ישראל במלחמה | סיקור שוטף

הותר לפרסום: סמל עמית הוד זיו נהרג מירי חיזבאללה לגבול הצפון

הסתיים גל תקיפות של צה"ל בדרום לבנון, הערכה: שוגרו יותר מ-20 רקטות וטילי נ"ט • גלנט על הפעילות בעזה: "סינוואר שומע את הטרקטורים של צה"ל מעליו, בקרוב יפגוש את קני הרובים" • החטוף גדי חגי מקיבוץ ניר עוז נרצח, גופתו מוחזקת ברצועה • סגן שי איילי ורס"ל (מיל') טל שועה נפלו בקרבות ברצועה, שלושה לוחמים נפצעו קשה • עדכונים שוטפים

כוחות צה''ל בסדיר ומילואים באימונים בגבול הצפון / צילום: דובר צה''ל
כוחות צה''ל בסדיר ומילואים באימונים בגבול הצפון / צילום: דובר צה''ל

20:20 דובר צה"ל: אנחנו לקראת אחיזה מבצעית מלאה בצפון הרצועה, בדרומה - נרחיב את הפעילות

תא"ל דניאל הגרי עדכן בהצהרה: כוחות צה"ל ממשיכים בפעילות הקרקעית במרחב ח'אן יונס ובמקביל נערכים להמשך הלחימה והרחבת הפעולה למרחבים נוספים ברצועה - בדגש על אזור הדרום. אנחנו בשלבי סיום, האחיזה המבצעית, בצפון - אנחנו עדיין בלחימה באזור דרג' תופאח ולחימה נוספת בעצימות נמוכה יותר באזורים נוספים בצפון וכמעט באחיזה מבצעית מלאה שם.

19:09: מועצת הביטחון אישרה: יוגדל הסיוע ההומניטרי לעזה, ארה"ב הטילה וטו על קריאה רוסית להפסקת אש.

אחרי דחייה של ארבעה ימים, התקיים הדיון במועצת הביטחון של האו"ם על הנוסח המרוכך המעודכן של ההחלטה שייעודה הגדלת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה. 13 מדינות הצביעו בעד, ארצות הברית ורוסיה נמנעו, ובכך ההחלטה עברה. פרט לכך, ארצות הברית הטילה וטו על הצעה של רוסיה להפסקת אש מיידית ומוחלטת.

18:36: מטוס קרב של חיל האוויר תקף תשתית טרור ואתר צבאי של חיזבאללה בלבנון. בעקבות הירי למנרה ושיגורי פצצות מרגמה למטולה, כוחות צה"ל תקפו באמצעות ארטילריה את מקורות הירי

18:09: הותר לפרסום: סמל עמית הוד זיו, בן 19 מראש העין, לוחם בגדוד 71 מעוצבת "הברק" (188), נהרג במהלך פעילות מבצעית בצפון הארץ כתוצאה משיגורים משטח לבנון לעבר שתולה. באותו האירוע נפצע חייל נוסף מהגדוד באורח קשה ופונה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים. משפחתו עודכנה.

17:47: הסתיים גל תקיפות של צה"ל בדרום לבנון, מתחילת השבוע חוסלו 20 מחבלי חיזבאללה

17:45: גלנט: "סינוואר שומע את הפצצות, בקרוב יפגוש את קני הרובים"

שר הביטחון יואב גלנט קיים הערכת מצב יומית עם בכירי מערכת הביטחון, בהם הרמטכ"ל הרצי הלוי, ראש השב"כ רונן בר, אנשי המוסד והאלוף ניצן אלון הממונה על נושא החטופים. בסיום הדיון אמר גלנט: "בצפון רצועת עזה הפעולה הולכת ומשלימה את המטרות שהצבנו, פירוק גדודי החמאס ושלילת היכולות התת-קרקעיות. אנחנו פועלים גם במרחב חאן יונס ודרום הרצועה, ובמקומות נוספים נפעל בהמשך".

"דבר אחד ברור", הבהיר גלנט, "יחיא סינוואר שומע כעת את הטרקטורים של צה"ל מעליו, את פצצות חיל האוויר ואת הפעולה של צה"ל. הוא יפגוש גם את קני הרובים שלנו בקרוב". עוד הוסיף כי "צה"ל עושה עבודה מצוינת, הלוחמים נלחמים באומץ לב, בהקרבה, תוך גילוי של מסירות מאוד גבוהה לאורך זמן. אנחנו מחבקים אותם ומצדיעים להם על הנחישות הרבה שלהם".

