בגלל הטיפול באנטישמיות: האיחוד האירופי פותח בחקירה נגד טוויטר

הטענה לאנטישמיות הינה בנוסף לחשדות להפרת התחייבויות להסרת תוכן לא חוקי ודיסאינפורמציה • על פי הנציבות האירופית, רשת X חשודה בהפרת חובות של שקיפות, וחשד לממשק מטעה על המשתמשים ברשת החברתית

אילון מאסק / צילום: Shutterstock
אילון מאסק / צילום: Shutterstock

הנציבות האירופית, הרשות המבצעת של האיחוד האירופי פתחה בהליכי הפרה נגד פלטפורמת המדיה החברתית X (טוויטר לשעבר) בבעלות של אילון מאסק, בבחינה אם הפר את חוק השירותים הדיגיטליים שנכנס לתוקף באיחוד. במהלך הזה, האיחוד האירופי למעשה פותח בחקירה מעמיקה יותר.

על פי הנציבות, הצעד נעשה כתגובה לחשדות להפרת התחייבויות להסרת תוכן בלתי חוקי ודיסאינפורמציה, חשד להפרת חובות של שקיפות, וחשד לממשק מטעה על המשתמשים ברשת החברתית, זאת במסגרת חוק השירותים הדיגיטליים שנכנס לתוקף באיחוד האירופי. מי שמוביל את המהלך הוא תיירי ברטון, נציב בכיר בנציבות האירופית. בהתאם להוראות החוק החדש, אם טוויטר לא תעמוד בכללי החוק, היא עלולה לספוג קנס של עד 6% מהמחזור ההכנסות הגלובלי. 

לדברי הודעת הנציבות, על בסיס החקירה המקדימה שנערכה עד כה, לרבות על בסיס ניתוח דוחות שקיפות ומסמכים שהגישו על ידי טוויטר, ובין היתר המענה הרשמי של החברה לתכנים בלתי חוקיים שהופצו ברשת החברתית "בהקשר של התקפות הטרור של חמאס נגד ישראל, החליטה הנציבות לפתוח בהליכי הפרה פורמליים נגד X". 

לא עומדת בהתחייבות לאי הפצת תוכן לא חוקי

על פי ההודעה, ההליכים יתמקדו בתחומים הבאים: העמידה בחובות החוק הקשורות להפצת תוכן לא חוקי באיחוד האירופי, ואמצעי האכיפה של טוויטר כדי להתמודד נגד הפצת התוכן המדובר. בנוסף, האפקטיביות של האמצעים שננקטו כדי להילחם במניפולציות של תוכן ברשת החברתית, ועל צורת השקיפות של טוויטר. יתרה מכך, האיחוד יבדוק חשד לעיצוב מטעה של ממשק המשתמש, בעיקר ביחס לסימני האימות כמו ה-וי הכחול. 

צריך לציין כי בחודש שעבר, ברטון שלח מכתב חריף ל-X, בטענה כי הפלטפורמה מפיצה חומרים לא חוקיים ודיסאינפורמציה בתוך האיחוד - ברקע המלחמה. הקריאה של ברטון הייתה במסגרת חוק השירותים הדיגיטליים שהתקבל באיחוד האירופי (DSA), המחייב רשתות חברתיות לשורת כללים נוקשים, כולל הסרה מהירה של חומרים, ניטור עצמי של הפלטפורמה ועוד. ברטון הציב למאסק 24 שעות לקבלת מענה ממנו, אחרת זה יוביל לקנסות. המצב הזה התאפשר כמובן כי מאסק פיטר הרבה מצוותי ניהול התוכן שהיו בחברה.

במענה לכך, לינדה יקארינו המנכ"לית ענתה כי הם הסירו מאות חשבונות המזוהים עם חמאס, וכי מאז תחילת המלחמה נקטו בפעולות כדי להסיר עשרות אלפי תכנים שהפרו את מדיניות החברה. בנוסף, המשאבים חולקו מחדש והוקמו צוותים פנימיים לטיפול במצב.

יתרה מכך, לפני מספר שבועות אילון מאסק הגיע לישראל כדי להראות שהוא תומך במדינה במלחמה נגד ארגון הטרור חמאס. מאסק אף התחייב שעד אשר כלל החטופים לא ישובו, הוא לא יסיר את הדיסקית שעל צווארו.