קמהדע תחתום על הסכם המשך עם חברת קדריון; המניה מזנקת בכ-20%

קדריון מפיצה את המוצר של קמהדע לטיפול בכלבת • למרות שלקמהדע יש היום מערך מכירות משלה, המשך ההפצה דרך קדריון אטרקטיבית עבורה

עמיר לונדון, מנכ''ל קמהדע / צילום: נטי לוי
עמיר לונדון, מנכ''ל קמהדע / צילום: נטי לוי

חברת קמהדע , המפתחת ומשווקת תרופות מבוססות פלסמת־דם, הודיעה על חתימת הסכם חדש עם חברת קדריון הבינלאומית, לשיווק התרופה של קמהדע לטיפול בכלבת. ההסכם יכנס לתוקף ב-2024, ויהיה תקף למשך שמונה שנים. בארבע השנים הראשונות, קדריון תבצע הזמנות מן המוצר בכמות מינימום שתניב לקמהדע הכנסות של 180 מיליון דולר לפחות. ההסכם כולל מנגנון לפיו יגזרו הכנסות המינימום לארבע השנים הבאות מן הביצועים של המוצר בארבע השנים הראשונות.

לראשונה בעולם: אושרה תרופה מבוססת עריכה גנטית, ויש לה קשר ישראלי
עכשיו זה רשמי: נסטלה ביטלה את הסכם הרישיון עם אפיטומי מדיקל

ההסכם משופר יותר וכך גם הכמויות הצפויות להימכר. בשנת 2022, רשמה קמהדע הכנסות של 16 מיליון דולר מן המוצר. ב-2023 היא צופה צמיחה גם בסעיף זה, ועל פי ההסכם, ממוצע ההכנסות השנתי בארבע השנים הבאות יהיה 45 מיליון דולר לשנה.

בעקבות ההודעה, מניית קמהדע  מזנקת בחדות, לאחר שעלתה מתחילת השנה 18% עד למחיר שגילם לחברה הבוקר שווי של כמיליארד שקל. זו אחת החברות היחידות בתחום הביומד שרשמו עליות השנה, בין היתר, בזכות השקעה שנייה שביצעה קרן פימי בחברה, בהיקף של 60 מיליון דולר. ההשקעה בוצעה במחיר השוק דאז, והמנייה עלתה מאז 1.8%. פימי מחזיקה היום בכ-38% מהחברה.

ההסכם המקורי בין קמהדע וקדריון פג ב-2024 והוארך ביולי האחרון עד 2026, והחברות כבר הודיעו אז כי הן דנות לגבי ההמשך. קמהדע יכלה בעיקרון לשווק את המוצר בעצמה. היא בנתה בשנתיים האחרונות מערך שיווק משלה ויש בבעלותה גם מרכזים לאיסוף פלזמה, חומר הגלם של התרופה, כך שהיא חולשת על כל שרשרת הערך.

אם הייתה בוחרת לשווק בעצמה, הייתה יכולה להרוויח נתח גדול יותר מן הרווח, אולם היה עליה להעסיק עשרות אנשי שיווק נוספים, אשר יפנו גם אל בתי החולים הכלליים, בעוד כיום מערך המכירות שלה ממוקד מרכזי השתלות, הרלוונטיים למוצרים האחרים שלה. כמו כן, לקדריון יש סל שלם של מוצרים, כך שהפעלת מערך השיווק הגדול הזה היא יותר סינרגטית ורווחית עבורה. קדריון הצליחה מאוד בהחדרת מוצר הכלבת לשוק האמריקאי וזכתה בנתח שוק משמעותי. לכן, היה היגיון בהשארת הסכם השיווק על כנו.

ובכל זאת, עצם העובדה שהייתה לקמהדע ברירה לשווק את המוצר בעצמה, מצב שונה מזה בו הייתה כאשר נחתם ההסכם המקורי בין החברות, אפשרה לה לשפר תנאים בהסכם הנוכחי.

שנת 2023 היא שנת ההתאוששות המלאה של קמהדע

מקמהדע נמסר כי ההסכם, שהוא הגדול ביותר עליו חתמה החברה עד היום, "משקף את נתח השוק המשמעותי של KEDRAB בארה"ב, את המשך הצמיחה ואת ההרחבה הפוטנציאלית של KEDRAB לטריטוריות אחרות מעבר לארה"ב. בנוסף, הצדדים ישתפו פעולה להרחבת ההפצה של מוצרי קדריון על ידי קמהדע בישראל".

עמיר לונדון, מנכ"ל קמהדע, מסר כי "בהתבסס על כיסוי השוק הנרחב של קדריון וההצלחה המתמשכת בשיווק KEDRAB בארה"ב, כמו גם הצמיחה המשמעותית בנתח השוק שהושגה עד כה, אנו בטוחים כי המשך שותפות זו ממקסם את הצמיחה העתידית ואת פוטנציאל הערך של מוצר זה. ההסכם מאפשר לנו למקד את מאמצי המכירות העצמאיים שלנו במסחור של תכשירי הנוגדנים מאושרי ה-FDA הייחודיים האחרים שלנו בעיקר במרכזי השתלות.

קמהדע פרסמה לפני כשבועיים את דוחות הרבעון השלישי לשנת 2023, בהם דיווחה על עלייה בהכנסות וברווחיות. החברה רשמה ברבעון הכנסות של 37.9 מיליון דולר, גידול של 18% לעומת התקופה המקבילה. ההכנסות לתשעת החודשים הראשונים היו 106.4 מיליון דולר, גידול של 26%. החברה איששה את תחזיותיה להכנסות של בין 138-146 מיליון דולר לשנת 2023 כולה, כאשר הכנסות באמצע הטווח יהוו גידול של 35% לעומת התקופה המקבילה. הרווח הנקי של החברה ברבעון היה 3.2 מיליון דולר, לעומת 0.5 מיליון בתקופה המקבילה.

שנת 2023 היא שנת ההתאוששות המלאה של קמהדע, הן מהעברת המוצר שהיה המוביל שלה, גלסיה, לידי השותפה השיווקית טקדה ב-2021 והחלפת הסכם שיווק בהסכם תמלוגים בלבד, והן מסכסוך עבודה שפגע בה ב-2022. קמהדע רכשה ב-2021 סדרה של מוצרים חלופיים מחברת Saol האמריקאית ובנתה, כאמור, מרכזים לאיסוף פלזמה וכן מערך שיווק של מוצרי סאול למרכזי השתלות, כך שהיא חולשת על כל שרשרת הערך בתחום זה. היא שילמה 100 מיליון דולר לסאול עם סגירת העסקה, ומשלמת לה תמלוגים ותשלומי אבני דרך, אך הדוחות עד כה מעידים כי היה זה מהלך משתלם.