ישראל במלחמה | סיקור שוטף

מטח ויירוטים בגליל המערבי: נפילות ופגיעות ישירות בבתים בקריית שמונה

הותר לפרסום: קצין ושני לוחמים בגדוד שקד של חטיבת גבעתי נפלו בקרבות ברצועת עזה • הלחימה בצפון: 3 כלי טיס עוינים מלבנון נפלו במרחב הר דב, לא ידוע על נפגעים כתוצאה מהשיגורים • חילופי אש בלב הפרדס: תיעוד מהלחימה ברצועת עזה • ארדואן נגד נתניהו ומדינת ישראל: "לא שונים מהיטלר" • עדכונים שוטפים

טנקים בקרית שמונה. 61 אלף תושבים פונו מיישובי גבול הצפון / צילום: ap, Baz Ratner
טנקים בקרית שמונה. 61 אלף תושבים פונו מיישובי גבול הצפון / צילום: ap, Baz Ratner

עדכונים שוטפים

22:08 - נתניהו ומקרון שוחחו: "ישראל נחושה להחזיר את תושביה לבתיהם בכל דרך"

ראש הממשלה נתניהו שוחח עם נשיא צרפת מקרון, והודה לו על "מעורבותה של צרפת בהגנה על חופש השיט בים האדום, ועל נכונותה לסייע להשבת הביטחון בגבולה של ישראל עם לבנון". מקרון עודכן בהתפתחויות המלחמה בעזה, ובמאמצים להביא לשחרור החטופים. נתניהו ביקש ממקרון להמשיך לפעול למען שחרורם, והבהיר כי "ישראל נחושה לפעול לחזרת התושבים בצפון ובדרום לבתיהם בכל דרך".

21:20 - בכיר חמאס ח'אלד משעל: "התנאים שלנו ברורים - הפסקת אש לצמיתות"

בכיר חמאס ח'אלד משעל בריאיון לעיתון הצרפתי לה פיגארו שקיים מדוחה: "בשל הלחץ שמפעילות משפחות החטופים, ישראל וארה"ב רוצות הפסקת אש חדשה, אך הנהגת חמאס דוחה זאת. התנאים שלנו הם ברורים - הפסקת המלחמה לצמיתות כדי לאפשר שחרור הדדי של החטופים הישראלים והאסירים הפלסטינים, וניהול מו"מ בנושאים בסיסיים אחרים, בחסות בין-לאומית".

20:25 - דובר צה"ל: 3 פירי מנהרות הושמדו במרחב בית החולים "רנתיסי"

דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי בהצהרתו: "צה"ל איתר והשמיד שלושה פירי מנהרת טרור של חמאס במרחב בית חולים "רנתיסי", ובתיכון הסמוך. מפעילות הכוחות עלה כי הפירים מחוברים ברשת תת-קרקעית רחבה העוברת תחת בית החולים. אורכה כמה קילומטרים, והיא מובילה לנקודות אסטרטגיות בלב העיר עזה".

עוד אמר דובר צה"ל: "במהלך קרבות שנערכו במרחב בית החולים, צוותי הקרב של חטיבות 401 ו-460, חיסלו עשרות מחבלים. כחלק מהפעילות ביצעו גדוד צבר וגדוד 52 סריקות ופשיטות מקומיות על מבנים במרחב בית החולים, בהם נמצאו תשתיות אויב רבות ובהן חמ״לים, אמצעי מדיה, מפות, ואמל"ח רב".

20:13 - בלי עין אחת, אך מתפקד: התיעוד החדש של מוחמד דף

הערב נחשף תיעוד חדש של מפקד הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף. כפי שניתן לראות בתמונה, בכיר המחבלים תועד ללא עין. עוד ידוע כי הוא קטוע רגל אחת, צולע - אך עדיין מתפקד. הכתבה המלאה

19:55 - חשיפת "עובדה": ידיעת הזהב שהגיעה לשב"כ על מתקפת ה-7 באוקטובר

אזהרה קונקרטית על כך שחמאס מתכנן מתקפה מיד אחרי יום הכיפורים הגיעה לשב"כ בקיץ. המידע, שהגיע ממקור אנושי מעזה, "סומן כמידע לא משמעותי".

