נמל אילת לא יוציא עובדים לחל"ת, אך דורש פיצויים "תוך יצירת רווח"

בנמל חוששים מצניחה חדה בפעילות, בעקבות האיום החות'י בים האדום • חברת נמלי ישראל: הפסקת קיומם הרציף של שירותי נמל אילת עלולה להביא להפקעת הזיכיון ואף עונש מאסר

כלי רכב חדשים בנמל אילת / צילום: Shutterstock
כלי רכב חדשים בנמל אילת / צילום: Shutterstock

האיום החות'י על הסחר דרך באב אל-מנדב פוגע קשות בנמל אילת, שכל הסחורות המגיעות אליו עוברות באזור המאוים. במכתב ששלח ביום שלישי מנכ"ל חברת נמל אילת גדעון גולבר למנכ"ל האוצר, נאמר שהמדינה צריכה למצוא "פתרון הולם" לעלויות הקבועות של נמל אילת, זאת "תוך כדי יצירת ערך ורווח כגוף עסקי".

בעיצומה של המלחמה: האם מרחף איום סגירה מעל נמל אילת?

על פי המכתב, "עיקר פעילותו של נמל אילת מתבסס על יבוא ויצוא סחורות מהמזרח הרחוק ואוסטרליה". בנוסף, הנמל אמור לשמש כנמל הרזרבי של ישראל למקרה של מתקפה של חיזבאללה בטילים על נמלי הים התיכון הגדולים של ישראל בחיפה ובאשדוד.

אך לדברי החברה, המתקפות של המיליציה החות'ית בתמיכת איראן על באב אל-מנדב "גרם לכך שאוניות צפויות היו להגיע ביטלו את הגעתן, וחמור מכך - העובדה שהחות'ים עדיין מחזיקים באוניית NYK על כל צוותה (25 איש) כך שקיים חשש של חברת הספנות NYK שבאם תפקוד את נמל אילת או כל נמל ישראלי בכלל, החות'ים יהרגו את החטופים".

כפי שפרסמנו בעבר, נמל אילת קולט בשגרה את מרבית המכוניות המגיעות לישראל. כך, בשלושת הרבעונים הראשונים השנה, דרך הנמל יובאו 37-47 אלף מכוניות בכל רבעון מתוך 105-86 אלף מכוניות שיובאו באותם רבעונים לכלל הנמלים בישראל. בחודש אוקטובר האחרון יובאו דרך הנמל רק כ-9,000 מכוניות בלבד.

כעת, מדגישים בנמל אילת - "אוניות הוסטו לכיוון אירופה מסביב לדרום אפריקה, עובדה שמאריכה את ההפלגה בלפחות 20 יום לכל כיוון" ואפילו נתיב זה יהיה בסכנה במקרה של מתקפת טילים מלבנון שעלולה לשתק את כל הסחר הימי של ישראל, שכולל כ-98% מהסחר של המדינה עם העולם.

למרות שמועות שנשמעו בימים האחרונים על הוצאת עובדי נמל אילת לחל"ת בעקבות חוסר העבודה הנובע מאי הגעת הספינות, בנמל אילת אומרים ש"חברת נמל אילת נמנעת מהוצאת עובדים לחל"ת, כיוון שהנמל חייב לשמור על רציפות תפעולית ולהמשיך לתפקד מעצם מחויבתו לתת מענה כמשק לשעת חירום".

נמל אילת מציינים את הוצאותיהם הקבועות כמו שכר, ארנונה, תחזוקה ושכירויות, ומבקשים "פתרון הולם למצב", הכולל "פתרון לבעלי הנמל שזכו במכרז להפעלת הנמל ויש לתת התנאים להפעלתו, תוך כדי יצירת ערך ורווח כגוף עסקי". 

נמלי ישראל: הנמל באילת מחויב לפעול באופן רציף

מוקדם יותר ביום שלישי, חברת נמלי ישראל (חנ"י) האחראית על תשתיות הנמלים והזכיונות להפעלתם, שלחה מכתב לחברת נמל אילת בה היא מבהירה שעל פי חוק - חברת נמל אילת מחויבים להמשיך להפעיל את הנמל באופן רציף. במכתב, חנ"י מדגישה ש"בהתאם לכתב ההסמכה של חברת נמל אילת - חברת הנמל אינה רשאית להחדיל הפעלתו של נמל או חלקו, ואין באפשרותה להפסיק את מתן שירותי החובה שהיא מחויבת לספק". כלומר, חנ"י הודפת את האיום המרומז של הנמל בהשבתה, ומאיימת בעצמה ש"החדלת הנמל ואף החדלת חלק מפעילותו, ללא אישור כדין לעשות כן, עשויה להוות עילה של ממש לביטול כתב ההסמכה של חברת הנמל". כלומר, הפקעת הנמל מהזוכים במכרז להפעלתו.

בחנ"י מדגישים ש"הפסקת קיומם הרציף של שירותי נמל שמחויבת חברת הנמל לספק כאמור לעיל, עשויה להוביל למתן צווים שמטרתם 'הבטחת המשך קיומן של פעילויות'" ומצטטים סעיף בחוק המאפשר להם למנות מנהל חדש מטעמם לנמל לפרק זמן של שנה. זאת ועוד, הם אומרים - מי שמפר את החוק המחייב את נמל אילת לפעול באופן רציף "צפוי לעונשים הקבועים בסעיף 59טז' (ב) לחוק החברות הממשלתיות". סעיף זה כולל בין היתר עונש מאסר של עד 3 שנים.

חנ"י אומרת גם שאין לה את הסמכות לשלם פיצויים לנמל אילת: "למען הסר ספק נדגיש, כי חנ"י כחברה ממשלתית, הכפופה להנחיות רשות החברות הממשלתיות ולהוראות כתב ההסמכה שניתן לה, כמו גם מחויבת לפעול בשוויוניות והוגנות, מנועה מתשלום כסף מזומן לחברת נמל". כך שאם נמל אילת ירצה לקבל פיצויים, כנראה שיהיה עליו לעבור דרך משרד האוצר. ייתכן וזו הסיבה למכתב של נמל אילת שכוון למנכ"ל האוצר.