שר האוצר האריך את מתווה הפיצויים לעסקים גם לדצמבר. אבל יש אותיות קטנות

בעוד שהוחלט להאריך את מתווה הפיצויים לעסקים בכל הארץ לחודש דצמבר, מתווה הפיצויים המוגדלים ליישובים בטווח 7-40 ק"מ מגבול עזה לא הוארך

שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

לאחר דיון שהתקיים היום (א') בנושא, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' החליט להאריך את מתווה הפיצויים לעסקים בכל הארץ לחודש דצמבר. החלטת השר כפופה לאישור ועדת הכספים. מנגד, סמוטריץ' והאוצר החליטו שלא להאריך בשלב זה את מתווה הפיצויים המוגדלים, ליישובים שנמצאים בטווח של 7-40 ק"מ מעזה. הנושא הזה ייבחן עוד בהמשך. את הפרט האחרון השמיט סמוטריץ' מההודעה ששלח היום לעיתונות.

סגירת משרדים וקיצוץ בשכר בכירים: תוכנית אגף התקציבים ל־2024
יד נעלמה העבירה 100 מיליון שקל שיועדו למלחמה אל הכספים הקואליציוניים

מתווה הסיוע לעסקים ולעובדים של משרד האוצר פקע בסוף השבוע האחרון. כך, חודש דצמבר נפתח מבלי שהמדינה מעמידה תוכנית פיצויים כלשהי למשק, בשעה שהלחימה בחזית מתחדשת. העמדה שהציגו באגף התקציבים באוצר היא שאין צורך דחוף להאריך את תוכנית הפיצויים בשלב זה. שם מסבירים כי במקרה הצורך, תמיד ניתן יהיה להאריך את מתווה המענקים רטרואקטיבית, כפי שעברה החקיקה במקור.

לראיית אנשי המקצוע באוצר, מדדי דופק המשק מראים התאוששות יפה ביחס לחודש הראשון של המלחמה. למשל, ההוצאות בכרטיסי אשראי נמצאות ברמה של 2% יותר מכפי שהיו בממוצע ברבעון המקביל אשתקד. ואכן, עד ליום שישי האחרון, רובם הגדול של היישובים בארץ הוגדרו כירוקים לפי מדרג פיקוד העורף. אלא שכעת, עם קריסת הפסקת האש והתחדשות הלחימה בעוצמה מלאה, עלולה להתחדש גם הפגיעה בחזית הכלכלית.

באוצר חוששים שהמתווה יפגע בחזרה לפעילות

אנשי אגף התקציבים נשאלו מדוע שלא להאריך את מתווה המענקים לדצמבר ולתת ודאות למשק - אם ממילא גובה הפיצויים מתעדכן בהתאם לפעילות בעסקים. כלומר, המענק ניתן רק למי שחווה פגיעה של 25% לפחות במחזור ההכנסות החודשי, ולפי דרגות פגיעה שונות. כך שעסק שחווה ירידה תלולה בתחילת המלחמה ומאז הצליח לחזור לעמוד על הרגליים, בכל מקרה יקבל מענק מופחת מהמדינה, או לא יקבל מענק בכלל.

בשלב זה, באגף התקציבים טענו  כי יש סיכון דווקא במתן ודאות מוחלטת לעסקים. באוצר חוששים שבעלי עסקים יתאמצו פחות לחזור לפעילות מלאה ככל הניתן, אם יידעו מראש שמובטחים להם מענקים מהמדינה. אחת הדאגות המרכזית של האוצר בימים אלה היא החשש מפני האטה כבדה בקצב צמיחת התוצר, שתתבטא בצניחה בהכנסות ממסים לקופת האוצר. ראש אגף התקציבים יוגב גרדוס קרא במסיבת עיתונאים בחודש שעבר לציבור לצאת לחנויות ולשבת בבתי קפה כדי להניע את גלגלי המשק.

אלא שכאן עלולה להיווצר בעיה. עסקים שבאמת נמצאים במשבר בעקבות המלחמה וזקוקים להמשך הסיוע, עלולים לשלם את המחיר על החשש באוצר שהמתווה יגרום לאנשים לעבוד פחות. על כך משיבים באגף בדיונים כי גם במצב שגרה, ללא מלחמה או משבר כלשהו, 28% מהעסקים חווים פגיעה של 25% במחזור, כחלק מתהליכים תקינים במשק.