ביצועים אקזוטים במחיר משתלם: מה חשבנו על מכונית הדגל של XPENG

הספורט־סדאן החשמלית של המותג הסיני הצעיר XPENG מפתיעה עם עיצוב בוגר, טכנולוגיה עילית, שלדה נוחה וביצועים ספורטיביים • היא לא מושלמת אבל מציעה תמורה מרשימה למחיר

XPENG P7 PERFORMANCE / צילום: יח''צ
XPENG P7 PERFORMANCE / צילום: יח''צ

בתחילת העשור הנוכחי עוד ניסו יצרני רכב סינים לייצא לאירופה כלי רכב חשמליים כמעט זהים לאלה שמשווקים בשוק הסיני. אבל הגישה הנאיבית בנוסח "מה שטוב למיליארד סינים יהיה מספיק טוב גם לאירופאים" לא צלחה את מבחן השוק. הגל השני כלל דגמים שעברו התאמה מסוימת לדרישות הקהל באירופה, אבל עדיין התבססו על מחירים נמוכים מאלה של מתחרים מערביים מקבילים. זאת כדי לפצות על נחיתות התדמית של "שחקנים חדשים מתוצרת סין".

השבוע בענף הרכב |בגלל המצור הימי: ספינות מטען מהמזרח פוסחות על נמלי ישראל

אולם הגל השלישי, שמתחיל כיום, כבר כולל מותגי פרימיום חשמליים מסין, ששואפים להתמודד מול טסלה ומותגי העילית של אירופה בלי רגשי נחיתות בזירה ההנדסית והשיווקית. חלקם מאמצים את המודל העסקי של טסלה, שכולל גיוס מיליארדי דולרים משוק ההון והשקעה מאסיבית במחקר, פיתוח וטכנולוגיית ייצור.

הנציג הראשון מהגל הזה, שנוחת בישראל, הוא המותג הצעיר XPENG, שנסחר בנאסד"ק ונמצא בעיצומה של התרחבות לפלח הפרמיום החשמלי באירופה. מכונית הדגל של המותג, ספורט סדאן החשמלית P7, ממוצבת ומתומחרת כמתחרה של טסלה 3, אולם ממדיה קרובים יותר לאלה של טסלה S עם אורך של 4.89 מ' מקצה לקצה ובסיס גלגלים באורך כ־3 מ'.

 

עיצוב חיצוני

למכונית עיצוב אווירודינמי־עתידני עם חרטום רחב ונמוך, פס תאורה דקיק לכל רוחב מכסה המנוע ופגוש עמוק. פרופיל הצד מזכיר מכוניות קופה בזכות גג קמור, שזורם לזנב בזווית חדה, וחיפויים רחבים ושריריים מעל הגלגלים האחוריים. העיצוב מסתיים בזנב דרמטי עם שמשה אחורית צרה וכמעט אופקית, שבתחתיתה כונס אוויר מורם ופס רוחבי של אורות קדמיים. המכלול כולו חלקלק, הדוק ובעיקר שונה מהמקובל, והצליח למשוך תשומת לב אפילו ברחוב הישראלי הטרוד, בעיצומה של מלחמה.

פנים הרכב

תא הנוסעים בסגנון מינימליסטי עם סביבה נטולת מתגים נוסח טסלה. העיצוב לא משדר פאר מוחצן אלא יעילות מודרנית ושקטה. הנהג והנוסעים מוקפים במשטחים קלילים ונעימים לעין בשילוב עור, מתכת ופלסטיק רך. יחד עם מכסה המנוע הנמוך, שממוקם מתחת לקו ההגה, וחלונות הגג המסיביים, נוצרת תחושה של ישיבה בבועת זכוכית.

המושבים הקדמיים מעוצבים היטב ותומכים בגוף תחת עומס, והם נוחים לנסיעות ארוכות. המושב האחורי רחב מספיק עבור שלושה מבוגרים ומציע מרחב רגליים בשפע, אבל המיקום הגבוה יחסית שלו מציב את ראשי הנוסעים הגבוהים בקרבת יתר לגג הקמור. זה לא נורא בחורף האירופי, אבל עלול להיות בעייתי בקיץ הישראלי, שבו חלונות גג כאלה נוטים להתלהט. כדאי היה לצייד אותם בווילון בידוד כלשהו.

תא המטען רחב אבל די רדוד, ללא מדף אחסון מתחת לרצפתו, והוא יכול להכיל כ־440 ליטר. הנפח שימושי מספיק עבור מטען משפחתי וכמה מזוודות, אבל קטן מהמקובל בכלי רכב באורך כזה. תא הנוסעים עצמו כולל כמות מכובדת של חללי אחסון שימושיים עבור חפצים ניידים.