19:38 - השר גנץ בהצהרה: "יש מי שסבורים שעלינו לפרוש, אבל אנחנו בממשלה כדי לנצח"

יו"ר המחנה הממלכתי השר בני גנץ אמר בהצהרתו כי "אני שומע גם אנשים שסבורים שחבריי ואני צריכים לפרוש מהממשלה, ואני מבקש להגיד להם - אנחנו לא בממשלה כדי להישאר אלא כדי שננצח. הלוחמים שבחזית, והאזרחים שתומכים בהם באופן מרגש כל כך בעורף, מבינים זאת. עבורם ועבור המדינה ובלבד, חבריי ואני נמצאים בממשלה. החברה הישראלית תדע גם לבוא חשבון בבוא העת עם מי שלא יעמוד במבחן".

עוד הוסיף גנץ: "יש מי שמרשים לעצמם להשתלח במפקדי צה"ל, שפועלים לילה ויום כדי לשמור על ביטחוננו, ובהם האלוף יהודה פוקס ותת אלוף ברק חירם. אני מבקש לחזק ולגבות אותם. זה נכון גם למי שחושבים שאפשר להחליף ראשי זרועות ביטחוניות בזמן מלחמה, תוך פגיעה בביטחון ופגיעה בלכידות שלנו".

19:14 - מקורבים לגנץ על רקע סערת קטי פרי: "לא נתפשר על כיבוד ההסכם הקואליציוני"

המחנה הממלכתי נגד החלטת השר בן גביר שלא להאריך את כהונת נציבת שב"ס: "החלפת בעלי תפקידים בכירים בכלל, וראשי ארגונים ביטחוניים בפרט, בעת הזו, פוגעת בתפקוד המדינה בעת מלחמה ואינה נכונה. אנו מצפים מראש הממשלה למנוע את הפגיעה הזו בביטחון המדינה ולא לאפשר החלטות משיקולים פוליטיים בניהול המערכה". עוד הבהירו מקורבים לשר גנץ: "לא נתפשר על כיבוד ההסכם הקואליציוני".

18:55 - הרמטכ"ל בפיקוד הצפון: "אישרנו תוכניות להמשך, מוכנים להתקפה אם נידרש לכך"

הרמטכ"ל הרצי הלוי קיים הערכת מצב ואישור תוכניות בפיקוד הצפון, יחד עם מפקד פיקוד הצפון אלוף אורי גורדין ומפקדים נוספים. מדברי הרמטכ"ל: "המשימה הראשונה שלנו היא להחזיר את התושבים בביטחון - זה ייקח זמן. אישרנו היום מגוון תוכניות להמשך, ואנחנו צריכים להיות מוכנים להתקפה אם נידרש לכך. צה"ל ופיקוד הצפון נמצאים במוכנות מאד גבוהה. עד כה המערכה מנוהלת בצורה נכונה וקפדנית, וכך נמשיך. לא נחזיר את התושבים ללא ביטחון ותחושת ביטחון". 

18:30 - "צריך אותך מיידית, צא להשמדה": חיסול מחבלים מהאוויר בהיתקלות של לוחמי הנח"ל

"מסק"ר כאן קודקוד - צריך אותך מיידית לפני שאני יוצא להתקפה, צא להשמדה": מסוק קרב שליווה את צוות הקרב של חטיבת הנח"ל הוכוון בידי מפקד הגדוד והכוח בשטח וחיסל מחבלי חמאס בשכונת דרג' תופאח במהלך היתקלות באזור ממולכד, המהווה מעוז מחבלי חמאס.

במהלך היתקלות נוספת, הכוח זיהה שני מחבלים עם טילי RPG מתקרבים לכיוונם. מסוק קרב וכלי טיס מאויש מרחוק הוכוונו לסיוע לכוחות. מסוק הקרב ירה וחיסל מחבל אחד לפני שפגע בכוחות וכלי טיס מאויש מרחוק חיסל את המחבל השני.

18:24 - מאז שהחלה המלחמה: הייצוא מטורקיה לישראל ירד ב-40%

שר המסחר והתעשייה הטורקי: מתחילת אוקטובר הייצוא מטורקיה לישראל ירד ב-40% והייבוא מישראל לטורקיה ירד ב-54%.

