שיעור האבטלה המורחב מצטמק, אך אחוז המוצאים לחל"ת עולה

על פי הלמ"ס, שיעור האבטלה המורחב, הכולל בתוכו את המובטלים ואת היוצאים לחל"ת, ירד בחודש נובמבר • למרות הירידה בנתוני האבטלה, מספר גבוה של אנשים הוצא לחל"ת או נמצא במילואים

לשכת התעסוקה בחולון / צילום: איל יצהר
לשכת התעסוקה בחולון / צילום: איל יצהר

בעוד המלחמה ממשיכה במלוא עוזה בדרום הארץ והתחממות מתרחשת גם בצפון המדינה, נתוני האבטלה המתפרסמים היום (ב') מצביעים על ירידה בכמות האבטלה המורחבת. לפי פרסום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), שיעור האבטלה המורחב, הכולל בתוכו את המובטלים ואת היוצאים לחל"ת, ירד בחודש נובמבר ועומד כעת על 8.5% (לעומת 9.6% בחודש אוקטובר). מדובר במגמת ירידה של כ-50 אלף איש. נתון האבטלה המורחב אינו כולל את מספר אנשי המילואים שלא נמצאים במקום עבודתם.

הפיצויים על נזקי המלחמה: המדינה שילמה 2.5 מיליארד שקל לעסקים שנפגעו
דרישה גבוהה לפועלי בניין, פחות למתכנתים: שוק העבודה בנובמבר

הלשכה מציגה כי אחוז הבלתי מועסקים, או שיעור האבטלה הרשמי, ירד עוד ועומד כעת על 2.8%, נתון זה אינו כולל בתוכו את אנשי המילואים ואת היוצאים לחל"ת. עם זאת, כוח העבודה עצמו שיעור התעסוקה עצמו (אחוז המועסקים מכלל האוכלוסייה) ירד ל-60.5%, ירידה של חצי אחוז לעומת חודש קודם, חצי אחוז נדמה כמספר נמוך אך מדובר בכ-44 אלף איש שיצאו מכוח העבודה. 

האלמנט החשוב המשתקף מנתוני הלמ"ס מראה כי מתוך אלו שלא עבדו, הרבה יותר אנשים נעדרו מעבודתם בגלל הוצאה לחל"ת או מילואים: אחוז היוצאים לחל"ת עומד על 48.0% (30.4% באוקטובר), ואחוז אנשי המילואים עומד כעת על 30.7% (15.2% באוקטובר). כך, למרות הירידה בנתוני האבטלה הרשמיים והמורחבים. מספר גבוה של אנשים הוצא לחל"ת או למילואים.

הנתונים מצטרפים למספר המשרות הפנויות שהתפרסמו אתמול (א') שהראו ירידה נוספת במספר המשרות הפנויות. בחודש נובמבר 2023 מספר המשרות הפנויות עמד על כ-92.9 אלף משרות פנויות, לעומת כ-96.5 אלף באוקטובר. הנתונים בתחילת השבוע מצביעים על התקררות בשוק העבודה ומראה על הפגיעה שגרמה המלחמה לשוק התעסוקה בישראל.