"נלך ונעמיק את הפעילות שלנו ונשלים את כל המטרות שלנו", סיכם גלנט. "בראשן, חיסול ארגן הטרור חמאס, שלילת יכולותיו הצבאיות והשלטוניות, והשבתם של החטופים לישראל. הפעולה תהיה פעולה ממשוכת, הדורשת אורך רוח, אבל אנחנו נגיע להישג".

16:50: דיווח בתקשורת הפלסטינית: עלה ל-7 מספר ההרוגים בחיסול הממוקד ברכב ברפיח

16:30: הותר לפרסום: כלי טיס בלתי מאויש שעשה את דרכו לישראל יורט בשישי שעבר בשטח לבנון מעל הים. הכלי לא חצה לשטח ישראל.

15:52: תעודת הזהות הפלסטינית של מוחמד דף, ראש הזרוע הצבאית של חמאס, נתפסה בבית אחותו בדרום הרצועה על ידי גדוד 82 של חטיבה 7. סמוך לבית שהופצץ אותר פיר.

14:28: אזעקות באזור מנרה שבגליל העליון

13:39: סוכנות הידיעות הרוסית TASS: נשיא רוסיה פוטין שוחח עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן

13:18: תושב ניר עוז גדי חגי נרצח, גופתו מוחזקת בעזה

קיבוץ ניר עוז הודיע על הרצח של החטוף גדי חגי בן ה-73. גופתו של חגי מוחזקת בעזה, ואשתו ג'ודי ווינשטיין בת ה-70 עדיין חטופה.

"קיבוץ ניר עוז מודיע באבל כבד על הרצחו של גדי חגי", מסרו בדוברות הקיבוץ. "גדי היה בן 73. חבר קיבוץ ניר עוז. אב ל-4, סבא ל-7. אדם חד, נגן כלי נשיפה מחונן מגיל 3, מחובר לאדמה, שף וחסיד של תזונה טבעונית בריאה וספורט. הוא נחטף לעזה יחד עם אשתו ג'ודי ווינשטיין, בת 70, עדיין מוחזקת פצועה בשבי. גופתו של גדי עדיין מוחזקת בשבי בעזה. יהי זכרו ברוך".

12:55: דובר צה"ל בערבית קורא לעזתים להתפנות מאזורי הלחימה

דובר צה״ל בערבית, סא״ל אביחי אדרעי, פנה לתושבי הרצועה: "צה״ל פועל בעוצמה נגד החמאס וארגוני הטרור ברצועת עזה. אל תושבי מחנה הפליטים אלבוריג' והשכונות בדר, אלסאחל אלשמאל, אלנזהה, אלזהראא', אלבראק, אלרוצ'ה ואלצפא מדרום לנחל עזה - למען בטחונכם אנו קוראים לכם להתפנות באופן מיידי אל המחסות בדיר אלבלח".

הוא הוסיף: "צה"ל יאפשר תנועה אזרחית-הומניטארית בציר העוקף את חאן יונס ממערב. כמו כן, הפוגה טקטית מקומית של הפעילות הצבאית לצרכים הומניטריים תתקיים בשכונה המערבית בנפת רפיח מהשעה 10:00 ועד השעה 14:00, לטובת הצטיידות".

12:40: דיווח בעזה: 3 הרוגים בחיסול ברפיח

11:00: לוחמי חטיבה 5 פשטו על מרחב הקסבה בית חאנון

דובר צה"ל: צוות הקרב של חטיבה 5 פשט על מתחם הקסבה בבית חאנון בשבוע שעבר. לוחמי צוות הקרב יחד עם סיוע אש אווירי, תצפיות וכוחות הנדסה - טיהרו את מרחב הקסבה, חיסלו מחבלים, תקפו עשרות מטרות ותשתיות טרור באמצעות הפעלת אש. הלוחמים איתרו כמה פירי מנהרות, כולל בתוך שטח בית ספר, ו אספו אמצעי לחימה רבים הכוללים נשקים מסוג קלאצ’ניקוב, רימונים, מחסניות וארגזי תחמושת, פצצות מרגמה ווסטים, בניהם וסטים צה"ליים.