17:40 - חיזבאללה: שיגרנו 30 רקטות לעבר קריית שמונה

ארגון הטרור חיזבאללה קיבל אחריות על שיגור של 30 רקטות לעבר קריית שמונה: "בתגובה לפגיעה בבתים בבינת ג'ביל".

17:30 - רויטרס: מחבל חיזבאללה חוסל בתקיפה אווירית של צה"ל

פעיל חיזבאללה חוסל בתקיפה אווירית של חיל האוויר הישראלי בדרום לבנון. יחד איתו נהרגו אחיו, אזרח לבנוני עם אזרחות אוסטרלית, וגיסתו, כך דווח ברויטרס.

17:00 - קרבות עם מחבלים בפרדסים: תיעוד ממצלמת הגוף של לוחמי צוות הקרב של חטיבה 460

כוחות חי"ר ושריון מצוות הקרב של גדוד 50 פשטו על מרחב פרדסים בשכונת דרג' תופאח, שבו איתרו חמישה פירים התקפיים ובורות שיגור רבים. במהלך הפעילות בפרדס, נתקלו הלוחמים בכמה מחבלים שירו לעברם טילי RPG וירי מנשק קל. הכוחות חיסלו את המחבלים.

בזמן ההתקפה, כוחות שריון זיהו במרחב שני מחבלים זוחלים עם נשקים לעבר הכוחות וחיסלו אותם באמצעות ירי פגז טנק. כמו כן, נורה במהלך ההיתקלות על הכוח טיל נ"ט שלא פגע בטנק. הלוחמים זיהו את מקור הירי וחיסלו את המחבל שניסה לתקוף את הכוח.

16:35 - אזעקות נוספות בקריית שמונה ובמושב מרגליות

זוהו כמה שיגורים לכיוון קריית שמונה, שחלקם יורט בידי כיפת ברזל. צוותי מד"א יצאו לסרוק זירות שבהן דווח על נפילות. אין דיווחים על נפגעים. 

16:30 - אזעקות בקריית שמונה ובתל חי שבגבול לבנון 

16:13 - 3 כלי טיס מלבנון נפלו במרחב הר דב, צה"ל תקף מטרות טרור של חיזבאללה 

במסגרת התקיפה של צה"ל, הושמדו כמה תשתיות טרור, לצד אתרים צבאיים של חיזבאללה. כמו כן, זוהו מספר שיגורים שחצו משטח לבנון לעבר מרחבים שונים בצפון הארץ ונפלו בשטח פתוח. כוחות צה"ל תקפו את מקורות הירי ומרחבים נוספים בלבנון. עוד זוהו שלושה כלי טיס עוינים שחצו מלבנון ונפלו במרחב הר דב - האירוע הסתיים. 

15:51 - מפקד אוגדת עזה הודיע על מתקפה על האזור שממנו יצאה הפלישה לניר עוז  

מפקד אוגדת עזה, תא"ל אבי רוזנפלד, הודיע על מבצע "עוז וניר" - יציאה להתקפה על חרבת חיזעה בדרום רצועת עזה, ממנה יצאה המתקפה על קיבוץ ניר עוז ב-7 באוקטובר. "הזעם והזעזוע על מה שקרה לאנשים בניר עוז והתסכול על כך שלא הצלחנו להגן עליהם ילוו אותנו תמיד", כתב ללוחמים. "אנחנו מחויבים לרדוף את המחבלים שהיו שם ואת עוזריהם עד האחרון שבהם ולהחזיר הביתה מהשבי בעזה את אנשי ניר עוז ואיתם את כל השבויים והנעדרים". 

"בימים האחרונים פתחנו במבצע 'עוז וניר' - התקפה על מעוזי האויב בחרבת חיזעה", המשיך תא"ל רוזנפלד. "נפעל במלוא הכוח כדי לחסל את המחבלים המסתתרים שם מעל ומתחת לקרקע וכדי לפרק את תשתיות הטרור והרשע. בעת שנעשה זאת יהיו בליבנו חברי קיבוץ ניר עוז". 

