סמסונג מול אפל: רווחי יבואניות הסלולר הבורסאיות נחתכו השנה בעשרות אחוזים

תוצאותיהן העסקיות של סאני ואייקון, המשווקות את מוצרי סמסונג ואפל בהתאמה, מלמדות על האטה בהכנסות וירידה של עשרות אחוזים ברווח • בין הסיבות: ירידה בצריכה הפרטית בישראל, ובכלל זה בשוק הטלפונים הסלולריים, חולשת השקל ומועד השקת האייפונים

חנות מכשירי סמסונג של סאני / צילום: אתר החברה
חנות מכשירי סמסונג של סאני / צילום: אתר החברה

יבואניות מכשירי הסלולר הפופולריים בישראל הזהירו בדוחות האחרונים שפרסמו מפני השפעות המלחמה על עסקיהן. אבל עוד קודם, דוחות החברות, שנהנות בדרך כלל מרווחיות גבוהה כפועל יוצא מהביקוש הרב למוצרים שהן משווקות, מלמדים כי עוד לפני המלחמה נרשמה שחיקה במכירות וברווחיהן. בדוחות הרבעון השלישי שפורסמו לאחרונה, גם אצל סאני  - יבואנית מכשירי סמסונג, וגם אצל אייקון  - יבואנית מוצרי אפל, חלה ירידה של עשרות אחוזים ברווחים.

פרשנות | אקדח על השולחן: הסיבה לכך שבנק ישראל כמעט לא מכר דולרים בנובמבר
ניתוח | הסיכון השתלם: הכירו את קרן הנאמנות שהניבה תשואה של 150% מתחילת השנה 

סאני, שבשליטת קבוצת לפידות קפיטל של יעקב לוקסנבורג (50%), פועלת כמפיץ מורשה בישראל של טלפונים סלולריים ואביזרים נלווים של סמסונג. אייקון, שבשליטת קרן סקיי שמובילים צבי יוכמן וניר דגן (42%), מייבאת ומשווקת מוצרי מחשוב, תקשורת וציוד נלווה של אפל, באמצעות רשת חנויות איידיגיטל.

הכנסותיה של סאני, בניהולו של אלי לביא, מתחילת השנה ועד סוף ספטמבר ירדו ב־12.5% ל־653 מיליון שקל, מתוכם 219 מיליון שקל נרשמו ברבעון השלישי, שבו הירידה עמדה של 12.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. באייקון, ההכנסות מתחילת השנה ירדו ב־9.7% לקצת מעל 1 מיליארד שקל, מתוכם כ־308 מיליון שקל נרשמו ברבעון השלישי, ללא שינוי מהרבעון המקביל.

סאני מסבירה בדוחות כי "הירידה בהכנסות הינה על רקע מגמה כללית של ירידה בצריכה הפרטית בישראל, ובכלל זה בשוק הטלפונים הסלולריים". הרווח הגולמי הושפע גם משינויי שער החליפין של הדולר, משום שהרכישות שלה מסמסונג מבוצעות בדולר, שהתחזק מתחילת השנה, ומחירי המכירה ללקוח הם בשקלים.

באייקון מסבירים את הקיטון בהכנסות מתחילת השנה בירידה בביקושים למחשבים החל מהרבעון השני של 2022, עקב המצב הכלכלי העולמי והמשבר בשוק ההייטק בישראל. עוד גורם שהשפיע לטענתה הוא מועד השקת האייפונים החדשים, שב־2022 היה בספטמבר והשנה באוקטובר.

בד בבד, מניותיהן של שתי החברות מציגות ביצועי חסר ביחס למדדים בבורסה מתחילת השנה. סאני נסחרת כיום בשווי של כ־190 מיליון שקל, אחרי ירידה של 25% במניה מתחילת השנה, ואייקון בשווי של 256 מיליון שקל אחרי ירידה של 26%.

נזכיר כי אייקון הונפקה לראשונה בבורסה לפני שנתיים, לאחר שגייסה 150 מיליון שקל, כאשר מחצית מכספי הגיוס זרמו לידי בעלי המניות הגדולים בחברה, הקרנות סקיי ופיטנגו. זמן קצר לאחר הנפקתה עדכנה אייקון כי רשת KSP, שהייתה לקוח מהותי שלה, קיבלה מאפל אישור יבואן רשמי ותהפוך למתחרה, ומנייתה צללה באותו יום. הכרסום בשווי נמשך מאז ומשקף למניית אייקון ירידה של 70% מההנפקה.

