עוזי יצחקי, יו"ר חברת נמלי ישראל: "הבעיה בים האדום היא בינלאומית, גם מצרים נפגעת"

יו"ר חברת נמלי ישראל סיפר בוועידת ישראל לעסקים של גלובס על הרפורמה שהתרחשה בנמלי הים, ואמר כי "תוך פחות משנתיים 41% מהסחורות נפרקות ע"י נמלי הים החדשים" • יצחקי הרגיע מפני עליית מחירים: "את רוב הסחורות אנחנו מקבלים דרך הים התיכון, ולא תהיה בעיה של אספקה"

יו"ר חברת נמלי ישראל עוזי יצחקי אמר בועידת ישראל לעסקים של גלובס כי "יש לנו מדי שעה עשרות ומאות של ניסיונות של התקפות סייבר על המערכות שלנו ושל נמלי הים".

יצחקי התייחס לאיום החות'ים מתימן על אוניות השטות בים האדום ועל הצורך שלהן לבצע עיקוף מחשש לפגיעה. "הנחמה הגדולה היא שזו בעיה בינלאומית ויש פה עסק עם הסחר של המזרח הרחוק, וגם מצרים נפגעת מהדבר הזה. כ-60 כלי שיט לא עברו בתעלה מתחילת ההתקפות, המצרים גובים כ-600 אלף דולר לכלי שיט אחד, אז אנחנו מעריכים שהעניין הזה יקבל ביטוי, ויש התארגנות. מתי ואיך זה יקרה? אנחנו לא יודעים, אבל מעריכים שיקרה".

ועידת ישראל | יו״ר נמל אשדוד: "החות'ים הם בעיה גלובלית, ישראל היא בורג קטן באירוע הזה"
ועידת ישראל | עדי סופר-תאני, מנכ"לית מטא ישראל: "ההייטק הוא ציר קריטי ליציאה מהמשבר"

לגבי עליית המחירים, אומר יצחקי כי "קראנו הערכות על עליה דרמטית כזו. אני מציע להרגיע בעניין הזה ולראות מה תהיה ההשפעה. גם בימים הראשונים של המלחמה עלה ביטוח הסיכון, אבל לא היתה עליית מחירים וחברות ספנות גדולות ספגו אותן. לכן, לא אומר שלא יקרה אבל מציע להיות זהירים בעניין הזה. גם לגבי האמרות על מצור ימי או כלכלי על ישראל - זה לא יקרה. את רוב הסחורות אנחנו מקבלים דרך הים התיכון ממערב ולא תהיה בעיה של אספקת דלקים, גרעינים וסחורות".

המשך תפקוד הנמלים - הודות להערכות מוקדמת ופתיחת השוק לתחרות

לדבריו של יצחקי, חודש בדיוק לפני המלחמה תורגל מצב חירום בכל נמלי הים של ישראל. וכך, המשך הגעת הסחורות לישראל גם בעת מלחמה מתקיימת הודות להערכות מוקדמת וכן תודות לרפורמה שהתרחשה בנמלי הים ופתיחת שוק הנמלים לתחרות. "לפני מספר שנים היו חברות ממשלתיות שהיו מונופולים והשאלטר של העובדים על הנמלים היה החזק ביותר, והיום הענף פתוח לגמרי עם 6 נמלים מסחריים שרק אחד מהם ממשלתי. אין יותר מצבים שמשמרת ג' לא עובדת כי ליו"ר הוועד יש בר מצווה. אתמול בנמל המפרץ נחתם הסכם עם ההסתדרות הלאומית וגם בעניין הזה רואים תחרות בין הוועדים ועבודה ללא שום הפרעות".

עוד אמר יצחקי כי בנמל המפרץ שפועל מזה כשנתיים, מנופאים לא צריכים לחשוש בזמן אזעקה כי המנופים אוטומטים. "יושב בחור עם ג'ויסטיק בתוך מתקן הפעלה ממוגן לגמרי ומפעיל ארבע מנופים בו זמנית, וזו המהפכה הגדולה והטכנולוגיה, ורואים את ההתקדמות הענקית. הנמלים החדשים, המפרץ, הדרום וגם השערים, עם מינימום של הפעלת עובדים והרבה טכנולוגיה הם נמלי מים עמוקים 18 מטר, כך שישראל על המפה. סוכן האוניה צריך להחליט לאן להכניס את האוניה והוא יבחר במי שיפרוק מהר יותר. תוך פחות משנתיים 41% מהסחורות נפרקות על ידי נמלי הים החדשים".

*** גילוי מלא: ועידת ישראל לעסקים נערכת בשיתוף בנק הפועלים והפניקס, בחסות מטא, שופרסל, בז"ן, אמדוקס פאגאיה, אנרג'יאן, MSCI , סיסקו וקרן ינאי, ובהשתתפות מקורות, חברת נמלי ישראל, נמל אשדוד ורשות החדשנות