חתול הרחוב שהפך לגיבור הצבא הבריטי בימי מלחמת העולם השנייה

סיפורו של "סם הבלתי ניתן להטבעה", חתול שניצל משלוש אוניות טרופות בימי מלחמת העולם השנייה והפך לגיבור הצבא הבריטי

החתול ''סם הבלתי ניתן להטבעה'', ציור של ג'ורג'ינה שו בייקר (שנה לא ידועה) / צילום: ויקיפדיה
החתול ''סם הבלתי ניתן להטבעה'', ציור של ג'ורג'ינה שו בייקר (שנה לא ידועה) / צילום: ויקיפדיה

אפרת הוא יזם ובעל חברות בתחום האנרגיה הירוקה וחובב טבע. במדור "תרבות חיות" הוא כותב על התנהגותם של בעלי החיים

ב־1940, חתול רחוב שחור עם צוואר לבן אומץ על ידי אחד מחיילי ה"קְרִיגְסמָרִינֶה", הצי הימי של גרמניה הנאצית. במאי 1941, עלה החתול יחד עם בעליו, שזהותו אינה ידועה, לסיפון אוניית המלחמה הגרמנית "ביסמרק". בזמנו, זו הייתה אחת האוניות המהירות, המשוריינות ובעלות החימוש הכבד ביותר בעולם, וככזו היוותה איום על השיירות הבריטיות במהלך המערכה באוקיינוס האטלנטי.

בזכות הסוס שלו, החייל האנגלי הזה הפך לאחד מגיבורי מלחמת העולם הראשונה
המסקנות המפתיעות שעלו מהניסויים שערכו באוגרים

טביעה מס' 1: אוניית "ביסמרק"

באמצע מאי 1941, ביסמרק עזבה את העיר גוטנהפן שבצפון גרמניה (היום העיר גדיניה בפולין), אל עבר מצר דנמרק, למשימתה הראשונה והאחרונה, שנודעה בשם ״תרגיל הריין״, ועיקרה פשיטה על נתיבי השיט באוקיינוס האטלנטי. ב־27 במאי ביסמרק נקלעה לקרב ימי אל מול הצי המלכותי הבריטי, נפגעה קשות על ידי כוחותיו וטבעה. מתוך 2100 חיילים שהיו עליה, רק 114 שרדו. בין הניצולים, זיהו חיילי אוניית המלחמה הבריטית "קוזאק" חתול שצף על קרש, ומשו אותו מהמים. מבלי לדעת מה היה שמו על הביסמרק, צוות קוזאק החליט לקרוא לחתול "אוסקר".

טביעה מס' 2: אוניית "קוזאק"

אוסקר העביר את זמנו בנעימים בקוזאק מספר חודשים, כשזו ליוותה שיירות בים התיכון ובצפון האוקיינוס האטלנטי. באוקטובר 1941, בזמן שעשתה את דרכה מגיברלטר לבריטניה, היא נפגעה מטורפדו שנורה עליה מצוללת גרמנית וטבעה. הפיצוץ קטל 159 אנשי צוות. אוסקר, יחד עם השורדים שנתלו על האונייה שנטתה על צדה, המתין לחילוצו. המשחתת הבריטית "לגיון", HMS Legion, חילצה את אנשי הצוות והחתול, ואלו הועברו לבסיס הצי הבריטי בחופי גיברלטר.

טביעה מס' 3: נושאת המטוסים "ארק רויאל"

החיילים השורדים, יחד עם אוסקר, הוצבו ב"ארק רויאל", שנודעה כספינת מזל: היות ושרדה אין ספור ניסיונות הטבעה על ידי צוללות גרמניות, היא נחשבה לאחת מנושאות המטוסים העמידות ביותר של הצי הבריטי.

חיילי ארק רויאל אימצו את אוסקר והחליטו להעניק לו שם שיהלום את היסטוריית ההישרדות שלו: ״סם הבלתי ניתן להטבעה״.

אלא שמזלו של החתול לא שפר עליו גם שם: בנובמבר 1941, כשארק רויאל הייתה בדרכה חזרה לגיברלטר, אחרי שהעבירה מטוסים למלטה, היא נפגעה מטורפדו שנורה עליה מצוללת גרמנית.

1560 הניצולים, כולל סם, שנמצא צף על מנוע, חולצו על ידי לגיון, המשחתת הבריטית שחילצה חודש לפני את אוניית המלחמה הבריטית קוזאק.

בהמשך, ב־1942, גם קוזאק טבעה, ליד חופי מלטה, לאחר שהופצצה על ידי הצי הימי של גרמניה הנאצית.

עוד על חתולים

1. על פי השערות, מוצאו של החתול הוא מחתול הבר.
2. תוחלת חייו של החתול היא בין 12 ל־18 שנים.
3. חתולים יודעים לשחות. יש גזעים שמצטיינים בכך, דוגמת חתול הואן הטורקי, חתול האנגורה הטורקי, חתול הסוואנה, החתול הבנגלי וחתול הבובטייל האמריקאי.
4. אמונה טפלה, שמקורה במצרים הקדומה, ייחסה לחתולים תשע נשמות. מאוחר יותר, בדתות פגניות, יוחסו להם תכונות שטניות. אמונה זו התבססה על אורח חייו של החתול - חיה טורפת, לילית, מתבודדת, ומבנהו הגופני - עיניו הזוהרות בחושך, אוזניו המחודדות וגופו הגמיש.
5. השם "אוסקר" נגזר מקוד האותות הבינלאומי. האות 'O' מסמלת "אדם בים". באנגלית: "Man Overboard".

סם לא מצליח להתמודד עם העכברים

מה אירע לסם לאחר ששרד שלוש טביעות של אוניות? ב־1943 הוא סיים את שירותו בצי ונמסר לידי נואל מייסון־מקפרלן, המושל הבריטי בגיברלטר, שנזקק לחתול שימגר את מכת העכברים במשרדו. אולם לסם, כך התגלה, לא היו כישורי צייד מפותחים, והוא הועבר לרשותו של ימאי מבלפסט. ב־1955, הוא מת בשיבה טובה בגיל 15. דיוקנו, שציירה האמנית הבריטית ג'ורג'ינה שו בייקר, תלוי היום במוזיאון הימי הלאומי בלונדון.