בדרך, החליפה החברה שלושה מנכ"לים: איילת צרפתי רוזן עזבה במרץ האחרון והוחלפה בידי דוידי פיאמנטה, שכיהן בתפקיד חודשים ספורים. לאחרונה הודיעה אייקון על מינויו של דורון סלע (לשעבר מנכ"ל אקרשטיין) למנכ"ל מתחילת 2024.

הרווח הנקי צנח ב־70%

באשר לנתוני הרווחיות של שתי החברות ברבעון השלישי, גם כאן מדובר בירידה: שיעור הרווח הגולמי של סאני נשחק ל־11.6% בינואר-ספטמבר, לעומת 14.3% בתקופה המקבילה, כשברבעון השלישי שיעורו עמד על 9.7% בלבד. ברווח התפעולי הירידה הייתה חדה יותר מאשר בהכנסות, כשמתחילת השנה הוא ירד ב־65.5% ל־25.5 מיליון שקל, וברבעון השלישי הסתכם ב־3.6 מיליון שקל בלבד, ירידה של 81.9% ביחס לרבעון המקביל. עם זאת, בחודשים ינואר-ספטמבר של השנה שעברה השפיעה לטובה על הרווח מכירת מבנה נדל"ן של סאני בפתח תקווה, בגינה נרשם רווח הון של 19 מיליון שקל.

בשורה התחתונה הרווח הנקי של סאני התכווץ ב־70% מתחילת השנה (או ב־57% פרופורמה) וב־82.5% ברבעון השלישי, והסתכם ב־18.2 מיליון שקל וב־2.2 מיליון שקל, בהתאמה. ה־EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) היה 36.2 מיליון שקל מתחילת השנה ו־7.2 מיליון שקל ברבעון השלישי, ירידה בשיעור דו־ספרתי לעומת התקופות המקבילות.

באייקון, שיעור הרווח הגולמי עלה אמנם בשלושת הרבעונים הראשונים השנה ועמד על 11.6% לעומת 11.3% אשתקד, אך ברבעון השלישי הוא היה נמוך יותר - 11.2%. הרווח התפעולי נחתך ב־26.8% מתחילת השנה ל־45.8 מיליון שקל, בשל ירידה בהכנסות ועלייה בהוצאות תפעוליות. בשורה התחתונה נרשם רווח נקי של 23.9 מיליון שקל מתחילת השנה, ושל 4.8 מיליון שקל ברבעון השלישי, ירידה של 34% ושל 27% בהתאמה ביחס לתקופות המקבילות.

אייפון 15 "הושק כסדרו"

בדוחות הכספיים מפרטות שתי יבואניות הסלולר בדבר השפעת המלחמה על עסקיהן ברבעון הרביעי. בסאני מציינים כי המלחמה הובילה להאטה בפעילות העסקית במשק, כולל סגירה או צמצום פעילות זמני של קניונים ומרכזים מסחריים שבהם ממוקמות החנויות שלה, קיטון משמעותי ברכישת מכשירים סלולריים בדיוטי פרי ובאילת, ומגמה כללית של ירידה בצריכה הפרטית, שאותותיה ניכרו גם קודם למלחמה והוחרפו בעקבותיה.

חנות איידיגיטל של אייקון גרופ / צילום: אמנון חורש
 חנות איידיגיטל של אייקון גרופ / צילום: אמנון חורש

סאני מזהירה כי למלחמה עלולה להיות השפעה שלילית על יכולת המכירה והגבייה של החברה מלקוחותיה. בנוסף היא מציינת כי "ככל שהמלחמה תימשך וככל שלא יגובש מתווה לתמיכה בחברות בסדר הגודל של סאני, עלולה להיות לכך השפעה לרעה על תוצאותיה העסקיות לרבעון הרביעי ולרבעונים העוקבים".

באייקון מציינים שעם פרוץ המלחמה החליטה הנהלת החברה להפעיל את מרבית החנויות, תוך שמירה על ביטחון העובדים והלקוחות. "ההנהלה בוחנת באופן שוטף את השלכות המלחמה על פעילות החברה, כאשר למועד דוח זה החברה פועלת בצורה סדירה יחסית ואף הצליחה להשיק את אייפון 15 כמתוכנן", מודגש בדוח. עיקר ההשפעה שמורגשת היא על שרשרת האספקה ונוצרים עיכובים בשל הירידה בתדירות הטיסות. עם זאת, אייקון מוסיפה שבשלב זה לא ניכרת השפעה מהותית על פעילותה.