ישראל במלחמה | סיקור שוטף

הרמטכ"ל בעזה: לא יורים במי שמרים ידיים, מקווה שתהיה לנו עוד הזדמנות

יומיים אחרי הירי בחטופים, נחשף תיעוד ראשון של הכתובות שהשאירו באמצעות תבלינים • הרמטכ"ל שוחח עם לוחמים ברצועה: "אם אלה שני עזתים עם דגל לבן, אנחנו יורים? בשום פנים ואופן לא" • הותר לפרסום: סמ"ר בוריס דונבצקי, בן 21, נפל בקרב בעזה; לוחם במילואים נפצע קשה • תיעוד חריג: אחיו של סינוואר, מאבות פרויקט "המטרו", נוסע במנהרת הענק • עדכונים שוטפים

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12
הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

עדכונים שוטפים 

21:45 - המגעים לעסקת חטופים: ראש המוסד קיבל "אור ירוק" להתקדם מול המתווכים

ראש המוסד דדי ברנע הציג לדרג המדיני מתווים אפשריים לעסקה לשחרור חטופים וקיבל "אור ירוק" להתקדם מול המתווכים. זאת, אחרי שחזר לפנות בוקר מפגישה עם ראש ממשלת קטאר מוחמד בן ג'אסם אאל ת'אני באחת מבירות אירופה. גורם הבקיא בתכני הפגישה סיפר כי ראש הממשלה הקטארי הפציר בראש המוסד להגיש הצעה יזומה מצד ישראל. ברנע, שנועד עם קבינט המלחמה כמה שעות קודם לכן, השיב: אנחנו מוכנים לשמוע. הניעו אתם, הקטארים, מחדש את הגלגלים.

21:37 - 111 מחבלי חיזבאללה נהרגו מפרוץ המלחמה

חיזבאללה הצהיר על מחבל נוסף משורותיו שחוסל בדרום לבנון, ה-111 מתחילת המלחמה.

21:36 - הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס מחר ב-19:30 בקריה בתל אביב

21:35 - תיעוד: פטריות עשן בדרום לבנון לאחר תקיפת מחסן טילי "בורקאן"

ישראל תקפה אתמול מחסן רקטות "בורקאן" באזור הכפר יארון שבדרום לבנון, סמוך לגבול. לאחר התקיפה הופץ תיעוד של פטריות עשן עולות מהקרקע כתוצאה מפיצוץ עשרות רקטות עתירות משקל. רקטות ה"בורקאן", שיכולות לשאת ראש קרב של 250 ק"ג, כבר נורו לשטח ישראל במלחמה ולכן הפגיעה של צה"ל בהן משמעותית.

21:15 - בסוריה מאשימים: "ישראל תקפה באזור הבירה דמשק"

בטלוויזיה הסורית דיווחו על תקיפה ישראלית באזור דמשק. מערכות ההגנה האווירית הופעלו.

20:57 - עשרות משאיות סיוע נכנסו לראשונה לרצועה דרך כרם שלום

כ-200 משאיות של סיוע הומניטרי נכנסו היום לרצועת עזה - כ-80 מהן הועברו לראשונה דרך מעבר כרם שלום, לאחר שנבדקו. ראש מנהל תיאום וקישור עזה, אל"ם משה טטרו, אמר כי "מאז תחילת המלחמה, הגדלנו את יכולת הבידוק הביטחוני. מאז פתיחת כרם שלום בשבוע שעבר, 470 משאיות נבדקו בו. המלחמה שלנו היא לא עם תושבי עזה. היא עם חמאס".

20:30 - דובר צה"ל: "בודקים מבנה נוסף שייתכן שהחטופים שהו גם בו, ממשיכים להפיק לקחים"

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, אמר בתדרוך היומי לתקשורת כי המנהרה הגדולה שנחשפה ליד הגבול היא "עיר טרור מתחת לאדמה". לדבריו, "המנהרה שימשה בין היתר להוצאת פעולות התקפיות נגד כוחותינו. נמשיך לחשוף את ערי הטרור של חמאס מתחת לאדמה. כוחותינו ממשיכים להילחם בחמאס בדרום ובצפון הרצועה. צה"ל נחוש לעמוד במשימת פירוק חמאס. כוחותינו ממשיכים לפעול באומץ ובעוצמה בכל הרצועה".

הגרי דיבר גם על הכתובות שהשאירו החטופים שנורו למוות, ואמר: "פרסמנו הערב תמונות של מבנה שבו שהו 3 החטופים, 200 מטר ממקום האירוע. אנחנו לא יודעים להגיד כמה זמן שהו במבנה, בודקים מבנה נוסף שייתכן ששהו גם בו. ממשיכים לחקור את האירוע הזה ולהפיק לקחים. ליבנו ומחשבותינו עם המשפחות בשעתן הקשה מנשוא".

20:09 - גורמים ביטחוניים במצרים: ישראל וחמאס פתוחות להפסקת אש

גורמים ביטחוניים מצריים אומרים שישראל וחמאס פתוחות להפסקת אש, אך נותרה אי הסכמה לגבי פרטים.

