חמאס מתחיל להתכונן ליום שאחרי המלחמה

הדיונים מאיימים להרחיב את הקרע בין המנהיגים הפוליטיים של הארגון בדוחא והזרוע הצבאית הנלחמה בישראל ברצועת עזה

חוסאם בדראן, חבר בזרוע המדינית של חמאס / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
חוסאם בדראן, חבר בזרוע המדינית של חמאס / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המנהיגים הפוליטיים של חמאס החלו לשוחח עם יריביהם הפלסטיניים על השאלה איך למשול בעזה ובשטחים לאחר סוף המלחמה, והדיונים הרגישים מאיימים להציב אותם בעמדה הפוכה מהזרוע הצבאית הנלחמת נגד צה"ל ברצועת עזה.

השיחות הן הסימן הברור ביותר עד כה לכך שהזרוע המדינית של חמאס מתחילה להתכונן למה שיקרה אחרי המלחמה. 

מאדריכל הטבח ועד השותף של מוחמד דף: בכירי חמאס שמושכים בחוטים 
צייד מרגלים ואובססיבי לחטיפת חיילים: דמותו המבעיתה של סינוואר
הבכיר שמסביר: זה הרגע שבו נדע שחמאס התפרק

"אנחנו לא רוצים את המלחמה פשוט כי אנחנו רוצים להילחם. אנחנו לא פרטיזנים של משחק סכום אפס", אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" חוסאם בדראן, חבר בזרוע המדינית של חמאס בדוחא, בראיון מתוך ווילה בפאתי הבירה הקטארית. "אנחנו רוצים שהמלחמה תיגמר", אמר.

ההצהרות של מנהיג החמאס מהוות שינוי חד בהשוואה ל־7 באוקטובר, אז הזרוע הצבאית של ארגון הטרור הובילה מתקפה בה נרצחו יותר מ־1,200 ישראלים. כיום, יותר מחודשיים בתוך המלחמה ולאחר שהפלסטינים מונים כבר כ־20 אלף הרוגים, הזרוע המדינית של חמאס מדברת על סיום הסכסוך.

"אנו רוצים לבסס מדינה פלסטינית בעזה, הגדה המערבית וירושלים", אמר בדראן. 

הפערים גדלו

הזרוע המדינית של חמאס בדוחא אחראית, על הנייר, על ענייני הארגון ברחבי העולם, כולל בעזה. אבל הפערים בין הזרוע הצבאית והמנהיגים בתוך עזה, כולל הזרוע הצבאית, גדלו מאז תחילת המלחמה.

על־פי אנשים המכירים את הדיונים ופקיד ישראלי, השיחות של הזרוע המדינית של חמאס עם פת"ח, הסיעה השלטת ברשות הפלסטינית ביהודה ושומרון, יצרו מתח מול יחיא סינוואר, מנהיג הזרוע הצבאית של חמאס שיושב ברצועת עזה. סינוואר, על־פי אנשים אלה, לא רוצה שחמאס ימשיך לשלוט בעזה, אבל מאמין שהמלחמה עוד לא הופסדה, ואומר שעדיין מוקדם מדי להתפשר.

סינוואר, שלא היה מיודע על השיחות של ההנהגה הפוליטית, דרש שהן ייפסקו כשגילה כי הן מתקיימות, כך אמרו אנשים המכירים את השיחות. 

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה / צילום: Reuters, Yousef Masoud / SOPA
 יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה / צילום: Reuters, Yousef Masoud / SOPA

ארה"ב לוחצת על מנהיגים ישראלים ופלסטיניים להתחיל לחשוב על מה שיקרה אחרי שהמלחמה בעזה תיגמר. ישראל אמרה שהיא לא רוצה לכבוש מחדש את עזה, אבל המשמעות היא שיהיה לצורך הציב שם כוח ביטחוני אחר כלשהו.

כמה מהאפשרויות שנשקלות הן כוח רב־לאומי שיכלול חיילים ממדינות ערביות, רעיון שחמאס והרשות הפלסטינים לא מרוצים ממנו. אפשרות אחרת היא רשות פלסטינית מחודשת שיהיה לה כוח ביטחוני משלה.

