גנץ: "לא מאוחר לעצור את התוספות התקציביות", נתניהו בתגובה: "לא חסר כסף"

ראש הממשלה על היום שאחרי מיטוט חמאס: "עזה חייבת להיות מפורזת, שום כוח בין-לאומי לא יכול לדאוג לזה - רק צה"ל" • שר הביטחון גלנט: "אם לא ננצח, החיים שלנו באזור לא יהיו חיים" • השר גנץ: "כל הזדמנות להחזיר חטופים - תמומש"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ מסרו הערב (שלישי) הצהרה משותפת. ראשון נאם נתניהו, שאמר בפתיחת נאומו: "שמעתי מהחטופים על התעללות מינית, פיזית ונפשית. איפה ארגוני זכויות האדם? איפה ארגוני זכויות הנשים?"

נתניהו אף התייחס לפגישה הטעונה של חברי קבינט המלחמה עם משפחות החטופים: "יקיריהן עדיין מוחזקים בעזה, אני מבין את חוסר הוודאות. אמרתי למשפחות שאנחנו לא חוסכים שום מאמץ כדי להחזיר את החטופים. השבתם הביתה - אחת משלוש מטרות המלחמה".

"אני רוצה שתדעו שיש מפעל מודיעיני עצום שעוסק רק בהשבת החטופים", הוסיף רה"מ. "אנחנו פועלים בשיקול דעת ובאחריות, ובכל החלטה השבת חטופינו עומדת לנגד עינינו".

נתניהו: "עזה חייבת להיות מפורזת, רק צה"ל יכול לדאוג לכך" 

על היום שאחרי מיטוט חמאס אמר ראש הממשלה: "עזה חייבת להיות מפורזת, וכדי שהיא תהיה מפורזת יש רק כוח אחד שיכול לדאוג לכך - צבא ההגנה לישראל. אין כוח אחר, ראינו מה קרה במקומות אחרים שהביאו כוחות בין-לאומיים לקדם פירוז".

"קורא לדידינו בעולם - הדרך היחידה שלנו לסיים את המלחמה היא להפעיל כוח מוחץ נגד חמאס", אמר נתניהו. " עד כה חיסלנו כמחצית מהמגדים של ארגון הטרור הרצחני. נבוא חשבון עם כל מי שחטף, כל מי שהיה שותף - לא נשכח ולא נסלח. לוחמי ולחמות צה"ל מחסלים מחבלים סביב השעון ובכל קרב ידנו על העליונה. אנחנו נלחמים עד הסוף, עד הניצחון המוחלט".

גלנט: "הניצחון צריך להיות חד - לפרק את חמאס ולהשיב את החטופים"

שר הביטחון יואב גלנט אמר בנאומו: "חמאס הולך ומוכה, הולך ומאבד שליטה. הדבר הזה הושג בפעולה מאוד נחושה - באוויר, בים וביבשה ובאמצעות מערכי המודיעין. אנחנו פועלים בשיא העוצמה. אני כואב ואומר למשפחות החללים - יש רק דרך אחת להצדיק את נפילת יקיריהן - הניצחון. הניצחון צריך להיות חד - לפרק את חמאס ולהשיב את החטופים".

השר שיבח את הלוחמים שמחרפים נפשם ברצועת עזה, וסיפר כי "הם לא עוזבים אף אתר ואף מנהרה. הם פועלים כדי שמהחבלים לא יוכלו לפעול יותר. הם עושים את זה בדייקנות, בעוצמה רבה. מחבלי חמאס מבינים היום היטב - אין מי שיבוא לעזרתם, לא האיראנים ולא חיזבאללה, הם תלויים רק בדבר אחד - בעוצמה שיפעיל צה"ל. אם לא ננצח, החיים שלנו באזור לא יהיו חיים".

"לאחרונה שואלים אותי אם יש לנו לגיטימציה להמשיך, ואני אומר - אין לנו לגיטימציה להפסיק", הוסיף גלנט. " פגשתי את בני משפחות החטופים פעמיים השבוע, והכאב והסיפורים קשים מאוד. אני אומר לבני המשפחות וגם לחטופים אחדים שהגיעו לאחר ששוחררו - אנחנו מחויבים באופן מלא להשיב את כל החטופים. צה"ל יוצר את התנאים להגיע לזה, ואנחנו עושים כל פעולה וכל מאמץ על מנת להביא לשיחרורם. אנחנו מבצעים מאמצים נקודתיים, שחלקם קשורים בסיכון רב לחיילי צה"ל על מנת להביא לשחרור חטופים נוספים". 

גנץ: "כל הזדמנות להחזיר חטופים - תמומש"

השר בני גנץ הצהיר ואמר כי "אנחנו ממשיכים ומרחיבים את התמרון ברצועה, שום דבר לא יעצור אותנו". על המפגש עם משפחות החטופים והמשוחררות מהשבי אמר: "היה מורכב, כואב וחשוב. אנחנו כקבינט מחויבים להשאיר את הדלת פתוחה 24/7 למשפחות האלו. אנחנו מנהלים מאמץ אדיר כדי להביא לשחרור החטופים".

"אין חטוף שחשוב יותר או פחות מהאחר. האחריות שלנו היא לכולם ולכולן. כל הזדמנות מדינית או מבצעית להחזירם - תמומש", הבטיח גנץ. " כעם, כאזרחים, חובתינו שתהיה יד לוחמת ויד בונה".

גנץ: "לא מאוחר לעצור תוספות תקציביות", נתניהו: "לא חסר כסף"

בהמשך פנה גנץ לראש הממשלה: "מחר יובא התקציב. אזרחי ישראל נפגעו כמעט כולם מהאתגרים שמציבה המלחמה גם בהיבט הכלכלי, בייחוד המפונים וחיילי המילואים. הם מסתכלים עלינו בציפייה. לא מאוחר לעצור את התוספות התקציביות ולהעביר אותן, כמו את יתר המשאבים הנדרשים למלחמה. בימים האלו נדרשת מנהיגות ואנחנו חייבים לגלות אותה".

ראש הממשלה השיב על הביקורת החריפה של גנץ: "זה לא שחסר כסף, אנחנו בתנאים כלכליים מאוד טובים. לא קיצצנו גם בתיאטרון הבימה או בית ליסין למרות שזה לא תורם למלחמה".

אחרי שבמוצאי שבת רה"מ נתניהו והשר גלנט נשאו הצהרות בנפרד, ראש הממשלה הבהיר: "אנחנו פועלים בשיתוף פעולה מלא".

השר גנץ נשאל על החלטת ארה"ב למנוע קבלת ויזה מ"מתנחלים שהיכו פלסטינים". על כך הוא אמר: "אני מבקש לא להשתמש במונח 'אלימות מתנחלים', זה לא מייצג את המתנחלים. 99% ויותר מכך הם אנשים נורמטיביים, רבים שומרים עלינו עכשיו. נגד הקיצוניים שבשוליים צריך להפעיל את כל הכלים".

הערב פרסמנו שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שוקל למנות מפכ"ל חדש, בניגוד לסיכום בין גנץ לנתניהו על כך שכהונת בכירים תוארך בזמן המלחמה. ראש הממשלה התחמק וטען: "לא מכיר דבר כזה". גנץ השיב: "יש לנו הסכם לפיו כל בעלי התפקידים ממשיכים בתפקידם, אין לי ספק שההסכם הזה יכובד".

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12