20:00 - "הצילו, 3 חטופים": תיעוד ראשון של הכתובות שהשאירו החטופים שנורו למוות

במסגרת תחקיר האירוע הטרגי בסג'עייה שבו ירו חיילים למוות בשלושה חטופים, נמצאו כתובות עם המילים "הצילו", "שלושה חטופים" ו"SOS". הכתובות אותרו כמה מאות מטרים מהמבנה שממנו יצאו החטופים: הערב פרסמנו במהדורה המרכזית תיעוד ראשון של הכתובות שיכלו למנוע את התקרית הטרגית הזו, כתובות שהכינו החטופים.

מהתחקיר הראשוני שנערך בצה"ל עולה כי יומיים לפני התקרית הטרגית, הלוחמים איתרו מבנה שנמצא במרחק של 200-100 מטרים מאזור התקרית. על המבנה נראה רואים את הסימן שלא נבדק בגזרה המאוד קרובה לאירוע: הלוחמים חששו כי מדובר במבנה ממולכד.

בתיעוד שפורסם הערב ניתן לראות את השלט שעליו כתבו "הצילו, 3 חטופים", ומעליו כתובת נוספת - "SOS". הכתובות נרשמו על בד לבן, ונכתבו באמצעות תבלין ממאכל שהיה ברשותם של החטופים - יותם חיים, אלון שמריז וסאמר פואד אל-טלאלקה ז"ל.

20:00 - צה"ל פרסם תיעוד של אחיו של סינוואר בתוך המנהרה העצומה

טביעת האצבע של סינוואר - על פרויקט המנהרות הגדול ביותר שנחשף עד עתה ברצועה: דובר צה"ל פרסם תיעוד של אחיו של מנהיג חמאס בעזה נוסע בתוואי מנהרת הטרור שהתגלה במהלך התמרון הקרקעי.

בסרטון, שעבר מיצוי מודיעיני באגף המודיעין של צה"ל, נראה מחמד סינוואר נוסע בתוך המנהרה ולצידו אדם נוסף. לוחמי יהל"ם יחד עם כוחות חי"ר, הנדסה ויחידות מיוחדות פעלו לחשוף את המנהרה שמגיעה עד למרחק של 400 מטרים ממעבר ארז - ועד עתה נחשפו יותר מ-4 קילומטרים ממנה.

19:45 - הרמטכ"ל בתוך עזה: "מקווה שתהיה לנו עוד הזדמנות שיגיעו אלינו חטופים ונעשה את הדבר הנכון"

הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, קיים הערכת מצב עם מפקדי ולוחמי אוגדה 99 ברצועת עזה, ואמר להם כי הרג שלושת החטופים בשוגג בידי כוח צה"ל הוא "אירוע שממש בקלות יכול היה לא לקרות". לדבריו, "לא בשביל זה אני צריך לבוא ולספר לכם את זה. אני אומר לכם. ותחשבו, הרי מה למה באנו לתמרון? אנחנו שמנו שלוש מטרות, לפרק את חמאס, להחזיר את הביטחון לתושבי העוטף - ואתם פה על המסדרון, שממנו יצאו התקפות לבארי, התקפות כל כך קשות - והמשימה השלישית היא השבת החטופים".

"באירוע הזה יצאו שלושה אנשים, הם לקחו בחשבון שהם לוקחים סיכון שהם באים לכוח צה"ל. כדי להפחית את הסיכון הם באמת חשבו, הם הורידו חולצות כדי שאף אחד לא יחשוב שיש עליהם מטען והחזיקו בד לבן על מוט לזהות עצמם, באו דיברו בעברית, קראו הצילו. ואנחנו באמת, לוחמים שלנו שאני לא פגשתי אותם עוד, אבל אני בטוח שהם הטובים ביותר כי כולם רוצים לעשות טוב, ואני בטוח שהם היו בטוחים שהם עושים את הדבר הכי נכון".

"אני מדבר איתכם לא כדי להגיד אם הם היו בסדר או לא, כדי שאנחנו קדימה נהיה בסדר", הבהיר הרמטכ"ל. "אתה רואה שני אנשים, הם עם ידיים למעלה ובלי חולצות, קח שתי שניות, ואני רוצה להגיד לכם משהו לא פחות חשוב, ואם זה שני עזתים עם דגל לבן שיוצאים להיכנע - מה אנחנו יורים בהם? בשום פנים ואופן לא. זה לא צה"ל".

"אני אומר לכם, מי שהתבלבל פה, גם מי שנלחם ועכשיו מניח את הנשק ומרים ידיים, אנחנו שובים אותו, אנחנו לא יורים בו. אנחנו מוציאים המון מודיעין מהשבויים שיש לנו, יש לנו מעל אלף כבר. אנחנו לא יורים בהם כי צה"ל לא יורה בבן אדם שמרים ידיים. זו עוצמה, זו לא חולשה".

