תוכנית הפיצויים למשק מסתיימת השבוע, ובאוצר טרם החליטו האם להאריך אותה

גורמים בכירים באוצר מעריכים כי לבסוף יאושר המשך מסוים לסיוע למשק, אבל מציינים כי כרגע לא ברור באיזה היקף בדיוק • הם מסבירים כי ההחלטה תתחשב גם בהשפעות המשקיות של הפסקת האש, שעדיין לא ידוע כמה זמן תימשך • בתוך כך, עסקים רבים מתלוננים על כך שעדיין לא קיבלו את המענקים הראשונים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: Reuters, Ronen Zvulun
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

בסוף השבוע הקרוב יפקע תוקפה של תוכנית הפיצויים שהעמיד משרד האוצר לעסקים ולעובדים שנפגעו כלכלית בעקבות המלחמה. נכון להיום, באוצר עדיין לא קיבלו החלטה בדבר הארכת הסיוע לחודש דצמבר.

גורמים בכירים באוצר מעריכים כי לבסוף יאושר המשך מסוים לסיוע למשק, אבל מציינים כי כרגע לא ברור באיזה היקף בדיוק. הם מסבירים כי ההחלטה תתחשב גם בהשפעות המשקיות של הפסקת האש, שעדיין לא ידוע כמה זמן תימשך. 

פיצויים, הנחות או מענקים? הפתרונות שדורשים העסקים 
עסקים מנסים להגיש בקשה לפיצוי, אבל המערכת קורסת; "אפשר להשתגע" 
איך תגישו בקשה לסיוע מהמדינה, וכמה תקבלו? 

מצד שני, לא קיימת אפשרות חוקית לשנות כרגע את פרטי מתווה הסיוע. המתווה אושר לחודשים אוקטובר-נובמבר, ונקבע כי לשר האוצר תינתן הסמכות להאריך את התוכנית בחודש נוסף. אם היא לא תוארך בימים הקרובים, המשמעות תהיה ביטול גורף של כל ההטבות לחודש הבא - או לחלופין צורך בחקיקה מאפס של מתווה חדש.

במשרד האוצר בוחנים בימים אלה את נתוני הפעילות במשק והתעסוקה כדי לקבל לגבש את ההחלטה. בדרג המקצועי מציינים התאוששות יפה של הכלכלה בנובמבר, אחרי ההיחלשות הניכרת בחודש הראשון למלחמה. בראייה האוצרית, זה עשוי להיות שיקול אחד נגד הארכת המתווה.

עלות חבילת הסיוע של הממשלה לחודש נובמבר הוערכה תחילה בסביבות 5 מיליארד שקל. המענקים ניתנים לעסקים לפי רמת הפגיעה במחזור ההכנסות שלהם. לכן, בעקבות הגידול בפעילות בנובמבר, באוצר מעריכים כעת כי העלות הסופית תהיה נמוכה יותר. אף אם העלות לחודש דצמבר תהיה נמוכה עוד יותר, לא יהיה קל לאוצר לאתר עוד כמה מיליארדי שקלים פנויים לצורך זה מתוך תקציב המדינה המעודכן ל-2023, שאושר השבוע בממשלה

עסקים רבים עדיין לא קיבלו את המענק הראשון

בתוך כך, עסקים רבים מתלוננים על כך שבשבוע השמיני של המלחמה, הם עדיין לא קיבלו את המענקים הראשונים. במקור, באוצר העריכו כי הכסף ייכנס לחשבונות של הזכאים באמצע נובמבר. אלא שבפועל, רק ב-19 בחודש נפתחה המערכת המקוונת של רשות המסים להגשת בקשה למענק. עסקים שמיהרו להגיש בקשה, טרם קיבלו מענה. ככל הידוע, בימים הקרובים תחל המדינה בהעברת התשלומים לעסקים.

מתחילת המלחמה ב-7 באוקטובר ביקשו כ-150 אלף עובדים דמי אבטלה מהביטוח הלאומי. מתוכם, כ-110 אלף איש יצאו לחל"ת שלא מרצון. בחודש נובמבר עמד מספר מבקשי דמי האבטלה על כ-100 אלף איש, מהם כ-80 אלף בחל"ת כפוי. לפי נתוני הביטוח הלאומי, רוב המבקשים (59%) הם בגילאי 20-40. היתר הם בעיקר בני 41-67 (39%).

מתווה הפיצויים כולל מענקים לכל עסק בארץ שנפגע בהכנסות החודשיות ב-25% ומעלה. המענקים מחושבים לפי ההוצאות הקבועות של העסק בשקלול הוצאות השכר ושיעור הפגיעה במחזור. בנוסף נקבעו הקלות בקבלת דמי אבטלה לעובדים שאיבדו את פרנסתם בעקבות המלחמה.