ענקית הסייבר האמריקאית שמציעה משרות לסטודנטים שסובלים מאנטישמיות

ענקית התוכנה האמריקאית פלנטיר הודיעה כי תקצה 180 משרות לאיוש מיידי בעבור סטודנטים שנפגעו מגל האנטישמיות הגואה בארה"ב • בהודעה נכתב: "סטודנטים מסתובבים בקמפוסים מבועתים ואף הונחו להסתיר את יהדותם"

מטה פלנטיר בקליפורניה, ארה''ב / צילום: Shutterstock
מטה פלנטיר בקליפורניה, ארה''ב / צילום: Shutterstock

ענקית התוכנה האמריקאית פלנטיר , המתמחה, בין היתר, בכרייה ובניתוח נתונים באמצעות כלים מבוססי בינה מלאכותית, נקטה בצעד חריג בתחילת החודש, במסגרתו הודיעה החברה כי בכוונתה להקצות 180 משרות לאיוש מיידי בעבור סטודנטים שנפגעו מגל האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות המובילות בארצות הברית.

בגלל הטיפול באנטישמיות: האיחוד האירופי פותח בחקירה נגד טוויטר
WSJ | המסע חסר הרחמים של ביל אקמן לסלק נשיאות של אוניברסיטאות

בהודעה רשמית שפרסמה החברה בפלטפורמת X (טוויטר לשעבר), נכתב: "אנחנו בפלנטיר מחויבים להגן על העקרונות שמאפשרים לדמוקרטיה להתקיים מאז היווסדנו לפני שני עשורים". עוד כתבו במסגרת ההודעה כי הערכים שהחברה ומוצריה מגלמים הם, בין היתר, "יעילות, שקיפות, הגינות ודחייה של צורת חשיבה צרה, כולל פחד וספקנות כנגד האחר" וכי "אנו מאמינים שערכים אלו חייבים להיות מגובים בפעולות בשטח, אינטלקטואליות ואחרות, זאת בצל האנטישמיות החריפה השוררת בחברה שלנו, במיוחד במוסדות החינוך המובחרים ביותר". עוד נכתב כי "סטודנטים מסתובבים בקמפוסים מבועתים ואף הונחו על־ידי מנהלים באותם מוסדות להסתיר את יהדותם".

בשל כך, הודיעה החברה כי "אנו משיקים יוזמה בעבור סטודנטים שבשל האנטישמיות חוששים לביטחונם בקמפוסים, וצריכים לחפש מקלט מחוץ למוסדות המסורתיים של הההשכלה הגבוהה. כל אותם סטונדטים מוזמנים להצטרף לפלנטיר, ואנחנו מקצים 180 משרות בעבורם באופן מיידי".

את ההודעה על היוזמה חתמה החברה בכך שתפרסם בהמשך פרטים נוספים. כעת, ההרשמה במסגרת זו פתוחה, אם כי לא ברור עדיין מה הקריטריונים של הקבלה ושל הסינון, מלבד האמירה שפורסמה בתחילת החודש כי המשרות מיועדות בעבור סטודנטים הסובלים מאנטישמיות וסטודנטים המתנגדים לה.

באתר החברה, בקישור ייעודי, תחת הכותרת "המאבק באנטישמיות", נכתב כי החברה משיקה יוזמה שהינה תגובה לגל האנטישמיות באוניברסיטאות. באתר צוין כי החברה יוצרת תפקידים חדשים, כמו גם התמחויות ומלגות לסטונדטים, כאשר כל אלו פתוחים לכלל הסטודנטים באוניברסיטה, ללא קשר לרקע שלהם, המתנגדים לאנשטימיות הגואה במסודות להשכלה גבוהה.

מניית פלנטיר זינקה בכ־172% מתחילת השנה

בתחילת החודש הנוכחי, במסגרת פאנל שהתקיים ב"פורום רייגן להגנה לאומית", אלכס קארפ, מנכ"ל החברה, ציין כי מרבית החברות שמרו על שתיקה לאחר מתקפת הטרור של חמאס כנגד ישראל ב־7 באוקטובר. קרפ הוסיף כי אמריקה התאגידית כשלה באופן חריף בעמידה מול אנשים שהם אנטי־אמריקאים באופן מובהק, כך פורסם בפוקס ניוז.

פלנטיר התבטאה בכמה הזדמנויות ובמספר פלטפורמות לטובת ישראל. בין היתר, פרסמה החברה מודעה על גבי עמוד שלם בניו יורק טיימס, בה נכתב כי החברה "עומדת עם ישראל". כמו כן, מנכ"ל החברה אמר כי פלנטיר העמידה את כל מוצריה לרשות צה"ל, לרבות תוכנות לניהול קרב, כך לפי העיתון הכלכלי בארונס.

פלנטיר הוקמה בשנת 2003 על־ידי סטיבן כהן, אלכס קארפ, פיטר תיל, ניית'ן גטינגס וג'ו לונסדייל. בין הלקוחות המרכזיים של החברה, ניתן למנות את משרד ההגנה האמריקאי, כאשר רק בחודש ספטמבר האחרון, פורסם כי החברה זכתה במכרז בינה מלאכותית בשווי 250 מיליון דולר עם משרד ההגנה. עוד בין לקוחותיה: צבא ארצות הברית, ארגון הבריאות העולמי, הסוכנות הבין־לאומית לאנרגיה אטומית, כמו גם ענקיות דוגמת אמזון ובבילון.

בעבר, הטכנולוגיה של החברה סייעה לארה"ב לאתר את אוסמה בן לאדן, וכיום היא משמשת כעזר לכוחות האוקראינים במלחמה מול רוסיה, כך לפי CNBC.

במקביל, שמה של החברה היה קשור גם למספר שערוריות עבר, כאשר העיקרית ביניהן היא שיתוף הפעולה של החברה עם סוכנות אכיפת המכס וההגירה של ממשלת ארה"ב. במסגרת הטענות כנגד החברה, היא הואשמה בכך שהמוצרים שפיתחה בעבור הסוכנות שימשו למעקב אחר מהגרים, לעיתים תוך הפרת חירויות הפרט, כמו גם האשמות בכך שהטכנולוגיה של החברה עזרה בהגברת גירוש מארצות הברית ובאכיפתו, בייחוד תחת ממשל טראמפ.

בשנת 2020, הפכה החברה לציבורית והונפקה בבורסת ניו יורק. כיום, שווי השוק של החברה עומד על כ־38 מיליארד דולר, כאשר מניית החברה זינקה בכ־172% מתחילת השנה הנוכחית.