"אני אומר לכם שאני נזכר מה אמרתי לחיילים שלי כמח"ט לפני הכניסה בעופרת יצוקה, משפט אחרון בשיחה לפני לחימה. תעבדו עם הראש. אנחנו כל הזמן מרגישים שלחימה זה עם הידיים, לחימה זה עם הרגליים. אני אומר לכם רבותיי, אל תפסיקו לחשוב שנייה אחת בלחימה. מי שמצליח תוך כדי הלחימה גם להפעיל את הראש, הוא פוגע באויב יותר טוב, פוגעים בו פחות, הוא עושה תחבולות יותר טוב, הוא פחות פוגע בכוחותינו, הכול הוא עושה יותר טוב, הוא חד יותר על הסביבה, הוא מזהה דברים".

"כל הזמן תשאלו את עצמכם שאלות, כל הזמן תעבדו עם הראש, והלוואי ותהיה לנו עוד הזדמנות שיגיעו אלינו חטופים או שנגיע אנחנו לבית, ונעשה את הדבר הנכון. תמשיכו לעשות עבודה מעולה, זה כוח גדול וחזק ונצטרך אותו עוד קדימה עם המפקדים, תעבירו את זה גם לכל החיילים מסביב".

19:30 - נ"ט, רקטות ומרגמות: האירועים בגליל העליון עד כה

מועצה אזורית הגליל העליון פרסמה סקירה של האירועים הביטחוניים שהתרחשו היום באזור עד לשעה זו:
9:35 - ירי נ"ט לכיוון סאסא. זוהתה פגיעה באודיטוריום של הקיבוץ. אין נפגעים בגוף; 10:30 - ירי נ"ט באזור הר אדיר שבגזרת סאסא, אין נזק לרכוש או נפגעים בגוף; 14:25 - ירי נ"ט לכיוון מושב דוב"ב. אין נזק לרכוש או נפגעים בגוף; 15:27 - ירי נ"ט על מוצב צה"ל באזור אביבים. אין נזק לרכוש או נפגעים בגוף.

15:30 - ירי רקטות לגזרת מרגליות. זוהו נפילות בשטחים פתוחים. אין נזק לרכוש או נפגעים בגוף.
16:02 - ירי נ"ט על מוצב צה"ל באזור אביבים. אין נזק לרכוש או נפגעים בגוף.
16:22 - ירי מרגמות לכיוון מוצב צה"ל בהר דב. זוהו נפילות בשטחים פתוחים. אין נזק לרכוש או נפגעים בגוף.

18:47 - בכיר חמאס בעזה: כשהמלחמה תיפסק - נדבר על חילופי שבויים

בכיר חמאס ח'ליל אל-חיה אמר לאל-ג'זירה כי "אנחנו מוכנים לעסקת חליפין כוללת - רק לאחר שתיפסק התוקפנות" - קרי המלחמה. 

גיבורי השנה: מלחמת 7 באוקטובר הולידה סיפורי גבורה יוצאי דופן. הנה מקצתם
הפתרון לאיום החדש על ישראל יכול להגיע דווקא מהמדינה המפתיעה הזו 
"ללא התקשורת המערבית, זוועות 7 באוקטובר כנראה לא היו קורות מלכתחילה"
הבכיר שמסביר: זה הרגע שבו נדע שחמאס התפרק
11 אלף פצועים - ולמדינה אין עדיין תוכנית מסודרת לשיקום

18:29 - חיזבאללה הודיע על ההרוג ה-109 מתחילת המלחמה

חיזבאללה הודיע על הרוג נוסף משורותיו - ההרוג ה-109 מאז תחילת המלחמה. מאז שעות הבוקר קיבל ארגון הטרור אחריות על 10 פעולות שביצע נגד ישראל בגבול לבנון.

18:10 - לוחם צה"ל נהרג בקרב בצפון הרצועה

הותר לפרסום כי סמ"ר בוריס דונבצקי, בן 21 מקריית ביאליק, לוחם שריון בגדוד 46 שבעוצבת "עקבות הברזל" (401), נפל בקרב בצפון רצועת עזה. באותו הקרב נפצע קשה לוחם מילואים בגדוד 46. 

17:48 - השר טרופר: "המלחמה תימשך חודשים ושנים, במהלכה נצא לבחירות"

השר חילי טרופר (המחנה הממלכתי) אמר בראיון לרפי רשף בחדשות 12 כי "מי שעושה פוליטיקה חוטא למטרה המרכזית, והיא ניצחון על חמאס והחזרת החטופים". לדבריו, "המלחמה תימשך חודשים ושנים, ברור שבמהלכה נצטרך לצאת לבחירות. זה לא יקרה כשיש עשרות אלפי חיילים בפנים, אבל יהיה שלב שיגיע הרגע שנצא החוצה". 

17:41 - אזעקות בלכיש ובחוף אשקלון

אזעקות הופעלו באזור לכיש ובחוף אשקלון. ממד"א נמסר כי לא התקבלו קריאות על נפילות או על נפגעים.

17:18 - חוליית מחבלים ניסתה לשגר טילי נ"ט מלבנון והותקפה

כלי טיס וטנק של צה"ל תקפו חוליית מחבלים שניסתה לשגר טילי נ"ט לעבר שטח ישראל במרחב לבנה שבגליל העליון. כמו כן, דובר צה"ל עדכן כי זוהו שיגורים לעבר מספר מרחבים בגבול לבנון. צה"ל תקף את מקורות הירי. 

