כלי ה-AI שמסייע להילחם באנטישמיות ובמכחישי זוועות החמאס

הכלי, שנולד במסגרת האקתון, עבר שדרוג בעזרת מומחי הסברה לטובת שימוש במלחמה • "סיפקנו למערכת נתונים ועובדות בנושא, כך שהיא יודעת להפריך טענות מטעות", מסביר אחד המפתחים • ישראל מתגייסת

צוות הפיתוח של Savee. ראשון מימין: אורי קסלר / צילום: ויקטור לוי
צוות הפיתוח של Savee. ראשון מימין: אורי קסלר / צילום: ויקטור לוי

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

מאז מתקפת הפתע הרצחנית של ארגון הטרור חמאס, הרשתות החברתיות התמלאו בתכני שנאה ואנטישמיות. לא מעט ישראלים רוצים לקחת חלק בהסברה, ולספק מענה לתכנים הללו, אך ניצבים בפני השאלה כיצד לנסח את הדברים או מה הכיוון המתאים.

אחד הכלים שבהם ניתן להיעזר הוא Savee - מערכת בינה מלאכותית למאבק במכחישי הטבח ובפוסטים אנטי ישראליים ברשתות החברתיות, שפיתחה קבוצה של סטודנטים ישראלים.

במקור, המערכת פותחה על מנת להילחם במכחישי שואה במסגרת האקתון "ניצוץ לדורות", שהתקיים השנה. עם פרוץ המלחמה הוחלט לפתח אותה יותר, בשיתוף עם מומחי הסברה ועם משרד החוץ, כדי לספק את המידע המהימן ביותר ואת שיטות ההסברה המתאימות.

איך זה עובד? מדובר בתוסף של גוגל כרום (כלומר: זמין רק בגרסת המחשב) שיש להתקין בתהליך קצר, ולאחר מכן ניתן לסמן משפטים של פרופגנדה פלסטינית אנטי ישראלית, והמערכת מספקת תשובות או כיוונים לתשובות.

"כשנתקלים בפוסט עם מידע שקרי, ניתן לסמן אותו ולהפעיל את התוסף, שמייצר תגובה על בסיס מידע ועובדות מהימנות שנבדקו ונכתבו על ידי מומחי הסברה", מסביר אורי קסלר, 30,  סטודנט במרכז היזמות שרייבר לב-טק במרכז האקדמי לב.

"הכלי בפיתוח תמידי"

לדברי קסלר, בשונה מ-ChatGPT, "שיכול לספק מענה טוב כשמדובר בטיעון מופרך למדי, אך יספק חרטוטים בנושאים פחות מובהקים או כאלה שבהם הוא פחות בקיא, כאן סיפקנו למערכת נתונים ועובדות סביב הנושא, כך שהיא יודעת לקחת את התגובה השקרית, להשוות למידע המאומת במערכת, ולהפריך את הטענות המטעות".

כאשר בדקנו את הכלי עלו כמה בעיות, כמו חוסר יצירתיות במענה, חוסר ידע בנוגע לטענה מסוימת והודעות קצרות גם בפלטפורמות המאפשרות מענה ארוך יותר. קסלר מסביר ש"הכלי בפיתוח תמידי. אנחנו כל הזמן מוספים לבוט מידע חדש, כדי שהוא יידע להשתמש במידע המעודכן.

"בנוסף, בעבר הכלי סיפק מענה ארוך יותר, אבל מומחי ההסברה אמרו לנו שצריכים לספק תשובות כמה שיותר קצרות, ולהשתמש בסיסמאות ברורות".

נציין כי לא מומלץ להגיב לפוסטים אנטי־ישראלים, כיוון שתגובות מספקות להם יותר טראפיק ומגבירות את התהודה שלהם. במיזם ממליצים להגיב רק בפוסטים שכבר יש להם חשיפה מאוד גבוהה, וכדאי שיהיו בהם תגובות פרו־ישראליות. מה שבטוח, לא מומלץ להפיץ סרטונים שמהדהדים מסרים של חמאס.