מולטימדיה ומצלמות

מערך הפיקוד נשלט על ידי מסך מולטימדיה ענק בגודל כ־15 אינץ' ואף שאין לו עיצוב דקיק ונטול מסגרת, הוא אחד המתקדמים מסוגו שבהם נתקלנו עד היום. התצוגה שלו חדה, התפריטים מופיעים ללא השהייה, הסמלים גדולים ומאורגנים היטב וחווית המולטימדיה כוללת סטרימינג של וידיאו ואודיו ברמה של מחשב ביתי מהיר. למרבה הצער, לנהג אין שליטה פיזית מינימלית על מערכת הקול והאקלים, אבל כפיצוי מקבלים את אחת ממערכות הזיהוי הקולי (באנגלית) היעילות ביותר בשוק. לצד מסך המולטימדיה יש מסך נפרד בגודל מכובד על תקן לוח מחוונים, שמציג גרפיקה ברורה ונאה.

האבזור בדגם "פרפורמנס" שבו נסענו די מקיף וכולל מערכת קול עם איכות סאונד מקצועית, ריפוד עור איכותי, מושבים קדמיים חשמליים מחוממים ואפילו סגירת ואקום לדלתות. מנגד בולטת בהיעדרה שליטה נפרדת על העוצמה והטמפרטורה של פתחי המיזוג האחוריים הקטנים. בקיץ זו עשויה להיות בעיה לנוסעים מאחור. איכות הגימור וההרכבה סולידית ומכובדת ברמה מערבית ובידוד הרעשים מצוין. אפילו במהירויות גבוהות רק מעט רעשי רוח נכנסים לתא.

מנוע וסוללה

ה־P7 מגיע עם שתי תצורות הנעה. הבסיסית כוללת מנוע אחורי בודד בהספק 276 כ"ס, ולגרסת הביצועים שבה נסענו שני מנועים בהספק מרשים של 473 כוחות סוס ומומנט רציני של כ־77 קג"מ. אלה שווי ערך למכוניות ספורט עם מנועי טורבו בנזין עתירי נפח וצילינדרים, וכך גם נתון התאוצה - אפס ל־100 קמ"ש ב־4.1 שניות. לנהגים שאינם מורגלים מומלץ להתאמן על מצבי התכנות הרגועים יותר. במצב התכנות הספורטיבי הרכב מייצר תאוצות ברוטאליות עם כל ליטוף דוושה קל. הניגוד בין הפעולה השקטה לצבירת המהירות המסחררת מהנה, אבל דורש מהנהג בגרות כדי לא להסתבך עם החוק.

לכל הגרסאות סוללה מכובדת של כ־82 קילוואט־שעה, כשהטווח המוצהר של גרסת הבסיס הוא עד 576 ק"מ ושל גרסת הביצועים עד כ־505 ק"מ. במבחן בחורף הישראלי המתון הביצועים היו די קרובים לטווח המוצהר ואפשר להגיע לכ־450 ק"מ ריאליים. סביר שבקיץ הלוהט, עם מזגן פועל בעוצמה, הטווח בפועל יהיה נמוך ב־20%-30% מהמוצהר. היינו שמחים גם לקבל מערכת יותר חזקה ויעילה למיחזור האנרגיה בבלימה. הטעינה תומכת בקצב של עד 175 קילוואט, פחות מטסלה אבל מעל הממוצע.

על הכביש

השלדה מודרנית ומתקדמת עם יציבות כיוונית טובה במהירויות גבוהות, העברה חלקה של הכוח לגלגלים ותחושת ביטחון על כבישים מתפתלים עם נטיית גוף מזערית. בידוד הזעזועים הוא מהטובים בפלח, הישג מרשים עבור רכב נטול מתלי אוויר, שניצב על צמיגי ביצועים בעלי חתך נמוך. חבל שההיגוי לא חד ומדויק מספיק, אפילו בתכנות הספורטיבי. חבילת הבטיחות מקיפה ומתקדמת אם כי הסיוע להיגוי טורדני במיוחד.

מחיר

דגם הפרפורמנס עם אבזור תקני מקיף, עולה 267 אלף שקל, תמחור אטרקטיבי לרכב עם ממדים וביצועים כאלה, שחותך בעשרות אלפי שקלים מחירים של מתחרים סינים, שלא לדבר על המערביים. מי שלא זקוק לריגושי הכוח וביצועי הדגם הבכיר יחסוך כמעט 50 אלף שקל ברכישת הדגם החד־מנועי, שמציב יחס מרשים של ממדים ומפרט למחיר. מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

NIO ET5

344 אלף שקל עולה הספורט־סדאן של מותג הפרמיום הסיני NIO. יש לה שני מנועים בהספק 489 כ"ס ועם סוללה של 75 קילוואט הטווח הוא עד 450 ק"מ.

NIO ET5 / צילום: יח''צ
 NIO ET5 / צילום: יח''צ

BYD SEAL 4WD

לספורט־סדאן החדשה של BYD גרסה כפולת מנועים המייצרת 530 כ"ס, ועם סוללה של 82 קילוואט משיגה טווח של עד 520 ק"מ. באירופה היא זולה מה־P7.

BYD SEAL  4WD / צילום: יח''צ
 BYD SEAL 4WD / צילום: יח''צ