17:00 - 50 מטר מתחת לאדמה: מנהרת הטרור העמוקה ביותר שנחשפה

הותר לפרסום כי בשבועות האחרונים איתרו לוחמי צה"ל את מנהרת הטרור הגדולה ביותר שחפר חמאס נגד ישראל, שמתחילה באזור ג'באליה ומגיעה עד למרחק של 400 מטרים בלבד ממעבר ארז שבגבול ישראל-עזה. המנהרה התת-קרקעית חריגה בגודלה ובאורכה בשטח הרצועה, כך שמתאפשרת בה תנועה של כלי רכב. המנהרה בגובה 3 מטרים, בעומק 50 מטר מתחת לאדמה ובאורך של יותר מ-4 ק"מ. 

מתוך פעולות חקר של כוחות צה''ל במנהרה שנחשפה / צילום: דובר צה''ל
 מתוך פעולות חקר של כוחות צה''ל במנהרה שנחשפה / צילום: דובר צה''ל

מתוך פעולות חקר של כוחות צה''ל במנהרה שנחשפה / צילום: דובר צה''ל
 מתוך פעולות חקר של כוחות צה''ל במנהרה שנחשפה / צילום: דובר צה''ל

רשת המנהרות הרחבה והמסועפת כוללת תשתיות ביוב, חשמל וקשר. הותקנו בה דלתות הדף שנועדו למנוע כניסה של כוחות צה"ל אליה' ונמצאו בה אמצעי לחימה רבים של חמאס. את פרויקט בניית המנהרה הוביל מחמד סינוואר, אחיו הצעיר של יחיא סינוואר. 

הפרויקט כלל עשרות מחבלים שהגיעו מח'אן יונס שבדרום הרצועה כדי לבנות את המנהרה בצפון הרצועה. בצה"ל ציינו כי בבניית המנהרה נעשה שימוש בחומרים שלא זוהו עד כה במנהרות של חמאס, ובנוסף נעשה בה שימוש במכונות חפירה מיוחדות שהוברחו לשטח הרצועה.

מתוך פעולות חקר של כוחות צה''ל במנהרה שנחשפה / צילום: דובר צה''ל
 מתוך פעולות חקר של כוחות צה''ל במנהרה שנחשפה / צילום: דובר צה''ל

על-פי ההערכות, חמאס השקיע מיליוני דולרים בבניית מערך המנהרות התת-קרקעיות ברצועה. 

16:55 - פיגוע בשומרון: חייל מילואים נפצע בינוני, המחבל נורה ונמלט

חייל מילואים נפצע בינוני מדקירה בתחנת דלק סמוך ליישוב בית אריה שבדרום-מערב השומרון. המחבל נורה ונמלט לכיוון הכפר רנתיס. כוחות צה"ל פתחו בסריקות. 

16:34 - המועצה האזורית אשכול האריכה את פינוי התושבים עד סוף ינואר

אחרי הפרסום אתמול ב-N12 על היערכות צה"ל לחזרת התושבים לעוטף, המועצה האזורית אשכול הודיעה על הארכת פינוי תושביה עד סוף חודש ינואר. החזרה ליישובים תהיה מותנית במצב הביטחוני, בהשלמת מרכיבי הביטחון ובאפשרות להפעיל שירותים, כולל קיום פעילות חינוכית והכנת בית הספר העורפי. במקביל, המועצה האזורית שדות נגב הודיעה על הארכת שהיית התושבים בבתי מלון עד סוף פברואר.

בהודעת המועצה האזורית אשכול נכתב: "אנו מודעים לכך שישנם לא מעט תושבים שנמצאים במועצה למרות הלחימה. מטה החירום ידון השבוע על מתווה לחידוש חלק מהשירותים והמענים שניתן יהיה לקיים באופן בטוח בתחומי המועצה ובאישור הצבא".

16:15 - דיווח: הפגישה בין ראש המוסד לראש ממשלת קטאר בנושא המגעים לעסקת חטופים - "חיובית"

רשת CNN דיווחה מפי מקורות דיפלומטיים כי הפגישה בין ראש המוסד דדי ברנע לראש ממשלת קטאר הייתה "חיובית". בפגישה שוחחו השניים על חידוש המשא-והמתן העקיף בין ישראל לחמאס בנוגע לשחרור החטופים המוחזקים בעזה. הפגישה באה לאחר שהממשלה ביטלה נסיעה נוספת של ברנע לדוחא.

ביום חמישי אמר גורם ישראלי ל-CNN כי קבינט המלחמה חש ש"התנאים אינם מתאימים" לחידוש המגעים לעסקת חטופים. 

16:00 - מפקדי הפלוגות היו ראשונים לחלץ לוחמים שנפגעו

מפקדי הפלוגות, רב-סרן משה בר-און ז"ל ורב-סרן רועי מלדסי ז"ל, סיימו את תהליך ההכשרה בבסיס האימונים של חטיבת גולני יחד עם לוחמיהם והצטרפו לגדודים על-מנת להשתתף בלחימה ברצועת עזה.

