל. מניית דסק"ש זינקה אף היא, בכ-13%. גם האג"ח של דסק"ש הגיבו לדיווח בעליות, ועדיין נסחרות בתשואת זבל של כ-20%. זאת על רקע חששות המשקיעים כי חברת ההחזקות הממונפת תתקשה לשרת את החוב למחזיקים (כ-2.2 מיליארד שקל).

הרוכשת בעסקה, S&N, היא אחת מהמובילות העולמיות באורתופדיה ורפואת ספורט, שוק היעד של קרטיהיל. בשנים האחרונות היא חווה ירידת נתח שוק בתחום האורתופדיה ושחיקה ברווחיות. מכאן אולי התיאבון שלה למוצר חדשני כמו זה של קרטיהיל.

העסקה הנוכחית קטנה מעסקת ביוונטוס שבוטלה, בה התמורה הייתה אמורה לעמוד על עד 500 מיליון דולר - 350 מיליון דולר מיידית ועוד 150 מיליון דולר בגין אותה אבן דרך. ביוונטוס, הנסחרת בשווי נמוך מהמחיר שהציעה, לא הצליחה לגייס את המימון לעסקה בשל השינוי בתנאי השוק ב-2022.

גורם המקורב לעסקה הנוכחית אמר לגלובס כי: "S&N היא רוכשת טובה יותר, שקרטיהיל לא הייתה בשלה עבורה בתקופה בה נחתמה עסקת ביוונטוס. אם לוקחים בחשבון את ה-100 מיליון דולר שהתקבלו מביוונטוס, הרי שגם מבחינת תשואה מדובר כמעט באותה העסקה".

מאז ביטול המכירה לביוונטוס החלה קרטיהיל לשווק את המוצר שלה בעצמה לבתי החולים המובילים בארה"ב, בעודה מנהלת את המו"מ על העסקה הנוכחית, אשר רובו ככולו הושלם לפני אירועי ה-7 באוקטובר: "כשהתרחשו האירועים, היה רגע של אי וודאות, אבל הם (S&N, ג' ו') היו ממש בסדר, עניניים מאוד, ורק ביקשו להוסיף תנאי מתלה לעסקה לפיו תסופק להם במועד הסגירה כמות יחידות מספיקה לתחילת השיווק, והחברה צפויה לעמוד בכך. גם בהודעות לעיתונות ולבורסה, לא הגבילו בשום צורה את זיהוי החברה כישראלית", אומר הגורם המקורב.

הטכנולוגיה של קרטיהיל / צילום: באדיבות החברה
 הטכנולוגיה של קרטיהיל / צילום: באדיבות החברה

אחת החברות המובילות העולמיות באורתופדיה ורפואת ספורט

קרטיהיל, שהוקמה ב-2009 על ידי ניר אלטשולר ואוניברסיטת בן גוריון, פיתחה פתרון שיקום סחוס על בסיס אלמוגים (שתלי Agili-C). האלמוגים נלקחים ממש מן הים לאחר אישור כל הרשויות הרלוונטיות. לאחר מכן החברה עושה בהם תהליכים שונים כדי להפכם למתאימים לשיקום סחוס. בניסוי שערכה החברה, 77.8% מן המטופלים במוצר של החברה הרגישו שיפור, לעומת 33.6% מאלה שקיבלו את סטנדרט הטיפול הקיים.

קרטיהיל מעסיקה 25 עובדים, רובם בכפר סבא, כולל אלטשולר המייסד, שחזר לנהל את החברה לאחר ביטול העסקה. הם צפויים להיקלט לתוך החברה הרוכשת, שאמורה להמשיך לפעול מישראל. אלטשולר: "זה לא היה טריוויאלי עבורי לחזור לחברה, אבל קרטיהיל היא כמו הילד שלי. לא יכולתי להגיד 'לא'".

את הפרטים האחרונים של העסקה סגר אלטשולר בשבוע הראשון למלחמה, כשהוא מתנדב בשמירה באחד מישובי העוטף, משוחח בטלפון עם ראשי S&N כשהטילים שורקים מעל. "אחרי מה שראיתי בתקופה האחרונה, הצעד הבא שלי יהיה כנראה בשירות הציבורי", הוא אומר ל"גלובס".