הפייקים שהופצו ברשתות על הפעילות הקרקעית של צה"ל בעזה

הרשת מוצפת בתמונות מפעילות צה"ל בעזה, אלא שחלקן בכלל ממקומות אחרים • המשרוקית של גלובס

פוסט ויראלי ברשת איקס, 17.12.23
פוסט ויראלי ברשת איקס, 17.12.23

כחודשיים חלפו מאז תחילת הפעולה הקרקעית של צה"ל ברצועת עזה, ואין מחלוקת על כך שממדי ההרס ברצועה הם עצומים. אלא שכמו שקורה לא אחת ברשתות, יש מי שלא מסתפקים בתיעוד האמיתי שיוצא מתוך הרצועה - שגם על ההצדקה לו או על ההקשר שבו נעשה, אפשר כמובן להתווכח - ומוסיפים הטעיות וזיופים מסוגים שונים, כדי להעצים את הזעזוע. הנה כמה דוגמאות.

לא עזה, מצרים. כמה מהפעולות הרגישות ביותר של צה"ל - מבחינה "הסברתית" אבל לא רק - נוגעות לבתי החולים ברצועה, שחלקם, כידוע, שימשו מפקדות של חמאס. על הרקע הזה נפוץ בתקופה האחרונה סרטון שעל פי התיאור שהוצמד לו מראה כי "צה"ל תוקף פצועים בבית חולים (כאמל אדואן שבג'באליה) עם בולדוזר". מי שלא נחשף לפוסטים הללו בעולם היה יכול להיתקל בפוסט של אלה קינן, בלוגרית ישראלית שהפכה ל"פעילת הסברה", שבו היא מבקשת מגולשים להוסיף "הערות קהילה" לסרטון הזה, כדי להסביר שאין לו קשר לישראל.

ואכן, כפי שהראו בודקי העובדות של האתר הערבי Misbar ושל האתר האמריקאי Lead Stories, מדובר בסרטון ממצרים. ניתן למצוא אותו בכתבה של אל־ג'זירה מאוגוסט 2013, והוא קשור לאירוע שבו השלטונות פגעו בתומכי הנשיא המודח, מוחמד מורסי, וזכה לכינוי "טבח ראבעה". למעשה, סרטונים מאותו טבח ממש "כיכבו" לא מזמן בחשבונות פרו פלסטיניים בהקשר דומה. אז נטען כי הסרטונים מהאירוע הם צילומים של פעילות צה"ל בבית החולים שיפא.

לא עזה, ישראל. סרטון אחר שהפך ויראלי וכולל הוכחות לכאורה ל"זוועות" שמבצעת ישראל בעזה, מתבסס דווקא על עדות של קצין בצה"ל. בקרב חשבונות פרו פלסטיניים הסרטון צבר תאוצה תחת המסגור הבא: "מפקד בצבא הישראלי מודה שהם אזקו שני זוגות בתוך בית ואז השתמשו בטנקים כדי להרוס את המבנה…". מה רואים בו באמת?

בקטע נראה אל"מ במיל' גולן ואך מתראיין באנגלית, כשברקע בית שרוף, ובפינה העליונה של המסך כתוב "קיבוץ חולית, ישראל". כלומר, כפי שהסבירו באתר האירי Logically Fact, ניתן להבין כי מדובר על אירוע שביצע חמאס בתוך ישראל ב־7 באוקטובר, ולא אירוע שביצע צה"ל בעזה (במאמר מוסגר נציין שלא ברור לנו באיזה אירוע בדיוק מדובר בישראל, וייתכן שבהמשך התברר שהפרטים היו שונים). על פי האתר האירי, הקטע עצמו נלקח מדיווח של רשת טורקית ונערך כך שניתן לחשוב שכל התיאור נוגע למה שעשה צה"ל. בפועל, ואך מתאר את ההרוגים שלהם אחראי חמאס, ובהמשך מדבר על "הטנקים שלנו" שבלית ברירה ירו על המבנה.

לא פאליווד. מצד שני, לא כל דבר זה "פאליווד", ויש גם פייקים שלא קשורים למלחמה בעזה. דוגמה לכך אפשר למצוא בסרטון שחזר לאחרונה לתודעה בו נראית הלוויה מבוימת: באופן משעשע, ברגע מסוים המשתתפים מתפזרים לכל עבר, ואילו ה"גופה" מתגלה כילד שממהר לרוץ ולתפוס מחסה. "ילד שלכאורה נהרג מאש ישראלית, ואז האזעקות מתחילות", הסביר טקסט בהולנדית את מה שלכאורה אנחנו רואים כאן. כפי שהסבירו בסוכנות הידיעות הגרמנית dpa, מה שבאמת נראה כאן הוא סרטון מ־2020 שכנראה צולם בירדן. אז קבוצת נערים ביימה הלוויה כדי לעקוף את כללי הסגר של הקורונה. אגב, גם במהלך מבצע "שומר החומות (2021), הפיצו תומכי ישראל את הסרטון הזה בטענות דומות.

תחקיר: אוריה בר־מאיר