15:43 - שר החוץ בלינקן יגיע בשבוע הבא לארץ

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן יבקר בסוף השבוע הבא במזרח התיכון כדי לדון במלחמה בעזה, כך דיווח אקסיוס מפי חמישה פקידים אמריקנים, ישראלים וערבים. אקסיוס דיווח כי בלינקן מתכנן לבקר בישראל, ירדן, איחוד האמירויות, סעודיה וקטאר.

14:19 - ארדואן במתקפה מקוממת: "נתניהו לא שונה מהיטלר"

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת מדינת ישראל, והאשים כי "הם לא שונים מהיטלר". במתקפה מבישה על ישראל, אמר ארדואן: "צפינו במחנות הנאצים של ישראל, לא? איזו מין עבודה זו? הם מדברים על היטלר בצורה מוזרה, מה ההבדל בינם לבין היטלר? הם עוד יגרמו לנו להתגעגע להיטלר. הקול שעומד עם המדוכאים הוא קולו של הטורקים המוסלמים". 

14:00 - חשיפת עשרות פירים והשמדת מאות תשתיות: תיעוד ממצלמות לוחמי הקומנדו

דובר צה"ל פרסם תיעוד ממצלמות הגוף של לוחמי עוצבת הקומנדו שחשפו עשרות פירים התקפיים והשמידו מאות תשתיות טרור ברצועת עזה. לוחמי צוות הקרב של עוצבת הקומנדו נלחמים בשבועיים האחרונים בעומק ח'אן יונס וממשיכים להעמיק את פעילותם בשיתוף פעולה עם כוחות הנדסה, שריון וחיל האוויר. לוחמי הקומנדו חיסלו מחבלים רבים, איתרו והשמידו פירים התקפיים, ביצעו עשרות תקיפות באמצעות חימושים ממוקדים בהובלת מכלול האש של עוצבת הקומנדו.

כמו כן, הלוחמים פשטו והשמידו תשתיות טרור רבות בהן איתרו אמצעי לחימה ומסמכים מודיעיניים. בנוסף, פשטו הלוחמים על מתחם תצפיות של מחבלי החמאס שמוקם במסגד.

13:10 - דובר משמרות המהפכה: טבח 7 באוקטובר - נקמה על חיסול סולימאני

דובר משמרות המהפכה האיראניים אמר כי הטבח של חמאס ב-7 באוקטובר היה "חלק מהנקמה על חיסול קאסם סולימאני". בחמאס פרסמו הכחשה והצהירו: "הדגשנו חזור ושוב את המניעים ל'מבול אל-אקצא' (השם שהעניק חמאס למתקפת הטרור של 7 באוקטובר) ובראשם הסכנות המאיימות על מסגד אל-אקצא". עוד נכתב בהודעה: "אנו מכחישים את מה שנאמר על ידי דובר משמרות המהפכה האיראניים כי 'מבול אל-אקצא' אחת התגובות להתנקשות בחייו של קאסם סולימאני".

12:31 - המטח לגליל המערבי: צה"ל תקף את מקורות הירי

דובר צה"ל עדכן כי במטח האחרון לעבר ראש הנקרה זוהו מספר שיגורים שחצו משטח לבנון, לוחמי ההגנה האווירית יירטו את חלקם בהצלחה. לדבריו, "השיגורים הנוספים לא יורטו על פי מדיניות. כוחות צה"ל תקפו את מקורות הירי". עוד ציין דובר צה"ל כי במהלך הלילה מטוס קרב של חיל האוויר תקף אתר צבאי של ארגון הטרור חיזבאללה בשטח לבנון, ובשעות הבוקר כוחות צה"ל תקפו מרחבים נוספים בשטח לבנון.

12:30 - מבקר המדינה: נבדוק אחריות אישית לכשלים בכל הדרגים - מדיני, צבאי ואזרחי

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן חשף את הנושאים שבהם תתמקד הביקורת שלו בנושאי המלחמה. אנגלמן ציין כי כלל הנושאים יבדקו בשני מישורים - ההיערכות המוקדמת של הדרג המדיני, הביטחוני והאזרחי, והמענה שניתן הלכה למעשה במהלך הלחימה. לדבריו, תיבדק האחריות האישית לכשלים בכל הדרגים.