יוזמות אזרחיות

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

רוח טובה ובזק

העמותה וקבוצת התקשורת הקימו האתר ייעודי ליצירת קשר בין בעלי מקצוע ועסקים שנפגעו מהמלחמה לצרכנים ברחבי הארץ. האתר מרכז מעל 15 אלף בעלי מקצוע ועסקים מהדרום והצפון, בעלי פוטנציאל לספק שירותים באזורים נוספים.

בין היתר מדובר בבעלי מקצוע בתחומי אינסטלציה, שיפוץ או מיזוג אוויר, חקלאים שמוכרים תוצרת חקלאית ועוד. שיתוף הפעולה מתבסס על מאגר העסקים של בזק באתר b144, ומאפשר לעסקים בעוטף ישראל להירשם ללא עלות.

אתר ההצטרפות: otefisrael.org.il

עמותת יוניסטרים

העמותה הקימה מתחם חדשנות, טכנולוגיה ומדע לטובת בני ובנות נוער מהדרום והצפון השוהים באילת. מטרת המתחם היא לאפשר למפונים מקום חווייתי להעשרה ובילוי בשעות הערב והלילה. המתחם נפתח רשמית השבוע, וערוך לקלוט מאות בני נוער, מציע פעילות VR, סימולטור טיסה, חדר בריחה ועוד - ללא עלות. למהלך שותפים גם קרן טראמפ לחינוך, קרן עזריאלי, הפדרציה היהודית של לוס אנג'לס, עיריית אילת ורשת המתנ"סים אילת.

מתחם הנוער של יוניסטרים באילת / צילום: ארן דולב
 מתחם הנוער של יוניסטרים באילת / צילום: ארן דולב

המתחם פועל בטיילת מלכת שבא בימים א'-ה' בשעות 19:00-24:00.

לפרטים: naama.a@unistream.co.il

פקטורי 54

רשת אופנת היוקרה הקימה חמ"ל סיוע מיוחד במשרדיה, שבמסגרתו נתרמו עד כה כ-45 אלף פריטים לעשרות אלפי משפחות ולוחמים, בשווי 4.8 מיליון שקל.

החמ"ל עוסק בין היתר במיון הבקשות, אריזת הסחורות ושילוח החבילות למוקדים השונים. התרומות כוללות ביגוד והנעלה עבור נשים וגברים, וכן בגדי ילדים עבור תושבי העוטף. לצד זה נשלחו גם חבילות מזון, הלבשה תחתונה וציוד הכרחי ללוחמים בדרום ובצפון.

מייל פנייה לתרומות: cs@factory54.co.il

מתגייסים למען העסקים הקטנים

מספר בתי עסק התאגדו והקימו אתר ייעודי על מנת לסייע לעסקים קטנים שנפגעו בשל המצב. באתר ניתן לחפש שירות או מוצר ולקבל הצעות מתאימות, בין היתר מעסקים קטנים מאזורי הלחימה שנפגעו בשל המצב.

לפרטים: https://www.bizmakebiz.co.il/good4biz

זאפ משפטי

במסגרת הפורומים המשפטיים באתר "זאפ משפטי", המנוהלים על ידי עורכי דין מקצועיים שנותנים מענה ראשוני בסוגיות משפטיות, הוקם פורום ייחודי לשאלות בצל המלחמה.

עורכי הדין הפעילים באתר מספקים מענה משפטי בסוגיות צבאיות, דיני עבודה, ביטוח לאומי, פיצויים ועוד. בימים האחרונים הצטרפו לפורום גם נציגי לשכת עורכי הדין, שמסייעים להרחיב את פעילותו, בתחומים כמו חוזים ושכירויות, דיני נזיקין, צוואות ירושה ועזבונות, הוצאה לפועל, נכי צה"ל ונפגעי פעולות איבה ועוד.

להתייעצות עם עורכי הדין: https://www.mishpati.co.il/forum/119