סמוטריץ' הסכים לקצץ כספים קואליציוניים ליהודה ושומרון. המאבק האמיתי יהיה על תקציב 2024

שר האוצר העלה לאישור הממשלה הצעה לקיצוץ של יותר מ־25 מיליון שקל מתוך 135 מיליון שקל שהיו במחלוקת ויועדו ליו"ש • זאת לאחר שמכבש הלחצים שהפעיל על הפקידים במשרדו נכשל

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', העלה ביום ראשון לאישור הממשלה, בניגוד לרצונו, הצעה לקיצוץ של יותר מ־25 מיליון שקל מתוך הכספים הקואליציוניים שביקש להעביר בשבועות האחרונים לבייס ביהודה ושומרון.

באוצר מזהירים מ"הידרדרות באמון בממשלה" לקראת תקציב 2024
התרגיל של סמוטריץ' ואמסלם לשחרר מיליארד שקל לתקציב

מדובר בצעד קטן במונחי התכנסות תקציב המדינה, אבל כזה שמשקף את כישלון מכבש הלחצים שהפעיל סמוטריץ' על הפקידות המקצועית במשרדו. הוא דרש מהם להעביר כספים קואליציוניים, שלפי הייעוץ המשפטי ואגף התקציבים לא עמדו בכללי המינהל התקין, ועל כן הם התנגדו. סמוטריץ' זעם ואף כינה אותם "אנטישמים", אבל בסוף נאלץ להתקפל בכמה מהנושאים.

היועמ"ש הצמיד כוכבית 

בחודש שעבר, ניצל סמוטריץ' את תהליך אישור תקציב המלחמה ל-2023 כדי להקצות 365 מיליון שקלים דרך משרד ההתיישבות של השרה אורית סטרוק ממפלגתו. אחד הסעיפים קבע העברה של 40 מיליון שקל לצוותי חירום ישוביים. בהצעת המחליטים העדכנית שהביא היום סמוטריץ' לממשלה, אחרי המאבקים הפנימיים באוצר, נכתב כי הסכום יקוצץ במחצית, ל-20 מיליון שקל.​

יתרה מכך, סמוטריץ' וסטרוק יחוייבו לחלק את הכסף הזה גם מחוץ לקהל האלקטורלי שלהם ביהודה ושומרון. בחוות הדעת המשפטית שצירף להצעה יועמ"ש האוצר, אסי מסינג, הוא מזכיר כי על פי חוק, תחום הפעילות הגיאוגרפי של משרד ההתיישבות הוא בכלל היישובים הכפריים ברחבי הארץ. מתן עדיפות לאזור מסויים מצריך קבלת החלטת ממשלה נפרדת.

בנוסף, ההצעה מקטינה את הכספים הקואליציוניים שביקש סמוטריץ' להעביר למינהל החינוך הדתי, מכ־22 מיליון שקל לכ־16 מיליון שקל. בין הייעודים שנפלו מהתקציב: תגבור שעות לימוד במקצועות יהדות בגילאי בית ספר יסודי.

כך, מרבית הסכום למינהל החינוך של הציונות הדתית יעבור בסופו של דבר, אבל מסינג הצמיד לה כוכבית. "ככל שלקראת דיוני התקציב הבאים ההקצאה האמורה תחזור על עצמה בסכומים דומים (או גדולים מכך) נדמה שיהיה צורך לערוך בחינה משפטית מעמיקה יותר של ההקצאה בהיבטי השיוויון", כתב היועמ"ש.

בתרגום חופשי, באוצר הסכימו לוותר על כמה עשרות מיליונים משאריות הכספים הקואליציוניים של שנת 2023, אבל סותמים את הפירצה להבא, מתוך הבנה ברורה שהמאבק האמיתי יהיה על קיצוצים בקנה מידה גדול בהרבה בתקציב החדש ל־2024. הדיונים על התקציב, שצוברים תאוצה בימים אלה, מתמקדים בשאלה איך ניתן לכסות על הבור התקציבי שהביאה עמה המלחמה. באגף תקציבים מעוניינים לקצץ בהוצאות ולהגדיל את ההכנסות ממסים בכ־30 מיליארד שקל לשנה הבאה, אבל סמוטריץ' מתנגד לרבים מהצעדים.

"תקצוב מאחזים"

לא רק סמוטריץ' נאלץ להתפשר. גם פקידי האוצר נאלצו להעביר בהצעת המחליטים כספים קואליציונים, בניגוד לעמדתם, לאחר שסוכמו מספר התאמות. אחד הוויכוחים המרכזיים מול השר היה על סעיף תקציבי אחר למשרד של סטרוק, בהיקף של 75 מיליון שקל ל"מרכיבי ביטחון".

הסעיף נכנס להצעת המחליטים, אחרי שגם סעיף דומה אושר בשבוע שעבר בוועדת הכספים. בדרג המקצועי באוצר לא מסתירים את הביקורת שלהם.

"גורמי המקצוע באגף התקציבים סבורים כי לא התקבל פירוט מספק ביחס לצרכים ולסדרי העדיפויות מגורמי המטה ובפרט ממשרד הביטחון", נכתב בהצעה. עם זאת, באוצר הצליחו לגדר משפטית את החשש שהכספים שסמוטריץ' מייעד לצרכים ביטחוניים מעבר לקו הירוק יעברו למטרות אחרות.

מסינג מבהיר במסמך כי "לנוכח קשיים שהיו בהצעת ההחלטה נערך בה תיקון, כך שהקצאת הסכומים תהיה אך ורק לטובת ביצוע פעילות בתחום אספקת רכיבי ביטחון להתיישבות הצעירה אשר לא תוקצבו ע"י משרד הביטחון ולפי הנחיית הגורמים המוסמכים במשרד הביטחון, בהתאם לאמות מידה שוויוניות שיקבעו ע"י אותם הגורמים. כן נקבע בהחלטת הממשלה כי רכיבי הביטחון יאושרו ע"י היועצת המשפטית לממשלה או מי מטעמה".

כעת מתברר כי הכספים מיועדים באופן נקודתי למה שמכונה "ההתיישבות הצעירה". מסינג מדגיש כי "מדובר בתקצוב מאחזים שמעמדם לא הוסדר". בשל כך, כותב היועץ המשפטי, "יש צורך לבצע בחינה מדוקדקת של כל אחד מהרכיבים ולאשרם מול המשנים ליועצת המשפטית לממשלה בטרם ביצוע הפנייה לוועדת הכספים של הכנסת".

מסינג תיאר כיצד התחמקה עד כה הממשלה מעמידה בהנחיית הייעוץ המשפטי לממשלה ליישום הסכמים פוליטיים בעלי משמעות תקציבית (כספים קואליציוניים).

"תנאי להקצאה הוא קבלת חוות דעת משפטית ומקצועית של המשרד הרלוונטי", כתב מסינג, וסיכם: "אין בהבאת הסכומים האלה, בשנית, לאישור הממשלה כדי לעקוף את תהליכים הנדרשים בהנחיה". חוות הדעת מטעם משרדי החינוך וההתיישבות צורפו להצעת המחליטים, אבל לא התקבלו בניסיונות הקודמים של סמוטריץ' להעביר את הכספים.