בתחום המדיני, יבדוק המבקר את התנהלות הממשלה, לרבות בהיבטים הבאים: ביטחוני - התנהלות הקבינט המדיני-ביטחוני; אזרחי - ניהול הטיפול של משרדי הממשלה בעורף; כלכלי - התנהלות הקבינט הכלכלי-חברתי.

בתחום הביטחוני, בכוונת המבקר לבדוק את התנהלות הדרג המדיני והדרג הצבאי באירועי 7 באוקטובר, ההיערכות המודיעינית לפני 7 באוקטובר, תפיסת ההגנה על גבול עזה לפני פרוץ המלחמה, כשירות כיתות הכוננות ביישובי עוטף עזה לפני פרוץ המלחמה, המאבק הכלכלי במימון פעילות חמאס והמחסור בציוד ללוחמים.

11:38 - תושבי הצפון במכתב לממשל ביידן: "תמכו במהלך צבאי כדי שנוכל לחזור אל בתינו"

"לובי 1701", שמייצג כ-60 אלף מתושבי הצפון, שיגר מכתב זועם לנשיא ארה"ב וציין כי "המדיניות הדיפלומטית שלכם הופכת אותנו לפליטים בארצנו". הלובי דורש להבטיח הזזת כוחות חיזבאללה צפונית לנהר הליטני, והבהיר כי יפעיל לחץ על הממשלה להשיג זאת באמצעים צבאיים.

 במכתב ששלחו, כתבו חברי "לובי 1701" לנשיא ביידן ולקבינט שלו: "כולנו ראינו את תוצאות הטבח ב-7 באוקטובר ואנו מבינים כי אירוע כזה בגבול הצפוני הוא רק עניין של זמן מבחינת חיזבאללה, צבא הטרור הגדול בעולם. כישלון יישום החלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם הביא לכך שחיזבאללה נמצא על גבול ישראל ופוגע במטרות אזרחיות במטרה להרוג כמה שיותר. במשך שלוש שנים וחצי, יוניפי"ל העלים עין ושיתף פעולה עם חיזבאללה, ואפשר להם לבסס עמדות צבאיות התקפיות על גבול ישראל. את התוצאות כולנו מרגישים". 

 לדברי חברי "לובי 1701", מציאות החיים של תושבי הצפון היא הוכחה לכך שהמסלול הדיפלומטי להתמודדות עם חיזבאללה נכשל לחלוטין: "אנו קוראים לך לתת לממשלת ישראל את הגיבוי המלא כדי להבטיח ביטחוננו, גם אם במהלך צבאי. המציאות שבה אנו פליטים בארצנו בלתי מתקבלת והיא תוצאה של החלטה שארה"ב חתומה עליה". 

10:27 - רקטות שוגרו מלבנון לגליל המערבי

מטח גדול של 18 רקטות שוגר מלבנון לגליל המערבי. אזעקות הופעלו ב-10:02 וב-10:15 בראש הנקרה. כיפת ברזל יירטה שמונה רקטות. לא היו נפגעים. צה"ל תוקף בדרום לבנון.

10:02 - אזעקה בראש הנקרה

אחרי יותר מיממה ללא התרעות, אזעקה הופעלה בראש הנקרה שבגליל המערבי.

09:48 - דובר משמרות המהפכה: מתקפת ה-7 באוקטובר הייתה תגובה לחיסול קאסם סולימאני

דובר משמרות המהפכה הצהיר כי מתקפת ה־7 באוקטובר הייתה "פעולת תגמול" לזכרו של קאסם סולימאני, וציין כי האחריות למתקפה מיוחסת ישירות לאיראן. כמו כן, הדובר התייחס לחיסולו של בכיר הארגון סייד רזא מוסאווי בתקיפה שיוחסה לישראל בסוריה, ואיים כי "התגובה תהיה פעולה מדויקת בשילוב עם פעולה של חזית ההתנגדות". לדבריו, "פעולות התגמול הללו יימשכו בזמנים ובמקומות שונים".

09:31 - דיווח בלבנון: 3 הרוגים בתקיפת צה"ל בבינת ג'בייל

סוכנות הידיעות הלאומית של לבנון דיווחה כי צה"ל תקף הלילה בית בבינת ג'בייל שבדרום המדינה, וכי שלושה בני אדם נהרגו בתקיפה הזו.