בבוקר נפילתו איתר רב-סרן משה בר-און ז"ל, יחד עם לוחמיו, אמצעי לחימה רבים, מפות, מתחם לחימה ששימש את מחבלי החמאס ופיר מנהרה בבית מגורים של פעיל חמאס. אמצעי הלחימה הוחרמו, ופיר המנהרה נוטרל.

באותו הערב, כאשר שמעו על ההיתקלות במבנה בשכונת סג'עיה, רב-סרן רועי מלדסי ז"ל קפץ לנקודה יחד עם מפקד גדוד 13 ולוחמיו מהפלוגה על-מנת לסייע בחילוץ הכוח שהותקל. מפקדי הפלוגות נלחמו בעוז ובאומץ והובילו את חייליהם כשהם עומדים בראש.

בהיתקלות זו נפלו גם מפקד חפ"ק מח"ט גולני, אל"מ יצחק בן בשט ז"ל; מפקד פלוגה ב-669, רב-סרן בן שלי ז"ל; מפקד מחלקה בגדוד 51, סרן ליאל חיו ז"ל; לוחם ב-669, רס"ל רום הכט ז"ל; סמל ערן אלוני וסמל אחיה דסקל, לוחמים בגדוד 51. 

15:53 - גלנט: "אם חיזבאללה רוצה לעלות מדרגה אחת, אנחנו נעלה חמש"

שר הביטחון יואב גלנט קיים הערכת מצב בגזרת מטולה ושוחח עם לוחמי מילואים. "אנחנו מרכזים היום את המאמץ שלנו לגזרת הדרום", אמר גלנט, "כולם מבינים שאפשר לעשות פה 'גזור והדבק', ומה שאנחנו עשים בעזה, אפשר לעשות גם בביירות".

"אנחנו נחזיר את היישובים אל מקומם, ואנחנו נעשה את זה דרך תהליך הסכמי או בפעולה כוחנית, עם כל המשמעויות שלה", המשיך גלנט. "אם חיזבאללה רוצה לעלות מדרגה אחת, אנחנו נעלה חמש. אנחנו לא מייחלים לזה, אנחנו לא רוצים להגיע למצב מלחמתי. אנחנו רוצים להחזיר את השקט".

15:47 - שרת החוץ של צרפת: "מחבלי החמאס ביצעו אלימות מינית זוועתית"

שרת החוץ של צרפת, קתרין קולונה, העלתה לטוויטר תמונות שלה מהביקור במחנה שורה וכתבה: "לא שתיקה ולא הכחשה: אלימות מינית זוועתית בוצעה על-ידי המחבלים ב-7 באוקטובר. יש להכיר בה באופן עולמי, לגנות אותה בתקיפות ולהעניש בחומרה את המבצעים". 

15:30 - אזעקה במרגליות שבגבול לבנון, 6 נפילות אותרו

15:27 - ספינות מלחמה אמריקאיות הגיעו לים התיכון

הצי השישי של ארה"ב אישר: שלוש ספינות מלחמה אמריקאיות נוספות נכנסו בשבוע האחרון לים התיכון. 

14:56 - טיל נ"ט מלבנון נפל במגרש ספורט בדוב"ב, לא היו נפגעים

14:35 - צה"ל השלים תקיפה נוספת בלבנון

מטוס ומסוק קרב של חיל האוויר תקפו לפני זמן קצר מספר תשתיות טרור ומבנה צבאי של חיזבאללה. בנוסף, כטמ"ם תקף חוליית מחבלים שזוהתה בשטח לבנון, וכלי טיס וטנק תקפו אמצעי לחימה ותצפית.

מוקדם יותר זוהה שיגור משטח לבנון לעבר מרחב הר דב, וטנק צה"לי תקף את מקור הירי. כמו כן, זוהו מספר שיגורים לעבר מרחב ראש הנקרה. מהבוקר, חיזבאללה קיבל אחריות לחמש פעולות נגד ישראל בגבול לבנון. 

14:00 - כוחות צה"ל פשטו על בתי הנפש של בכירי חמאס וסינוואר

כוחות חטיבה 7 פרצו את הדרך לח'אן יונס, פשטו על משרדו של מח"ט ח'אן יונס ועל בתי נופש של בכירי חמאס, בהם בית הנופש של יחיא סינוואר. הלוחמים נלחמים כעת במרחב, ובמהלך הפעילות הכוחות פגעו בתשתיות טרור ותת-קרקע במרחב, הגיעו לכיכר המרכזית בח'אן יונס והשיגו עליה שליטה מבצעית.

לוחמי צוות הקרב פשטו על מוצב חמאס של גדוד "דיר אל-באלח" והחרימו אמצעי מודיעין וספרי הדרכה צבאיים של ארגון הטרור חמאס. כמו כן, הלוחמים פשטו על דירת מחבל נוח'בה ואיתרו בביתו אמצעי לחימה, אמצעי שליטה וציוד ימי. 

13:44 - דיווח: בנו של דובר הג'יהאד האיסלאמי חוסל

דיווחים בעזה: בנו של בכיר הג'יהאד האיסלאמי דאוד שהאב, שמשמש כדובר של ארגון הטרור, נהרג בתקיפה בבית משפחתו בצפון רצועת עזה. 

