דצמבר התחיל ברגל שמאל בוול סטריט. מה אפשר ללמוד מההיסטוריה לגבי ההמשך?

היסטורית, דצמבר נחשב לחודש בו משקיעים לרוב לא צריכים לדאוג לגבי ביצועי שוק המניות, אך בשנים האחרונות, החודש דווקא הוכיח עצמו כמאכזב למשקיעים • בעוד שחלק מהאסטרטגים צופים למניות סיום עגום של השנה, אחרים חושבים שהשוק השורי יכול להמשיך להתקדם

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock
בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

בעוד שבחודש נובמבר, וול סטריט סיכמה את החודש הטוב ביותר מתחילת השנה, עם חמישה שבועות רצופים של עליות, נראה שדצמבר בינתיים מתחיל ברגל שמאל. בשלושת ימי המסחר הראשונים של החודש, הנאסד"ק ירד ב-0.4%, ה-S&P 500 נשאר ללא שינוי והדאו ג'ונס טיפס רק ב-0.5%. בנובמבר כולו, הדאו הוסיף ב-8.8%, ה-S&P התחזק ב-8.9% והנאסד"ק קפץ ב-10.7%.

ניתוח גלובס | מחירי הזהב, הביטקוין והאורניום מזנקים. למה דווקא עכשיו?
קמהדע תחתום על הסכם המשך עם חברת קדריון; המניה מזנקת בכ-20%

האם מדובר בסימנים ראשונים לשינוי מגמה בוול סטריט ומה אפשר ללמוד מהיסטוריית המסחר בדצמבר?

ימי המסחר הראשונים של החודש נתפסים בעיני חלק כתיקון לעליות האחרונות. לפי מארקטוואץ', התיקון מתבקש לאור הזינוק המשמעותי של השבועות האחרונים, שהגיע "כל כך מהר ובצורה כל כך אינטנסיבית", עד שיצר חששות בוול סטריט שמא המשקיעים עשויים להיות אופטימיים מדי, כשהם מפתחים ציפיות "מוקדמות ומוגזמות" לגבי הפחתות ריבית משמעותיות על־ידי הפד לשנה הקרובה. לפי בלומברג, סוחרים צופים כעת לסיכוי של כ-70% שהבנק המרכזי בארה"ב יוריד את הריבית ברבעון הראשון.

סטיב סוסניק, האסטרטג הראשי ב-Interactive Brokers, אמר למארקטוואץ' כי שווקים פיננסים זקוקים לתקופות רגיעה של מימוש רווחים. שלב זה מאפשר לשוק להעריך מחדש את העליות האחרונות, "אחרת, הדברים יוצאים משליטה".

מייקל ווילסון, אסטרטג במורגן סטנלי, רואה את הדברים קצת אחרת. לטענתו, המניות בארה"ב צפויות לסיום עגום של השנה. האסטרטג אמר שדצמבר עשוי להביא "תנודתיות בטווח הקרוב הן בתשואות האג"ח הממשלתיות והן במחירי מניות" לפני שיגיעו מגמות עונתיות חיוביות יותר, בנוסף ל"אפקט ינואר" (נטייה לעליית מחירי המניות בחודש ינואר). גם אסטרטגים בגולדמן זאקס חוששים שתנאי השוק הופכים כל כך לא ברורים, עד שהאפשרות של ירידה כלכלית הופכת לסבירות יותר ויותר, מה שמשפיע על אופן הערכת הנכסים.

אבל מה אומרת ההיסטוריה?

היסטורית, דצמבר נחשב לחודש שבו משקיעים רק לעתים רחוקות צריכים לדאוג לגבי ביצועי שוק המניות, במיוחד בשנים שלפני הבחירות לנשיאות, ואף יותר כאשר ה-S&P 500 חווה שבועות חיוביים רצופים.

"מבחינה היסטורית, דצמבר היה חודש טוב, כאשר התשואות החזקות מגיעות לעתים קרובות במחצית השנייה של החודש, ומכאן זכה לכינוי של 'ראלי סנטה קלאוס'", כותב ג'ורג' סמית', אסטרטג פורטפוליו בחברת הייעוץ הפיננסי הגדולה LPL Financial, "אבל בשנים האחרונות, דצמבר היה מאכזב". אף שדצמבר הוא החודש השלישי עם הביצועים הטובים ביותר מאז 1950, "בחמש ובעשר השנים האחרונות, דצמבר לא היה מלא בשמחה העונתית לשווקים, עם תשואות ממוצעות שליליות בשתי התקופות הללו", הסביר סמית'.

מארקטוואצ' מציינים כי מבט אחורה על ההיסטוריה האחרונה מראה כי התקופה שקדמה לדצמבר הנוכחי חריגה, ורצף של עליות בחמישה שבועות הוא נדיר למדי. הפעם האחרונה שמדד S&P 500 עלה ב-12% או יותר במהלך תקופה של חמישה שבועות הייתה גם היא בתחילת דצמבר 2020, אז המדד חתם עלייה של 13.1%. לפני כן, מדד S&P 500 עלה ב-12.8% במהלך חמשת השבועות שהסתיימו ב-5 ביוני 2020, וב-17.7% במהלך חמשת השבועות שהסתיימו ב-8 במאי 2020, על־פי נתוני השוק של דאו ג'ונס.

בריאן בלסקי, אסטרטג ההשקעות הראשי של בנק ההשקעות BMO Capital Markets, אמר ל"בארונס" כי "למרות שבהחלט אין השוואה היסטורית מושלמת שניתן להשתמש בה כדי להגדיר את הכיוון של המניות בעתיד, אנו בטוחים שהשוק השורי יכול להמשיך להתקדם, במיוחד בהתחשב במצב הבסיסי הנוכחי של המניות בארה"ב".