מדד הדקס הגרמני בשיא כל הזמנים. אז למה בשוק לא מתרגשים?

המגמה החיובית בוול סטריט שנרשמה אמש (ד') לאחר החלטת הריבית של הפד דחפה גם את המדדים המרכזיים של אירופה כלפי מעלה • הבורסות בבריטניה, בצרפת ובגרמניה זינקו בחדות כאשר האחרונה אף שברה את שיא כל הזמנים

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock
הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

האם הבורסה הגרמנית לוקחת חלק ב"ראלי סנטה קלאוס" שחובק את שוקי העולם? מדד הדקס המרכזי של הבורסה בפרנקפורט משייט כיום (ה') ברמות שיא. נראה כי מאז נובמבר יש מגמה יחסית חיובית בבורסות בעולם, כשלקראת סוף השנה מנהלי ההשקעות מנסים כמיטב יכולתם לשפר את ביצועי תיקי ההשקעות. במקביל, החלטת הריבית אמש (ד') בארה"ב, בה החליט הבנק המרכזי להותיר את הריבית על כנה ואותת על הפחתות ריבית ב2024, נתנה זריקת עידוד למשקיעים והמגמה החיובית ניכרת גם בשוק המניות האירופאי.

תחזית הפד: האינפלציה תתקרר מהר יותר ב-2024, יהיו שלוש הפחתות ריבית; תשואות האג"ח צונחות 
"מצב חירום כלכלי" בארגנטינה. אלה הצעדים של הנשיא החדש

וכאמור הדקס הגרמני בולט עם עלייה של כמעט 20% מתחילת השנה. מאז תחילת דצמבר חצה המדד את רף 16.8 אלף הנקודות, סמוך לרמת השיא הקודמת שלו שנרשמה בחודש שעבר, ונראה שהוא בדרכו לרף 17 אלף הנקודות - שיא כל הזמנים. בקרב שני המדדים הגדולים האחרים באירופה, המגמה פחות חזקה. מדד קאק 40 הצרפתי עלה ב-15% מתחילת השנה, ומדד הפוטסי 100 בבורסה הלונדוני, אכזב בדומה לתל אביב, והוא מאוזן מתחילת השנה לאחר שעלה בכ-1.8%.

מדד הדקס כולל את 30 החברות העיקריות שנסחרות בבורסה הגרמנית, בהן חברות תוכנה כמו סאפ, ענקית התרופות באייר, יצרניות רכב כמו פולקסווגן ואחרות. הראלי הנוכחי תמוהה במיוחד לנוכח הצפי שהכלכלה הגרמנית תיכנס בחודשים הקרובים למיתון. בנובמבר טיפסה האבטלה במדינה לרמה של 5.9%, הרמה הגבוהה מאז מרץ 2021, ומדד הייצור התעשייתי ירד באוקטובר ב-0.4%, מה שמלמד על התכווצות הכלכלה הגדולה באירופה.

האופטימיות במניות, אם כן, מוסברת ככל הנראה מהציפיות של המשקיעים להורדת ריבית של הבנק המרכזי האירופאי (ECB). בדומה למה שמניע את גל העליות בוול סטריט, המשקיעים מקווים שההאטה הכלכלית, תאלץ הפחתת ריבית, מה שיהפוך את הבורסה ליותר אטרקטיבית ואת המשקיעים לתאבי סיכון.

יקירה שחר, מנהלת דסק שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים, ממליצה לא להתרגש מגל העליות הגרמני: "אפשר להחזיק בשווקים האלה, אבל לא היינו רוצים לראות מצב של החזקת יתר. גרמניה מאוד מוטת תעשייה, כאשר הצפי הוא לצמיחה איטית. גרמניה סובלת מעניין האנרגיה. יש לה תלות באספקת אנרגיה חיצונית והיות והיא מדינה תעשייתית זה גורם חשוב".

שחר מסבירה שגרמניה גם מושפעת מאוד מהיצוא הסיני. "זו מדינה חזקה בתעשיית הרכב", היא מסבירה. "ורואים שהתחרות מתעשיית הרכב הסינית מאוד התגברה, במיוחד בתחום הרכבים החשמליים. זה בא גם על חשבון גרמניה ואירופה בכלל".

מגן מפני ירידות בוול סטריט?

יחד עם זאת, היא מוסיפה כי התמחור של מדד הדקס בגרמניה נראה "יחסית נוח". לדבריה, "אם מסתכלים על רמות המכפילים ביחס לשנתיים האחרונות מדד הדקס הוא לא ממש 'מציאה'. אבל ביחס ל-3-5 השנים האחרונות, הוא נראה טוב יותר. המכפילים כיום (הצפויים שנה קדימה) עומדים על 16.5 לדקס, בדומה לשנתיים האחרונות. מדד הדקס מתאפיין בנתון בטא (רמת תנודתיות) נמוך יחסית ל-S&P 500. כלומר זה מדד שהוא יחסית דפנסיבי. אם יהיו ירידות מחודשות בשווקים הוא צפוי לרדת פחות, אבל מנגד אם יהיה גל עליות גם התשואה הצפויה שלו פחות גבוהה".