בגלל מתקפות החות'ים: הדרישה שהעביר המל"ל לנמלים

המל"ל דרש מהנמלים להוריד מאתרי האינטרנט שלהם את צפי הגעת הספינות • זאת על רקע המתקפה האחרונה של החות'ים נגד המכלית "סטרינדה" ביום שני האחרון, שמידע אודות הגעתה העתידית לנמל אשדוד מפורסם באתר האינטרנט של הנמל

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock
נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

המטה לביטחון לאומי פנה אתמול (ג') באופן דחוף לנמלי ישראל בדרישה להסיר מאתרי האינטרנט של הנמלים את המידע אודות צפי הגעת הספינות אליהם - כך נודע לראשונה לגלובס. "ככל שיובהר בעתיד כי הדבר מייצר בעיה שלא נלקחה בחשבון, ניתן באופן מיידי להחזיר את המצב לקדמותו", צוין במכתב

בשל החות'ים: צים מייקרת באופן מיידי את ההובלה מאסיה
כך מתכננים האמריקאים להילחם באיום מתימן
שאלות ותשובות | אחרי ההודעה הזו לארה"ב יהיה קשה להימנע ממלחמה אזורית
שאלות ותשובות | כסף, טילים ורעב: כל מה שצריך לדעת על החות'ים
ניתוח גלובס | החות'ים רוצים לפגוע בישראל, אך בדרך הם עלולים לרסק למצרים את הכלכלה

הרקע לדרישה הוא המתקפה האחרונה של החות'ים ביום שני ב־16:00 נגד המכלית "סטרינדה" (STRINDA), כ־60 מייל ימי צפונית למיצר באב אל־מנדב, באמצעות טיל שיוט. לפי פיקוד מרכז האמריקאי, לאונייה נגרם נזק, אך לא היו נפגעים.

לפי רישומי הספינה, היא הייתה בדרכה לנמל בוונציה, אך בפועל, דרך אתר האינטרנט של נמל אשדוד, ניתן היה לדעת שהיא צפויה להגיע להגיע אליו ב-4 בינואר. החות'ים תקפו את הספינה בזמן שלא הייתה אוניית מלחמה אמריקאית בסביבה, אבל לאחר המתקפה - USS מייסון הגיעה כדי לעזור. המתקפה התבצעה 15 ק"מ מנמל מוחה.

המכלית שבבעלות החברה הנורבגית "מובינקל", ששטה עם דגל נורבגיה, עשתה את דרכה מנמל טנג'ונג לנגסאט במלזיה לכיוון תעלת סואץ. המפעילה של המכלית היא גם חברה נורבגית: "האנסה".

מובינקל פרסמו אתמול הודעה חריפה, שרומזת כי האשמה במצב שייכת לנמל אשדוד, מכיוון שהיה גלוי לעיני כל שהמכלית צפויה להגיע ב-4 בינואר לטעינת נפט. "אין קשר ישראלי לבעלים או למפעילי הספינה", נמסר מהחברה. "בהמלצת יועצי האבטחה שלנו, הוחלט לעצור מידע בנושא עד שהספינה והצוות שלה יהיו במים בטוחים".

עם זאת, כאמור, החות'ים יכולים היו לדעת אילו ספינות מגיעות לנמלי ישראל, דרך חיפוש באינטרנט.

האיום החות'י על המסחר הימי

זו הייתה מתקפה החות'ית הראשונה על ספינה מאז הודעתם בשבת כי יתקפו כל ספינה ששטה לישראל ללא יוצא מן הכלל. בתווך, הצי הצרפתי יירט שלשום באזור תימן שני מל"טים ששיגרו החות'ים. למעשה, מאז יום ראשון שעבר, עת הייתה המתקפה החמורה ביותר של החות'ים - הם לא הצליחו לפגוע בספינות. במסגרת אותה מתקפה, ספינת הצי האמריקאי USS קארני זיהתה טיל קרקע-ים ששיגרו החות'ים לעבר אוניית הצובר "יוניטי אקספלורר" (Unity Explorer), שפגע בסביבת הספינה ששטה תחת דגל בהאמה. בעלי הספינה, שעשתה את דרכה דרומה לכיוון סינגפור, הם חברת יוניטי מריטיים, חברה בריטית שהבעלים שלה הוא דני אונגר - בנו של רמי אונגר שספינת "גלקסי לידר" שנחטפה לתימן בבעלות חברת "ריי" שבראשותו.

לאחר המתקפה על האונייה בבעלות אונגר, יוניטי אקספלורר דיווחה שהותקפה שוב באמצעות טיל ששוגר לתימן, ושוב קארני הוקפצה. תוך כדי בדיקת הפגיעה, החות'ים שיגרו מל"טים לעבר קארני ויוניטי אקספלורר. הנזק שנגרם לספינה היה זניח, ולא נגרמו נפגעים.

כעבור כשלוש שעות, שוגר טיל לעבר אוניית המכולות "מספר 9" (Number 9) ששטה תחת דגל פנמה והיא בבעלות משותפת של ברמודה ובבריטניה. לספינה שעשתה את דרכה מסינגפור לכיוון צפון אל תעלת סואץ נגרם נזק, ככל הנראה, משמעותי.

ב-16:30 באותו היום התרחש האירוע האחרון, כאשר טיל נוסף שוגר לעבר אוניית הצובר "סופי 2" (SOPHIE II), ששטה תחת דגל פנמה ולפי הרישומים הימיים יצאה מנמל אודסה באוקראינה. לאונייה לא נגרם נזק. על האונייה בעת התקיפה היה צוות משמונה מדינות נוספת. תוך כדי שספינת קארני הוקפצו לאירוע, הם יירטו מל"ט ששוגר לעברם.

לפני כן, ב־19 בנובמבר חטפו החות'ים את אוניית הגלנוע (Ro-Ro) שבבעלות "ריי" של רמי אונגר - "גלקסי לידר". חמישה ימים לאחר מכן, מל"ט שאהד־136 מתוצרת איראן תקף את אוניית המכולות CMA CGS Symy שבבעלות Eastern Pacific Shipping של עידן עופר. ב־26 בנובמבר, תוקפים סומלים ניסו להשתלט על המכלית "סנטרל פארק" בבעלות "זודיאק מריטיים" של אייל עופר. אותם סומלים, ככל הנראה, בעלי קשר לחות'ים.

למתקפות החות'יות יש השלכות כלכליות משמעותיות משום שענקית המכולות הדנית "מארסק", שמהווה כ־14.8% מתוך כלל הסחר העולמי במכולות, כבר הודיעה כי החל מ־8 בינואר יוטלו עלויות נוספות על משלוחים לישראל . היקף ההתייקרות יעמוד על 50 דולר למכולות 20 רגל, ו־100 דולר עבור מכולות בגודל 40 ו־45 רגל. בהעלאת מחירי הביטוח, הצטרפה מארסק כבר לצים שהוסיפה 100־20 דולר לכל מכולה, ולהפג לויד שהעלתה את המחיר ב-80 דולר למכולה.