13:40 - שרידי רקטה אותרו בחצר גן ילדים בירושלים

שוטרי מחוז ירושלים הוזעקו בשעה האחרונה אל שני מוקדים בהם אותר שרידי רקטה מהמטח שנורה לעבר העיר ביום שישי האחרון. השרידים אותרו בחצר גן ילדים ובאתר עבודות פיתוח. המשטרה מדגישה כי במקרה של חשד לנפל רקטה יש לדווח למשטרה, להימנע מהתקהלות במקום ולא לגעת בחפץ.

13:02 - השר לביטחון לאומי: יש לקבוע דיון קבינט על ההחלטה לפתוח את מעבר כרם שלום

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר פנה לראש המל"ל צחי הנגבי וביקש לקיים דיון על ההחלטה לפתוח את מעבר כרם שלום לכניסת משאיות סיוע הומניטרי לעזה. "ביומיים האחרונים התקבלו החלטות מהותיות המהוות שינוי מדיניות של הקבינט, ללא כל דיון ובדרך של משאל טלפוני", כתב השר. "חייב לקבל החלטות אלה רק לאחר דיון מהותי בקבינט, בו יוצגו לשרים כל הנתונים". 

12:53 - המשטרה עדכנה: הפיצוץ שגרם לפציעתו של אזרח באשקלון - מנפל רקטה

המשטרה חקרה את הפיצוץ שאירע אתמול באשקלון, שבמסגרתו נפצע גבר באורח קשה. מבדיקת המשטרה עולה כי מקור הפיצוץ הוא נפל של רקטה, שבו ככל הנראה נגע האזרח ויזם את הפיצוץ.

המשטרה הדגישה: חל איסור מוחלט לגעת, להתקרב או להרים כל פריט רקטי או עצם בלתי מזוהה.

12:47 - צבע אדום בניר עוז ובנירים שבעוטף עזה

12:45 - מודיעין על פיר ממולכד והיערכות לחוליית מחבלים: שיתוף-הפעולה בין שב"כ לצה"ל

לוחמי צה"ל פועלים ברצועת עזה בשיתוף עם כוחות השב"כ. במהלך פעילות אתמול של חטיבה 188, רכז שב"כ שהיה במקום התריע בזכות מודיעין על פיר ממולכד. המטען התפוצץ, והחיילים לא נפגעו.

כמה דקות מאוחר יותר הרכז שהיה עם הכוח קיבל מידע על כך שהתוואי של אותה מנהרה הולך מערבה, ולכן הכוחות נערכו להתקפה מכיוון מערב. בזכות המודיעין שסיפק הרכז וההיערכות המקדימה, הכוח נטרל את המתקפה, ולא היו נפגעים.

12:34 - תושבי עזה מתנפלים על משאיות סיוע ברצועה

תמונות מאזור מעבר רפיח מציגות המונים שפושטים על משאית הסיוע ההומניטרי שנכנסה לרצועה. התושבים במקום התנפלו על המשאית ולקחו את המצרכים שהובילה.

12:30 - צה"ל חשף: פיר מנהרה לצד מיטת תינוק בחדר ילדים

צה"ל פרסם בתקשורת הבינלאומית כי במהלך הלחימה בג'באליה ביצעו לוחמי צוות הקרב של חטיבת הנח"ל סריקות במרחב. באחת הסריקות, הלוחמים איתרו בתוך חדר הילדים הממוקם במרתף המבנה, פיר מנהרה מבצעי. מדובר בפיר אסטרטגי, עם מדרגות בנויות בתוכו. הפיר הושמד על-ידי כוחות ההנדסה של החטיבה.

12:04 - גרמניה שוקלת להציב ספינת מלחמה בים סוף

על רקע איום החות'ים: ב"בילד" דיווחו כי משרד ההגנה הגרמני שוקל להציב את ספינת המלחמה Hessen בים האדום בחודש הבא.

11:45 - חיזבאללה קיבל אחריות לירי נ"ט לעבר סאסא - התקיפה השלישית שביצע היום

11:40 - נתניהו: "צוואת הנופלים מדריכה אותנו, נמשיך להילחם עד הסוף"

בפתח ישיבת הממשלה, ראש הממשלה בנימין נתניהו הקריא ממכתב של עשרות משפחות נופלים שנשלח אליו. במכתב נכתב: "העם חזק, ורוחו איתנה, יש לכם מנדט להילחם - זו צוואת הנופלים". ראש הממשלה הבהיר: "צוואת הנופלים זה מה שמדריך אותנו. אנחנו נילחם עד הסוף".

נתניהו הוסיף: "אנחנו נשיג את כל יעדינו: חיסול חמאס, שחרור כל חטופינו והבטחה שעזה לא תהפוך מחדש למוקד טרור".

11:33 - כ-200 מטרות הותקפו בעזה ביממה האחרונה

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה נמשכת. לוחמי חטיבת הצנחנים ביצעו פשיטה על דירה מבצעית במרחב סג'עייה. במהלך הפשיטה נמצאו אמצעי לחימה, מטענים, מטענים ורימונים. בנוסף, נמצא פיר התקפי שאורכו יותר מ-15 מטר.

