מרקטפלייס אאוט, מזון אין: שופרסל חותכת את הפעילויות הפחות רווחיות

הקסם של זירות המסחר האלקטרוניות, שפרחו בקורונה, דועך, ובשופרסל החליטו לסגור את אתר המרקטפלייס שלה ולהתמקד בתחום הליבה - המזון, הטואלטיקה והפארם

אתר המרקטפלייס של שופרסל / צילום: יח''צ
אתר המרקטפלייס של שופרסל / צילום: יח''צ

חברת הקמעונאות שופרסל  הודיעה על סגירת אתר המרקטפלייס שלה, ששימש כזירת המסחר מרובת המוכרים ועלה לאוויר לפני קצת פחות משנה. במרקטפלייס נמכרו בין היתר מוצרי חשמל, ריהוט לבית, מוצרי קמפינג, תיקים ותכשיטים של מאות ספקים תחת המטרייה של שופרסל. כעת, כחלק מתוכניות ההתייעלות של הרשת, החליטו בחודשים האחרונים לשים את הפוקוס על תחום המזון ולהיפטר מהפעילויות הפחות רווחיות.

עזריאלי סוגרת את פעילות האונליין, והיא לא היחידה. מה עומד מאחורי המגמה? 
הירידה באונליין גרמה לשופרסל לחשב מסלול מחדש ולחתוך הוצאות 
שופרסל בוחנת יחד עם חברת הייעוץ מקינזי אפשרויות התייעלות

נזכיר כי בדוחות הרבעון השלישי של שופרסל פורסם כי מכירות האונליין בתשעת החודשים הראשונים של 2023 הסתכמו בכ־1.9 מיליארד שקל. ברבעון השלישי עצמו מכירות האונליין היוו כ־18% מכלל המכירות, בהשוואה לכ־19% ברבעון המקביל אשתקד. ברשת הסבירו אז כי הדבר נובע מירידה במכירות מוצרי הנון־פוד, בעיקר בתחום מוצרי החשמל, שלא היו מספיק רווחיים עבורה. כעת, כמו שחקניות אחרות בשוק, בשופרסל החליטו להתמקד בתחום הליבה - המזון, הטואלטיקה והפארם.

הקורונה, שהזניקה את המרקטפלייסים למוצר חובה לכל חברה, דעכה, וככל הנראה יחד עמה דעך קסם זירות המסחר האלקטרוניות. המטרה של שופרסל הייתה למכור ללקוח שממילא שוהה באתר למטרת קניית מוצרי מזון, גם מכונות כביסה, למשל. אולם אותה מכונת כביסה לא הניבה אותו רווח כמו למכור את המותג הפרטי למשל. עלויות הלוגיסטיקה, הסרבול שבאחסון, שינוע, התקנה ושירות - כל אלה לא בהכרח יוצרים רווחיות. ההכנסות של שופרסל בשנת 2022 עמדו על כמעט 15 מיליארד שקל. מהן רק 150-170 מיליון שקל היו מנון־פוד - כל הקטגוריות שאינן מזון.

שופרסל היא לא החברה היחידה שסוגרת את זירות המסחר המקוונות. מוקדם יותר השבוע הודיעה קבוצת הנדל"ן המסחרי עזריאלי על סגירת זירת המרקטפלייס Azrieli.com, שהסב לה הפסדי עתק של יותר מ־300 מיליון שקל מאז רכשה אותו ב-2016.

מחברת שופרסל נמסר: "לשופרסל אונליין יש את פעילות האי־קומרס הגדולה בישראל. עיקר פעילותה מבוססת על מוצרי מזון פארם ומוצרי צריכה שוטפים (FMCG) אחרים. בשנה האחרונה הוחלט למקד את פעילות האתר במוצרי מזון ופארם ולהקטין את פעילות הנון־פוד. בתוך כך הוחלט בשלב זה שלא להפעיל את פעילות המרקטפלייס מתוך האתר, פעילות שהייתה זניחה מאד בהיקפיה מסך מכירות שופרסל אונליין. הנושא ייבחן, ובהמשך תתקבל החלטה בנוגע להמשך הפעלת פעילות זו".