ראיון | "אפקט ההפתעה נאבד": המומחה שמעריך - מה הסיכוי לחזית צפונית
דין שמואל אלמס, פרשנות | כבר לא בונה על שקט: ישראל הפסיקה להיות הצד המגיב
ניתוח גלובס | הברחת הענק והתקיפה: כך ירדן נלחמת בסם שמתדלק את הטרור

08:57 - כ-200 מטרות טרור הושמדו ברצועה, פיצוצי משנה אחרי תקיפת מחבלים בסג'עייה

דובר צה"ל עדכן כי כ-200 מטרות טרור הותקפו ביממה האחרונה ברצועת עזה מהאוויר, מהים ומהיבשה. במסגרת הפעילות הקרקעית של לוחמי צוות קרב חטיבת יפתח (11) במרחב סג'עייה, זיהו הלוחמים מחבלים עוברים בין מבנים בתוך מרחב לחימה של חמאס, ממנו בוצע ירי לעבר כוחותינו. הכוחות הכווינו כלי טיס של חיל האוויר שתקפו וחיסלו את המחבלים. התקיפה הביאה לפיצוצי משנה נוספים המעידים על כך שהמרחב היה ממולכד, במטרה לפגוע בלוחמי צה"ל.

לוחמי צוות הקרב של חטיבה 261 (בה"ד 1) זיהו שני מחבלים שנכנסו לתוך רכב. הרכב ובו המחבלים הגיע למבנה המוכר כמחסן אמצעי לחימה, הכוחות הכווינו כלי טיס של חיל האוויר שתקף וחיסל את המחבלים, מטוס קרב של חיל האוויר תקף את מחסן אמצעי הלחימה.

לוחמי צוות הקרב החטיבתי 401 שהיו בזמן פעילות במרחב דראג' תופאח זיהו מחבל שמחזיק טיל נ"ט המיועד לשימוש מטווח קצר. הכוחות הכווינו צוות טנקים, שזיהה את המחבל מתכונן לירי לעבר הכוחות וחיסל אותו טרם ביצוע הירי לעברם.

במהלך הלילה לוחמי חיל הים זיהו ותקפו, תוך סגירת מעגל עם הכוחות בשטח, חשודים ששהו במבנה והיוו איום על הכוחות המתמרנים ברצועה. כמו כן, כוחות חיל הים תקפו מטרות של חמאס ברצועת עזה, במסגרת סיוע לפעילות כוחות חטיבה 14 לאורך קו החוף.

08:45 - צבע אדום בנחל עוז שבעוטף עזה

08:30 - דיווח: 12 רקטות שוגרו לגליל העליון

רשת אל ג'זירה דיווחה כי חיזבאללה שיגר 12 רקטות מאזור חוות שבעא שבדרום לבנון לעבר מוצבים בגליל העליון.

7:20 - תקיפה לילית מהאוויר: כטב"ם תקף חוליית מחבלים בטולכרם, 6 חוסלו

חוליית מחבלים הותקפה מהאוויר במחנה הפליטים נור א-שמס, לאחר שסיכנה את כוחות צה"ל שפעלו במקום. במשרד הבריאות הפלסטיני דיווחו על שישה מחבלים שחוסלו. במהלך הפעילות הלוחמים עצרו מבוקשים והחרימו נשקים, אמצעי לחימה וציוד צבאי.

06:00 - דובר צה"ל התיר לפרסום את שמותיהם של שלושה חללי צה"ל שנפלו בקרבות בצפון הרצועה.

סגן ירון אליעזר צ’יטיז, בן 23 מרעננה, סגן מפקד פלוגה בגדוד שקד שבחטיבת גבעתי, נפל אמש בקרב בצפון רצועת עזה.

סמ"ר איתי בוטון, בן 20 מפתח תקווה, לוחם בגדוד שקד שבחטיבת גבעתי, נפל אמש בקרב בצפון רצועת עזה.

סמ"ר אפרים יכמן, בן 21 מנווה דניאל, לוחם בגדוד שקד שבחטיבת גבעתי, נפל אמש בקרב בצפון רצועת עזה.