11:26 - שר החוץ אלי כהן לשרת החוץ של צרפת: "רק הרחקת חיזבאללה תמנע מלחמה"

שרת החוץ של צרפת, קתרין קולונה, הגיע לביקור בישראל, בפעם השנייה מאז השבת השחורה. היא נפגשה עם שר החוץ אלי כהן' והשניים דנו בלחימה בעזה ובצורך לשנות את המציאות בדרום לבנון. "רק יישום החלטת מועצת הביטחון 1701 והרחקת חיזבאללה מהגבול עם ישראל, תמנע מלחמה בלבנון", מסר כהן. "ניתן לפתור את הסוגיה בצורה דיפלומטית או בפעולה צבאית".

11:20 - צה"ל תקף בלבנון, זוהו שיגורים נוספים לעבר ישראל

כוחות צה"ל תקפו לפני זמן קצר תשתית טרור של חיזבאללה בשטח לבנון. מוקדם יותר זוהו מספר שיגורים מלבנון לעבר מרחב ערב אל-עראמשה וסאסא. כוחות צה"ל תקפו בארטילריה את מקורות הירי. כמו כן, זוהו מספר שיגורים משטח לבנון שלא חצו לישראל.

11:17 - טיל נ"ט נורה לאזור הר אדיר, לא היו נפגעים

11:15 - בפעילות בטולכרם אותר מטען במרפאה שבה התחבאו מבוקשים

כוחות צה"ל פעלו הלילה במחנה הפליטים נור א-שמס בטולכרם. במהלך הפעילות כלי טיס תקפו חוליות מחבלים שירו, השליכו מטענים וסיכנו את הכוחות. בסריקות במקום הלוחמים איתרו מטען במרפאה שבה התחבאו מבוקשים.

המבצע נערך בפיקודה של חטיבת מנשה, בהכוונת שב"כ ואמ"ן. כלי הנדסה של צה"ל חשפו ונטרלו באופן יזום מטענים מתחת ובצידי הכבישים. בנוסף, נעצרו ארבעה מבוקשים, והוחרם נשק.

11:00 - לראשונה היום: צבע אדום בחולית ובסופה שבעוטף עזה

10:40 - החל בידוק המשאיות שנכנסות לרצועה דרך כרם שלום

הממשלה אישרה בשבוע שעבר את הכנסת משאיות הסיוע ההומניטרי לעזה דרך מעבר כרם שלום. לפי הודעת משרד ראש הממשלה, המעבר נפתח כדי לעמוד בהסכם שחרור החטופים, שכלל הכנסת 200 משאיות סיוע לרצועת עזה ביום. בידוק והכנסת המשאיות דרך מעבר כרם שלום החלו הבוקר.

10:19 - בתגובה על השיגורים: צה"ל תוקף יעדי חיזבאללה בלבנון

10:05 - מסתמן: ישראל תעביר את כספי המסים לרשות הפלסטינית

ההסדר שאליו הגיעו נעשה בתיווכה של ארה"ב, ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן נענה להצעתו של היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן. התנאי להעברת כספי המסים: קבלת שמות מקבלי המשכורת ואי-העברת כספים לאנשי חמאס.

09:47 - ירי נ"ט בצפון, צה"ל השיב בארטילריה

טיל נ"ט נורה לעבר קיבוץ סאסא. לא ידוע על נפגעים, אך נגרם נזק לאודיטריום של בית ספר בקיבוץ. בצה"ל השיבו באש ארטילרית. משעות הבוקר חיזבאללה קיבל אחריות לשתי תקיפות במוצבי צה"ל בגבול לבנון.

09:32 - ארה"ב דוחקת בישראל לצמצם את הלחימה בעזה

שר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין יבקר השבוע בישראל ובמפרץ הפרסי וימשיך במאמצי ממשל ביידן ללחוץ על ישראל לסיים את המערכה הקרקעית והאווירית הגדולה ברצועת עזה ולעבור לשלב ממוקד יותר במלחמה. אוסטין צפוי להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם שר הביטחון יואב גלנט ולדון איתם בהתקדמות שלבי הלחימה.

09:01 - מועצת הביטחון של האו"ם תדון באיום החות'ים על הביטחון הימי

הדיון של מועצת הביטחון של האו"ם יתקיים מחר בשעות הצהריים, שעון ישראל. הדיון נערך ביוזמת ארה"ב, בריטניה, צרפת, אלבניה, מלטה ויפן. האמריקאים מנסים, בתיאום עם בריטניה, לקדם קריאה של מועצת הביטחון שתגנה את התקיפות ותקרא להפסקתן.

מוקדם יותר דווח כי בכירים בממשל ביידן שוקלים לבצע תקיפות על יעדים חות'ים, אחרי שהארגון הנתמך על-ידי איראן המשיך בתקיפות על ספינות ימיות ומסחריות בים האדום. הפנטגון העביר בימים האחרונים את נושאת המטוסים אייזנהאואר לאזור חופי תימן, כדי לאפשר תגובה אפשרית של ארה"ב למתקפות על הספינות, כך אישר פקיד אמריקאי ל"פוליטיקו". לדבריו, הצבא הציג לפיקוד הבכיר תוכניות לתקיפה.