10:55: מטוסי קרב תקפו יעדים של חיזבאללה בלבנון

דובר צה"ל: מטוסי קרב של צה"ל תקפו אתרים צבאיים בהם פעלו מחבלים לצד תשתיות טרור של חיזבאללה. בנוסף, צה"ל תקף בארטילריה את מקורות הירי לצפון.

10:25: לוחמי צה"ל, שב"כ ומג"ב עצרו הלילה 11 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון

במבצע חטיבתי בכפר דורא ביהודה עצרו לוחמי צה״ל במילואים 8 מבוקשים ובנוסף איתרו והחרימו אמצעי לחימה, לצד מעצרים בכפרים נוספים. עד כה נעצרו מתחילת המלחמה כ-2,450 מבוקשים ברחבי אוגדת יהודה ושומרון וחטיבת הבקעה והעמקים, כ-1,210 מהם משויכים לארגון הטרור חמאס.

9:45: אירוע דריסה סמוך לכפר ברטעה ביהודה ושומרון - חיילת נפצעה קל וקיבלה טיפול רפואי בצה"ל, הדורס נוטרל.

9:15: הערכה: יותר מ-20 רקטות וטילי נ"ט נורו במטח האחרון לעבר יישובי הצפון

8:54: חיסול מחבלים, השמדת תוואי מנהרה, פשיטות במבנים ואיתור אמצעי לחימה | תיעוד מתקיפת צה"ל ברצועה

דובר צה"ל עדכן בתמונת מצב הלחימה ומסר כי לוחמים מחטיבת 646 איתרו מרחב ג'חר א-דיק מחסן אמל"ח שבו לחימה רבים. כוחות האיסוף של החטיבה איתרו משגרי רקטות לטווח ארוך מהם בוצעו שיגורים לאחרונה לשטח ישראל. המשגרים הושמדו בתקיפה אווירית. עוד נמסר כי במהלך רצף מבצעים התקפיים של לוחמי חטיבה 7 בלב ח'אן יונס איתרו הלוחמים אמצעי לחימה רבים בבית מגורים, בהם מדי צבא ומטעני חבלה, כלי נשק, מחסניות וציוד לחימה.

כמו כן, מטוס קרב של חיל האוויר חיסל בהכוונת חטיבה 215 פעיל הנדסה של חמאס שעסק בהנחת מטענים כנגד הכוחות וחוליית מחבלים שסיכנה את הלוחמים - הותקפה. בנוסף, כוחות הנדסה של צוות קרב חטיבה 4 השמידו תוואי מנהרה ממנה יצאו מחבלים וירו RPG לעבר כוחותינו.

 ביומיים האחרונים מבצע צוות הקרב של חטיבת שריון במילואים 14, על בסיס הכוונה מודיעינית, פשיטות במבנים בבית הספר בפאתי שאטי שבו פעלו מחבלי ארגון הטרור חמאס. הלוחמים איתרו אמצעי לחימה רבים, מחסניות ומפות של החמאס, הוסיפו בדובר צה"ל. צוות קרב חטיבת 179 "ראם" השלימו מבצע בדרום העיר עזה במהלכו איתרו בבית הסמוך לגן ילדים כמות גדולה של אמצעי לחימה בהם כלי נשק, מרגמות ומטענים. בבית נוסף אותר טיל RPG מוכן לשיגור על אדן החלון ומשגר טילים מוכן לשימוש ומכוון לכיוון עוטף עזה.

במהלך הלילה, תקפו כוחות זרוע הים מטרות של ארגון הטרור חמאס בקו החוף, כסיוע לכוחות החי"ר המתמרנים.

8:30 - אזעקות בשתולה ובאבן מנחם שבגליל המערבי, בנטועה שבגבול הצפון ובזרעית שבגליל העליון

8:20 - משרד הבריאות העזתי של חמאס: יותר מ-20,000 הרוגים ו-52,586 פצועים פלסטינים - מתחילת המלחמה

05:56 - צה"ל התיר לפרסום את שמם של שני חיילים שנפלו בקרבות ברצועה:

סגן שי איילי, בן 21 מאשקלון, צוער בגדוד גפן בבית הספר לקצינים, שירת כלוחם ביחידה הטקטית לחילוץ מיוחד (669), נפל בקרב בצפון רצועת עזה.

