המשקיעים רעבים לסיכון - ומחזיקים בסכומי שיא במזומן

חלק מהאנליסטים רואים בכך איתות שורי לשוקי ההון בארה"ב, כש"אנשים קיבלו תיאבון או שהם חוששים לפספס ראלי"

פסל השור מחוץ לבורסה לניירות ערך בניו יורק / צילום: Reuters, Peter Morgan
פסל השור מחוץ לבורסה לניירות ערך בניו יורק / צילום: Reuters, Peter Morgan

מניות ואיגרות חוב זינקו בנובמבר, ולנוכח ביצועי השיא שרושמים משקיעים בקרנות כספיות, אנליסטים בשוק האמריקאי אופטימיים לגבי המשך התקדמות האפיק.

כל דבר ממניות טכנולוגיה עד חוב של חברות בדירוג זבל עלה לאחר שנתוני אינפלציה מעודדים חיזקו את ההימורים בשוק כי הפדרל ריזרב יצליח לבצע 'נחיתה רכה' על ידי צינון הכלכלה מבלי לדחוף אותה למיתון עמוק.

שאלות ותשובות | צבי סטפק מגלה: כך השקעתי במשברים קודמים. ולמה הפעם מומלץ לפעול ההפך
ראיון | באילו ענפים לא כדאי להשקיע: התחזית של יו"ר בית ההשקעות

מדד S&P 500 עלה בנובמבר ב־8.7%, בעוד שמדד נאסד"ק המשולב עלה ב־11%. התשואה על אג"ח הבנצ'מרק של ממשל ארה"ב ל־10 שנים ירדה בכחצי אחוז ל־4.48%.

משקיעים מזרימים כסף למניות וקרנות אג"ח. קרן הסל Invesco QQQ, העוקבת אחרי מדד נאסד"ק 100 המוטה למניות טכנולוגיה, דיווחה ב־13 בנובמבר על כניסת הכספים הגדולה ביותר בשבוע בודד מאז הקמתה. קרנות העוקבות אחר מדדי אג"ח בתשואה גבוהה - החלק המסוכן ביותר בשוק האג"ח הקונצרניות - דיווחו באמצע נובמבר שיאי הפקדות חדשות.

בינתיים, גופים מוסדיים ומשקיעים פרטיים מחזיקים בנתון שיא של 5.7 טריליון דולר בקרנות כספיות, שרבות מהן מניבות תשואה גבוהה מ־5%, על פי Investment Company Institute.

 

יש בוול סטריט מי שרואים בפריחת אפיקי המזומן איתות שורי ורוח גבית למניות ואג"ח אם התחזית לגבי האינפלציה תמשיך להשתפר. אחרים אומרים שמדובר פשוט בנהירה למוצרים עתירי תשואה על פני חשבונות בנק רגילים, ולא בכסף שישב בצד וחיכה להזדמנות להיכנס לשוק. "לראשונה זה זמן רב, גם כסף מזומן נכנס למשוואה", אמר עלי דיבדג'י, מנכ"ל Janus Henderson Investors. "אבל ברגע שהריביות לטווח הקצר יתחילו לרדת, תראו זרימה של כסף רב לנכסים אחרים".

מקבלים תיאבון וביטחון

אצל Webull, חברת ברוקרים, המנכ"ל אנתוני דניאר ראה מקרוב את המשיכה הגוברת למזומן מצד משקיעים פרטיים. Webull החלה להציע במהלך השנה תשואה של 5% על מזומן שמוחזק אצלה, כדי לייצר תחרות לשוק הקרנות הכספיות.

זה עבד ל־Webull שזכתה להפקדות גבוהות מהרגיל, ולדברי דניאר רק החודש החלו הלקוחות להזיז כספים. "אחרי שישב בחשבון שלהם בששת החודשים האחרונים כדי לייצר להם תשואה, סוף סוף הלקוחות מתחילים להשתמש בו להשקעה פעילה", סיפר. "זה סימן ממש שורי". בין ההשקעות הללו - מניות טכנולוגיה, קרנות סל מנייתיות וגם מניות של חברות שספגו הערכות לא טובות לאחרונה.

מדד ראסל 2000 של חברות בשווי בינוני וקטן, שלרוב רגישות יותר לשיעורי הריבית, זינק ב־14 בנובמבר ביותר מ־5%, בעקבות נתוני האינפלציה המעודדים של אוקטובר.

דיוויד ליטלטון, מנכ"ל חברת ניהול הנכסים F/m Investments, העריך שסכומי השיא בקרנות הכספיות תורמים להתגברות קצב הראלי בנכסים חבוטים כמו מניות עם תחזיות מופחתות.

"עם התחזית החדשה לגבי האינפלציה, אנשים נעשו תאבי בצע או פוחדים שהם הולכים להחמיץ ראלי, כפי שמעידה העלייה של 5% במדד", אמר ליטלטון. "ועדיין לא נראה את כל הכסף הזה זז בן לילה".