בעוד שהיחסים של חמאס כבר תקופה ארוכה מסוכסכים עם אש"ף, המייצג את הפלסטינים באו"ם ובמפגשים בינלאומיים אחרים - בדראן ומנהיגים אחרים בזרוע הצבאית אומרים שהם רוצים להצטרף לאש"ף כארגון־גג של הארגונים הפוליטיים הפלסטיניים.

"זה יהיה דו־שיח לאומי", אמר בדראן. "תמיד אמרנו שאש"ף צריך לכלול את כל הסיעות הפלסטיניות". 

פנייה חשאית לפת"ח

באולם הכניסה לווילה של בדראן בדוחא - בו תלויים דיוקנאות של פלסטינים שנהרגו על־ידי כוחות ישראליים - רואים את החזון הזה על הקירות. נמצא שם סגנו של מייסד אש"ף יאסר ערפאת, חליל אל־וואזיר; מנהיגים של שני ארגונים מרקסיסטיים; ומייסדי חמאס, שיח' אחמד יאסין ועבדל עזיז רנטיסי.

בימים האחרונים חמאס פנה באופן חשאי למנהיגי פת"ח. בדראן ובכירים אחרים בחמאס אומרים שבשיחות השתתף גם מוחמד דחלאן, שהיה מופקד בעבר על הביטחון ברצועת עזה, ויש לו קשרים טובים עם מצרים ואיחוד האמירויות הערביות; וכן ראש הממשלה הפלסטיני לשעבר, סלאם פיאד.

דחלאן אמר בראיון נפרד כי הוא נמצא בקשר יומיומי עם חמאס. "אני לא חבר של חמאס", אמר. "אבל האם אתה חושב שמישהו הולך להיות מסוגל לרוץ לעשות שלום בלי חמאס?". 

מנהיגים בכירים בזרוע המדינית של חמאס, כולל איסמעיל הנייה וחאלד משעל, היו מעורבים באופן ישיר בשיחות. בצד של פת"ח נכח חוסיין אל־שיח, מספר 2 באש"ף, כך אמרו אנשים המכירים את השיחות. אל־שיח אחראי על המשא־ומתן וכן מהווה איש קשר בכיר לממשלת ישראל, ומסתכלים עליו כיורש פוטנציאלי של מחמוד עבאס, מנהיג אש"ף כיום. אל־שיח סירב להגיב. בדראן אמר שאל־שיח לא נפגש עם מנהיגי הזרוע הצבאית בדוחא.

בדראן אמר שלהיות חלק מקואליציה יקל על שיחות מול הקהילה הבינלאומית, בייחוד מדינות אירופיות שלא רוצות לעבוד עם חמאס, ארגון טרור שמוטלות עליו סנקציות.

מנהיגי הזרוע המדינית אמרו בשיחות האלה שיהיו מוכנים להצטרף לאש"ף ולתמוך במשא־ומתן עם ישראל על מדינה פלסטינית בגבולות 67' במסגרת ממשלת אחדות פלסטינית.

אבל בדראן אמר שלחמאס אין תוכניות להתפרק מנשקו או לשנות את עמדתו לגבי ישראל, בה הוא מסרב להכיר - לפחות כל עוד הכיבוש, לטענתו, נמשך. "לעולם אין זכות לבקש כשאנשים נהרגים", אמר. "זה לא הגיוני לבקש בקשה כזו כעת". 

סימנים של ייאוש? 

עבור חלק מהפרשנים, הניסיונות של חמאס הם סימן לייאוש בארגון, בעת שהמערכה הישראלית מתרחבת, והזרוע הצבאית מאבדת שליטה ברצועת עזה.

"בזרוע המדינית חושבים שעזה אולי אבודה", אמר אהוד יערי, עמית במכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב. "הם לא חושבים שסינוואר ואנשיו יצליחו לעמוד בפני המתקפה הישראלית עוד זמן רב, אז הם רוצים עסקה עכשיו".

בדראן הכחיש כל קרע בין הסניף העזתי של חמאס וההנהגה הפוליטית בקטאר. "הנהגת חמאס, גם בתוך עזה וגם מחוץ לה, נמצאת בהסכמה מלאה לגבי אסטרטגיות ועמדות פוליטיות במגוון נושאים", אמר.