רס"ל (במיל') טל שועה, בן 31 מבאר שבע, לוחם בגדוד הנדסה 7071 בחטיבת קרייתי, נפל בקרב בדרום רצועת עזה.

ניתוח גלובס | היחידה שנלחמה בצללים פורקה: איך ויתרנו על לוחמה כלכלית בחמאס?
WSJ | "עזה אולי אבודה": חמאס מתחיל להתכונן ליום שאחרי המלחמה
בבנקים ובאוניברסיטאות: טורקיה נותנת לחמאס יד חופשית בשטחה

05:39 - המיליציות הפרו-איראניות בעיראק טענו הלילה שתקפו את אילת

05:30 - לפי הוושינגטון פוסט, נתניהו פנה לביידן לאחר 7 באוקטובר בבקשה ללחוץ על נשיא מצרים סיסי לקבל לשטח מצרים פליטים פלסטינים.

בקשתו נדחתה על הסף - בהמשך פנה לצורך כך גם לעמנואל מקרון ולרישי סונאק.

05:23 - דיווח בניו יורק טיימס: הנשיא ביידן נערך לשוב ולמכור לסעודיה נשק התקפי מתקדם, למרות התנגדות של גורמים בקונגרס

הצעד מגיע בזמן שבריאד מנסים להגיע להסכם קבוע להפסקת אש עם החות'ים, ומציינים חששות כי השיחות עימם יקרסו או שהמלחמה בין ישראל לחמאס תתרחב לעימות אזורי כולל.

05:05 - ההצבעה במועצת הביטחון של האו"ם להכנסת סיוע לעזה נדחתה שוב ביום אחד לפחות

נציגות ארה"ב אומרת כי היא מסכימה לתמוך בטיוטה הנוכחית בנוגע להכנסת סיוע לעזה.

03:04 - בעזה מדווחים: חוסל מפקד משטרת מרכז ח'אן יונס של חמאס (דרגה שמקבילה לסא"ל) מהדי אל-עקאד, בתקיפת בית משפחתו במזרח ח'אן יונס

02:19 - שר ההגירה של קנדה מארק מילר הכריז על אשרות זמניות לתושבי עזה שלהם קרובי משפחה קנדיים

לפי הדיווח של סוכנות הידיעות AP, השר ציין כי למרות הצעת אשרות זמניות, קנדה אינה יכולה להבטיח מעבר בטוח אל מחוץ לעזה. הוא הוסיף כי הוא מצפה שהתוכנית תהיה מוכנה עד ה-9 בינואר ושהממשלה תתחיל לקבל בקשות עבור אנשים עם קשרים משפחתיים מורחבים לקנדה כולל הורים, סבים וסבתות, אחים ונכדים. מילר אמר גם שיוצעו להם ויזות לשלוש שנים אם יעמדו בקריטריונים לזכאות.

01:02 - נשיא קפריסין, ניקוס כריסטודוולידס, אמר כי ממשלתו ממתינה לאור ירוק מישראל לשלוח חבילה מוכנה של סיוע הומניטרי נחוץ לעזה

ספינות של מדינות שונות עם סיוע הומניטרי לעזה עוגנות בקפריסין, המדינה המזרחית ביותר באיחוד האירופי. ספינת תמיכה של הצי הבריטי, שנושאת 90 טון של אספקה, כולל סיוע רפואי, יצאה מנמל לרנקה, לכיוון עזה. שר החוץ הישראלי, אלי כהן, ששהה ביום רביעי בקפריסין, בדק מתקני אחסון וסידורי אבטחה בלרנקה. ישראל דרשה כי המשלוחים ייבדקו הן לפני והן לאחר העמסתם על ספינות. כריסטודוולידס אמר שהוא "בקשר מתמיד" עם בריטניה ועם האיחוד האירופי. "אנחנו מחכים בצד הישראלי", אמר.