08:11 - בריטניה וגרמניה קראו ל"הפסקת אש יציבה" בעזה

שרי החוץ של בריטניה וגרמניה, דייוויד קמרון ואנאלה ברבוק, קראו ל"הפסקת אש יציבה בעזה". עם זאת, הם לא דרשו שהפסקת האש תיכנס לתוקף באופן מיידי. "עלינו לעשות כל שביכולתנו כדי לסלול את הדרך להפסקת אש, שתוביל לשלום", כתבו שרי החוץ במאמר משותף. "ככל שהפסקת האש תגיע מוקדם יותר - כך ייטב. יותר מדי אזרחים נהרגו".

07:00: תקיפות מהאוויר בטולכרם: חוסלו מחבלים שהשליכו מטענים על הכוחות

כוחות צה"ל פעלו במהלך הלילה במחנה הפליטים נור א-שמס בעיר טולכרם. כלי טיס תקפו כמה פעמים חוליות מחבלים שירו והשליכו מטענים לעבר הכוחות. כמה מחבלים חוסלו ועוד נפצעו. בנוסף, צה"ל עצר כמה מבוקשים ואיתר אמצעי לחימה.

06:00 - דובר צה"ל התיר לפרסום את שמותיהם של שני חללי צה"ל שנפלו בקרבות ברצועת עזה

רס"ר במיל' יוסף אבנר דורן, בן 26 מירושלים, לחם במסגרת יחידת הניוד המבצעי (הבלנ"ם), שירת כלוחם איסוף ייעודי בשייטת 13, נפל אתמול בקרב בצפון רצועת עזה.

רס"ל במיל' שלו זלצמן, בן 24 מרמת ישי, לוחם בגדוד 6623, עוצבת "חוד החנית" (55), נפל אתמול בקרב בדרום רצועת עזה.

בנוסף, לוחם במילואים ביחידת הניוד המבצעי נפצע קשה אתמול בקרב בצפון רצועת עזה. כמו כן, קצין ושלושה לוחמים במילואים בגדוד 6623 בעוצבת "חוד החנית" נפצעו קשה אמש בקרב בדרום הרצועה.

04:18 - קנדה: נער הואשם בתכנון פעולות טרור נגד יהודים

הרשויות באוטווה, בירת קנדה, הגישו כתב אישום נגד צעיר מקומי בגין תכנון פעולות טרור נגד מטרות יהודיות. לפי הצהרת הרשויות הקנדיות, החשוד הואשם ב"סיוע לפעולות טרור על-ידי העברת חומרי הדרכה הקשורים לחומרי נפץ, וכן הנחיה לאדם לבצע פעולות טרור נגד יהודים". ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, התריע לאחרונה מפני זינוק באנטישמיות במדינה, בעקבות אירועי 7 באוקטובר והמלחמה בעזה.

03:28 - דיווחים ערביים: כוחות צה"ל פשטו על טולכרם

הפלסטינים מדווחים כי כוחות צה"ל, מלווים בציוד הנדסי כבד, פתחו ב"מתקפה בקנה-מידה גדול" על  טולכרם.

02:00 - ארגון הבריאות העולמי סיפק ציוד רפואי לבית החולים שיפא במשימה משותפת של האו"ם

בהצהרה רשמית של הארגון נמסר כי מטרת המשימה הייתה אספקת ציוד רפואי והערכת המצב בבית החולים שיפא שבצפון הרצועה. הצוותים שהשתתפו, ביניהם צוותים של משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים, העבירו בין היתר תרופות, ציוד אורתופדי וחומרי הרדמה לבית החולים, ש"מתפקד בצורה מינימלית".

01:15 - אל-ג'זירה תפנה את הרג העיתונאי שלה לבית הדין הפלילי הבינלאומי

לפי דיווח ב"גארדיאן", רשת השידור הקטארית הורתה לצוות המשפטי שלה להפנות את המקרה - "ההתנקשות" כפי שכינתה אותו - בו נהרג העיתונאי שלה סאמר אבו-דקה, לבית הדין הפלילי הבינלאומי. אבו-דקה היה צלם אל-ג'זירה, שנהרג ביום שישי מתקיפת כטב"ם ישראלי ליד בית ספר בח'אן יונס שבדרום רצועת עזה - כך לטענת רשת השידור. לדבריהם, הצוותים הרפואיים לא הצליחו להגיע לטפל בו בגלל התקיפה.

23:15 - משפחות החטופים בהפגנה מחוץ לקריה

משפחות החטופים קיימו הפגנה מחוץ לקריה בתל אביב וקראו למתווה מיידי לשחרור החטופים מעזה. אחרי הריגתם של שלושת החטופים הישראליים ברצועה במהלך סוף השבוע, נציגי המשפחות אמרו שיתבצרו מחוץ לקריה, כדי שסוגיית השבת החטופים לא תרד מסדר היום.

22:15 - אחרי תשע שעות ללא ירי לעוטף, אזעקה הופעלה במפלסים

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12