מבחינה ציבורית, הזרועות המדינית והצבאית של חמאס אומרות שהן מסכימות על הנושאים. לא ניתן היה להשיג דובר של הזרוע הצבאית בעזה לקבלת תגובה.

לעת עתה, בדראן אומר שחמאס רוצה הפסקת אש מלאה עם ישראל, ולא הפוגה, שבעקבותיה יחלו שיחות להחלפת כל החטופים הישראלים בכל האסירים הפלסטיניים. "אם אין הפסקת אש, עמדתנו ברורה כשמש: אנחנו רוצים חילופים של כולם תמורת כולם", אמר.

בדראן, שלמד עברית כשהיה בכלא בישראל, אמר שההתרשמות שלו מקריאת התגובות הישראליות ברשת נעשתה יותר ויותר ביקורתית כלפי ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, בייחוד לאחר מותם של שלושה חטופים שנהרגו בשוגג על־ידי אש צה"ל.

בדראן אמר ש־60 חטופים נהרגו בזמן הלחימה בעזה מתוך 150 שישראל אומרת שעדיין מוחזקים בה אחרי עסקת חילופי השבויים והאסירים הראשונה, וישראל תצטרך לעשות משא־ומתן עם חמאס כדי לקבל אותם. "הצבא הישראלי לא מותאם להחזרת החטופים בחיים", אמר. "זה יוכל להיות מושג רק דרך משא־ומתן".

אבל כל הסכם חלוקת כוח בין פת"ח וחמאס עלול להיתקל בהתנגדותו של מחמוד עבאס (אבו מאזן), בן 88, שעומד בראש הרשות הפלסטינית מאז 2005, למרות שהמנדט שלו פג מתוקף ב־2009 על־פי חוקי הרשות. לפלסטינים "לא הייתה שוב בחירה שנים ארוכות, ארוכות", אמר בדראן, והוסיף כי חמאס לא עשה שיחות עם עבאס ולא עם הרשות הפלסטינית. 

אבו מאזן / צילום: Reuters, SAUDI PRESS AGENCY
 אבו מאזן / צילום: Reuters, SAUDI PRESS AGENCY

שנים של ניסיונות על־ידי חמאס ופת"ח ליישב את הפערים ביניהם וליצור ממשלת אחדות קרסו, בין היתר בגלל הסירוב של חמאס לפרק את הזרוע הצבאית. שני הצדדים רבו גם לגבי המנגנון של פיקוח וקיום בחירות לאומיות.

אבל המכשול הגדול ביותר בפני כל הסכם בין הרשות הפלסטינית וחמאס לגבי המשילות בעזה יהיה כנראה ישראל, שאמרה בעקביות כי מטרתה היא להשמיד את ארגון הטרור. כשנשאל לגבי האפשרות שחמאס יצטרף לרשות הפלסטינית וישחק תפקיד בעזה שאחרי המלחמה, פקיד ישראלי בכיר אמר שהרעיון הזה "אינו ריאלי".

זה רעיון שעלול להיתקל בהתנגדות גם מצד ארה"ב, שרוצה שכוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית ינקטו צעדים נגד חמאס אחרי המלחמה וינהלו את עזה, אמרה דיאנה בוטו, לשעבר מתווכת בשיחות השלום עם הפלסטינים. "באופן מהותי הם רוצים שהתפקיד של הרשות כקבלנית משנה של מערכת הביטחון הישראלית בגדה המערבית יורחב לרצועת עזה", אמרה.

בוטו אמרה שארה"ב מוכנה להזרים עוד כסף לרשות הפלסטינית המרוששת, אבל אף צד לא הציג מסגרת פוליטית שניתן לתמוך בה. "ישנה הבטחה מתמשכת שאינה מתממשת לגבי הקמת מדינה פלסטינית", אמרה.

בוטו מאשימה בכך את האמריקאים הלוחצים על הרשות הפלסטינית לא לעבוד עם חמאס, ומטילה ספק במטרה המוצהרת של השמדת הארגון. "הם תמיד היו חלק מהנוף הפוליטי מאז היווסדם", אמרה בוטו. "זו פנטזיה לחשוב שניתן לחסל אותם".

עומרק עבדל־באקי וויליאם מולדין השתתפו בהכנת הכתבה