00:40 - דיווחים פלסטיניים: מנכ"ל משרד הבריאות העזתי של חמאס, ד"ר מוניר אל-בריש, נפצע בתקיפה ישראלית בג'באליה שבצפון הרצועה. בתו נהרגה, כמה מבני משפחתו נפצעו

00:12 - החלטת מועצת הביטחון של האו"ם על העברת הסיוע לעזה נותרה ללא התקדמות

לפי דיווח של סוכנות הידיעות הצרפתית (AFP) טיוטת ההחלטה בדבר העברת הסיוע, הנתונה בחסות איחוד האמירויות, קוראת ל"השעיה דחופה של פעולות האיבה כדי לאפשר גישה הומניטארית בטוחה וללא הפרעה". עם זאת, סגן שגריר ארה"ב באו"ם, רוברט ווד, אמר כי ארה"ב עדיין לא מרוצה מהטיוטה האחרונה. "אנחנו עדיין עובדים על זה, עדיין מקווים להיות מסוגלים לתמוך בזה - אנחנו עדיין לא שם", אמר. בינתיים, שגרירת איחוד האמירויות באו"ם, לאנה נוסייבה, אמרה כי "הפער מצטמצם", כך לפי AFP. לפי מקור דיפלומטי, העיכוב האחרון בהצבעה במועצת הביטחון של האו"ם היה לבקשת ארה"ב.

22:44 - נתניהו לרמטכ"ל: מעניק לך גיבוי מלא

ראש הממשלה נתניהו נפגש עם הרמטכ"ל הרצי הלוי אחרי העימות בקבינט השבוע עם השרים מירי רגב ואיתמר בן גביר, והבהיר לו שיש למגר את תופעת ההדלפות מהקבינט ושהוא מעניק לו ולצבא גיבוי מלא.

22:11 - פרסום ראשון: מהלך להקמת קו מוצבים חדש בעוטף

מול איום מחבלים, בצבא החלו לגבש מהלך להקמת קו מוצבים חדש סמוך ליישובי העוטף בעקבות מחדל 7 באוקטובר. הכוונה היא להקימם אותו בעיקר ליד היישובים הקדמיים, כדי שיהווה כוח תגובה מיידי וזמין בעת חדירת מחבלים מעזה לישראל. הוא יורכב מכוח משולב של חי"ר, טנקים ונגמ"שים.

קו המוצבים החדש אמור להוות קו הגנה משמעותי שיבלום את המחבלים בעת אירוע. הוא יצטרף למערך רחב יותר, ונועד לתת מענה בין היתר לחשש של תושבי העוטף לחזור לאזור. בניסיון לסייע להחזיר להם את תחושת הביטחון, יכללו אותו כחלק מתפיסת ההגנה החדשה שמתגבשת בצבא. הכתבה המלאה

22:10 - רה"מ למשפחות שכולות: "לא יהיה פה עוד סבב, צריך הכרעה"

ראש הממשלה נתניהו נפגש עם נציגי משפחות שכולות מפורום גבורה, ואמר להם כי "הנחמה זו הבקשה שלכם, הנחמה זה שאנחנו קונים את ארץ ישראל ואת מדינת ישראל בייסורים האלה". נתניהו הוסיף: "לא יהיה פה עוד סבב כי יש היום הסכמה לאומית שהיא חובקת את העם. היא בהתחלה חבקה עולם, אבל זה מאבק".

22:02 - הפנטגון: "לא קובעים לישראל את לוח הזמנים ללחימה"

דובר הפנטגון אמר כי ארה"ב מנהלת שיחות עם 20 מדינות על הצטרפות לקואליציית ההגנה על נתיבי השיט בים האדום. הוא ציין כי מאז ההכרזה הקודמת של הפנטגון, אוסטרליה ויוון הצהירו על כוונתם להצטרף לקואליציה, וחזר על כך ש"מדובר בבעיה בין-לאומית הדורשת פתרון בין-לאומי".

בתשובה לשאלת עיתונאים בנוגע לביקור שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין בישראל ופגישתו עם שר הביטחון יואב גלנט, דובר הפנטגון הבהיר כי "אוסטין לא הגיע בשביל לקבוע לוח זמנים עבור הישראלים, אבל בשיחות עם שותפיו בישראל עלה נושא לוח הזמנים ואבני הדרך של הפעולה". הדובר הוסיף כי מעבר מפעילות בעצימות גבוה לעצימות נמוכה הוא "חלק שמתרחש בכל פעולה צבאית".

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12