דיסקונט: רווח של 817 מיליון שקל, יחלק דיבידנד של 123 מיליון שקל

הבנק פרסם את דוחות הרבעון השלישי, מהם עולה כי הוא הגדיל את ההוצאות להפסדי אשראי פי שישה לכדי כ-600 מיליון שקל • האשראי גדל ב-2.2%, והתשואה להון עמדה על 12%

בנק דיסקונט הקים קרן לטובת ילדים ובני נוער שנפגעו מהמלחמה / צילום: איל יצהר
בנק דיסקונט הקים קרן לטובת ילדים ובני נוער שנפגעו מהמלחמה / צילום: איל יצהר

בנק דיסקונט  פרסם הבוקר (ב') את דוחות הרבעון השלישי שלו, מהם עולה כי הרווח הנקי עמד על 817 מיליון שקל, ירידה לעומת 893 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. עיקר הירידה נובע מהגידול בהוצאות להפסדי אשראי, בעקבות הריבית הגבוהה אליה הצטרפה המלחמה, כשהשילוב בין השנים מגדיל את הסיכון שלווים לא יעמדו בהלוואות שנטלו. 

הישראלים שוברים חסכונות: כ־20 מיליארד שקל נמשכו השנה מקרנות ההשתלמות
חנן מור כשל, אבל גם הבנקים התעלמו מתמרורי האזהרה

כך רשם דיסקונט הוצאות בגין הפסדי אשראי בסך של 596 מיליון שקל לעומת 106 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בדיסקונט ציינו כי הגידול נובע רובו ככולו מהשלכות המלחמה על ההפרשה הקבוצתית שהסתכמה בסך של 534 מיליון שקל. 

שיעור התשואה להון עמד על 12.0% לעומת 15.0% ברבעון המקביל אשתקד. עוד מדווח הבנק על גידול של 2.1% בהיקף האשראי לציבור, "תוך שמירה על צמיחת אשראי אחראית, על רקע ההאטה הכלכלית, המותאמת להיקף הביקושים במשק". 

דחיית תשלומי הלוואות ותשלומי משכנתאות 

האשראי לציבור נטו של הבנק הסתכם בסוף הרבעון בסך של 258 מיליארד שקל. מתוכו, תיק המשכנתאות של דיסקונט עומד על 69 מיליארד שקל, גידול של 1.6% ביחס לרבעון השני של השנה. האשראי למשקי בית ללא הלוואות לדיור גדל ב-2.8% ביחס לרבעון הקודם ועומד על 33.3 מיליארד שקל. 

דיסקונט הודיע כי יחלק דיבידנד בשיעור של 15% מרווחי הרבעון השלישי של שנת 2023, בסך של 123 מיליון שקל. זאת לעומת דיבידנד בשיעור של 30% מרווחי הרבעון השני. כזכור בנק ישראל רמז לבנקים כי לאור המצב והעלייה בסיכון, עליהם לנהוג באחריות בחלוקת הדיבידנד.

בדיסקונט מעריכים כי תמיכת הקבוצה בלקוחות ובקהילה על רקע המלחמה נאמדת בכ-350 מיליון שקל, מתוכם 270-280 מיליון שקל הינם השפעה ישירה על פעילות הקבוצה, הנובעת מהטבות ללקוחות דוגמת פטור מלא (לא דחייה) מתשלומי המשכנתא למשך 6 חודשים (לתושבי העוטף המתגוררים עד 7 ק"מ מהרצועה) והארכה מ-3 חודשים ל-6 חודשים את תקופת מתווה הסיוע של בנק ישראל ללקוחות דיסקונט מאוכלוסיות המעגל הראשון, כהגדרתן במתווה בנק ישראל.

מתווה בנק ישראל כולל בין הקלות למעגל הראשון דוגמת היתר דחיית תשלומי הלוואות ותשלומי משכנתאות לתקופה של 6 חודשים, ללא חיוב בעמלות וללא ריבית ופטור מריבית על המינוס בחשבון העו"ש של משק הבית/עסק, עד סכום של 10,000 שקל, למשך 6 חודשים (ללא לקוחות בצו שמונה ובהתאם למתווה).

בסך הכך מדווח דיסקונט על יותר מ-44 אלף הלוואות שתנאיהן שונו בעקבות מלחמת חרבות ברזל. מתוכן מדובר על 5,239 בקשות לדחיית החזרי משכנתאות כאשר סך כל התשלומים שנדחו עומד על 128 מיליון שקל. היקף המשכנתאות בגינן התקבלת בקשת דחייה עומד על 4.3 מיליארד שקל, מתוכן 2.17 מיליארד הלוואות שנדחו ואינן כוללות ריבית, כלומר של לקוחות הבנק המשתייכים למעגל הראשון. כשליש מבין מבקשי הדחייה ביקשו דחייה של עד שלושה חודשים וכשני שלישים ביקשו לדחות החזרים לתקופה של ארבעה עד שישה חודשים.

בסך הכל דחה הבנק החזרי הלוואות (כולל משכנתאות) בסכום של 907 מיליון שקל. יותר משליש מתוכם (313 מיליון) מגיע מעסקים זעירים. עסקים קטנים דחו תשלומים בהיקף של 146 מיליון שקל, עסקים בינוניים בהיקף של 122 מיליון שקל ועסקים גדולים בהיקף של 111 מיליון שקל. משקי הבית לקוחות הבנק הגישו 23 אלף בקשות דחייה להלוואות שאינן לדיור, ומכיוון שמדובר בהלוואות קטנות יחסית, סך התשלומים שנדחו עומד על 87 מיליון שקל.

רווח לזרוע ההשקעות של הבנק

הכנסות הריבית נטו של דיסקונט הסתכמו בסכום של 5.4 מיליארד שקל ברבעון השלישי, סכום דומה לזה של הרבעון השני (עלייה של 1.6%). העליה בהכנסות ריבית נטו הושפעה מגידול באשראי לציבור ועליה בריבית בנק ישראל. העמלות של הבנק הסתכמו ברבעון השלישי ב-918 מיליון שקל, עלייה של 5.6% לעומת הרבעון השני.

באשר לקבוצות הבנות של הבנק, מרכנתיל רשם ברבעון השני רווח של 197 מיליון שקל, עלייה של 6.5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. כאל (בה מחזיק דיסקונט ב-72%) רשמה רווח של 79 מיליון שקל, ירידה של 27% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. דיסקונט ניו יורק הציג רווח של 17 מיליון דולר, ירידה של 32% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, בין היתר בשל התאמות רגולטוריות שדיסקונט צריך לבצע אל מול הרשויות האמריקאיות. זרוע ההשקעות של הבנק, דיסקונט קפיטל, בראשות המנכ"לית הילה חימי, רשמה רווח של 41 מיליון שקל, פי שלושה מאשר ברבעון המקביל