אלביט מחזירה פנסיונרים לעבודה כדי לעמוד בביקוש למערכות נשק

2,000 מעובדי אלביט מגויסים למילואים, וכדי לעמוד בביקוש באלביט החזירו יותר מ-100 פנסיונרים כדי לאייש את קווי הייצור • מנכ"ל אלביט: "אנחנו משולבים במאמצי הלחימה בכל הזרועות ועובדים מסביב לשעון. למרות ש-15% מהעובדים שלנו בארץ מגויסים למילואים, ניידנו עובדים כדי למקד את המאמץ וקלטנו מאות עובדים חדשים"

מערכות תותח SIGMA של אלביט מערכות / צילום: אלביט מערכות
מערכות תותח SIGMA של אלביט מערכות / צילום: אלביט מערכות

המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר הובילה כצפוי לעלייה בביקושים מצד משרד הביטחון לפתרונות של החברה הביטחונית אלביט מערכות , והחברה הגבירה את מאמצי הייצור שלה וגייסה מאות עובדים חדשים, כשבמקביל 2,000 מעובדיה (כ-15% מהעובדים בישראל וכ-10% מסך העובדים) מגויסים כיום למילואים.

מזרחי טפחות: הרווח ירד ב-7%, הדיבידנד קוצץ בחצי 
אחרי 30 שנה בהראל: יו"ר חברת הביטוח מישל סיבוני פורש

אלביט פרסמה היום את דוחות הרבעון השלישי, שהסתיים לפני פרוץ המלחמה. הכנסות הרבעון צמחו ב-11.3% לעומת הרבעון המקביל לכ-1.5 מיליארד דולר, ובשלושת הרבעונים הראשונים של השנה ההכנסות צמחו ב-8.6% ליותר מ-4.3 מיליארד דולר.

לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), הרווח הנקי ברבעון היה 60.9 מיליון דולר, עלייה של 8.2%, ומתחילת השנה הרווח הגיע ל-185 מיליון דולר, ירידה של 2.4%. על בסיס Non-GAAP, בניכוי סעיפים חשבונאיים שונים, הרווח הנקי גדל גם ברמה הרבעונית וגם מתחילת השנה, והסתכם ב-73.5 מיליון דולר ברבעון ו-219 מיליון דולר מתחילת השנה. במקביל, החברה שיפרה את שיעור הרווח התפעולי שלה (Non-GAAP) מ-6.3% ל-7.8%.

אלביט סיימה את הרבעון השלישי עם גידול של כחצי מיליארד דולר בצבר ההזמנות לעומת הרבעון הקודם, לרמה של 16.6 מיליארד דולר. יש להעריך שהצבר המשיך לגדול בחודשיים שחלפו מתחילת הרבעון הרביעי, על רקע הזמנות משרד הביטחון, אך בחברה לא מוסרים את הנתון המעודכן. התזרים מפעילות שוטפת הסתכם ב-44.6 מיליון דולר ברבעון השלישי והיה שלילי בסך 200 מיליון דולר בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה.

"15% מהעובדים שלנו בארץ מגויסים למילואים"

נשיא ומנכ"ל אלביט, בצלאל (בוצי) מכליס, אמר היום כי "הרבעון השלישי היה רבעון טוב, רשמנו עלייה של כמעט 2 מיליארד דולר בצבר ההזמנות יחסית לשנה שעברה, הייתה לנו צמיחה של 11% במכירות ושיפור ברווחיות התפעולית, והתייעלנו בהוצאות ההנהלה וכלליות. אנחנו ממשיכים בשיפור הדרגתי. יש לנו יעד אסטרטגי להגיע ל-6.5-7 מיליארד דולר הכנסות בטווח הבינוני, וכמו שזה נראה כרגע, נעבור את היעד הזה ונגיע ליעד של 10% רווחיות תפעולית".

לדברי מכליס, "תוך כדי הלחימה סיפקנו הרבה מערכות לצה"ל. אנחנו משולבים במאמצי הלחימה בכל הזרועות ועובדים מסביב לשעון. למרות ש-15% מהעובדים שלנו בארץ מגויסים למילואים, ניידנו עובדים כדי למקד את המאמץ, קלטנו מאות עובדים חדשים לקווי ייצור והחזרנו יותר מ-100 פנסיונרים. אנשים עובדים היום הרבה יותר מבעבר. עם זאת, אנחנו זוכרים ש-80% מהמכירות שלנו הן לעולם, ויש לנו עשרות חברות בנות בעולם שהן נקודת חוזק אדירה. אנחנו ממשיכים לשמר קשר עם לקוחות בעולם, לספק להם מוצרים. לא שאין הפרעה בכלל, אבל זה מנוהל. קיבלנו מאות מכתבי תמיכה מלקוחות בעולם. אנחנו רואים הזדמנויות גדולות לפנינו בעולם, שיבטיחו את המשך צמיחת החברה".

נוסף על הגברת מאמצי הייצור מכליס מספר שעובדי אלביט גם מתנדבים בעזרה בחקלאות, מחלקים מחשבים ניידים לאנשי העוטף ואלביט סיפקה אפליקציות תקשורת למעל 300 כיתות כוננות ברחבי הארץ.

אתם רואים השפעה על גידול בביקושים מחו"ל על רקע המלחמה בישראל, כפי שאולי היה אחרי שפרצה המלחמה באוקראינה?
"כרגע לא. תהליכי המכירה בחו"ל ארוכים, זה לא קשור למלחמה אבל אני רואה שיש הזדמנויות. היופי באלביט הוא שיש לנו פורטפוליו מאוד רחב, בתחומי הים, יבשה, מודיעין, חימושים ועוד. הפורטפוליו מבוזר ולכן הסיכון נמוך".

בעבר הייתה בעיה של עיכוב תשלומים מצד משרד הביטחון. אין חשש כזה היום, כשאתם מספקים לו יותר פתרונות על רקע המלחמה?
"משרד הביטחון לא שילם את מלוא חובותיו, אבל יש התחייבות מוחלטת להסדיר את כל החובות ברבעון הרביעי, לכן החשש הזה לא קיים".

אלביט נסחרת בנאסד"ק ובבורסה בת"א לפי שווי של 9.4 מיליארד דולר. מניית אלביט עלתה ב-30.5% מתחילת השנה ובכ-2% מתחילת המלחמה.