04:13 - היועץ האמריקני לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן והשר רון דרמר נפגשו

מהבית הלבן נמסר כי סאליבן ודרמר ערכו פגישה בת כ-4 שעות בוושינגטון, שבה דנו בתכנון נושאי הממשל והביטחון ברצועה ביום שאחרי המלחמה. עוד דנו השניים במאמצים להשיב את החטופים שעדיין מוחזקים בעזה, ובמעבר לשלב אחר של הלחימה, שמטרתו מיקוד ביעדי חמאס בעלי ערך גבוה.

03:31 - מומחית האו"ם לזכויות אדם: ישראל "פועלת לגירוש האוכלוסייה האזרחית בעזה"

בהודעה שפרסם משרד הנציב העליון של האו"ם לזכויות אדם, אמרה הכתבת המיוחדת בנושא זכויותיהם של עקורים, פאולה גביריה בטנקור: "ישראל שואפת לשנות לצמיתות את הרכב אוכלוסיית עזה עם הוראות הפינוי ההולכות והמתרחבות, לצד ההתקפות הנרחבות והשיטתיות על אזרחים ותשתיות אזרחיות בדרום עזה".

בטנקור הוסיפה כי ישראל התנערה מהבטחותיה לביטחון בדרום הרצועה באמצעות דרישות הפינוי הקוראות לפלסטינים לעבור מצפון הרצועה לדרומה. "אנשים נעקרו בכוח שוב - יחד עם אוכלוסיית דרום עזה", הצהירה. מאז 7 באוקטובר, 85% אחוז מתושבי עזה נעקרו מבתיהם, כך נכתב בהודעה. "המסקנה ההגיונית היחידה היא שהמבצע הצבאי של ישראל בעזה נועד לגרש את רוב האוכלוסייה האזרחית בהמוניה", אמרה מומחית האו"ם.

אילון לוי, דובר הממשלה ממערך ההסברה הלאומי, הגיב לדו"ח האו"ם בטוויטר וטען כי ישראל ייעדה את אזור אל-מואסי כאזור הומניטרי עוד לפני התמרון הקרקעי, וקראה לאזרחים עזתים להתפנות לשם באופן זמני בעבור ביטחונם. לוי מתח ביקורת על כישלונו של האו"ם לגנות את חמאס על שיגור רקטות לעבר ישראל מתוך השטח ההומניטרי, והדגיש את ההכרח להגן על אזרחים מפני ארגון הטרור. "למרבה האירוניה, האנשים היחידים שמעודדים את העקירה ההמונית של עזתים הם אלה שמתייגים את רובם באופן כוזב כ"פליטים", ותומכים בחלומם לעבו לישראל באמצעות מאבק אלים, במקום לחיות בשלום לצדנו", כתב בציוץ.

02:42 - דיווחים ערביים: צה"ל פועל בשעה זו באיו"ש

הפלסטינים מדווחים על פשיטות של צה"ל ברחבי יהודה ושומרון - בין היתר בטולכרם ובמחנה הפליטים נור א-שמס שנמצא מזרחית לעיר. עוד דווח על פעילות נוספת של הכוחות באחד הכפרים שמצפון לחברון.

01:50 - דיווחים זרים: שירותי התקשורת והאינטרנט ברצועת עזה הושבתו לחלוטין

בהצהרותיהן של שלוש ספקיות אינטרנט פלסטיניות, שפורסמו בחשבונות המדיה החברתית שלהן, נאמר כי השירותים הופסקו לחלוטין. באחת מהן נכתב: "אנו מצטערים להכריז על הפסקה מוחלטת של שירותי הטלקומוניקציה והאינטרנט הקבועים עם רצועת עזה עקב המשך התוקפנות; הצוותים הטכניים שלנו פועלים להחזרת השירותים למרות תנאי השטח המסוכנים".

00:35 - משרד החוץ הצרפתי: "מודאגים מאוד" מההכרזה של ישראל כי תגביר ותאריך את הלחימה נגד חמאס בעזה

בהצהרת המשרד נאמר כי צרפת "חוזרת בתוקף על קריאתה להפוגה מיידית שתוביל להפסקת אש", תוך גינוי "ההפצצה השיטתית ששוב גבתה קורבנות אזרחים רבים בימים האחרונים".

23:05 - מתחילת המלחמה: חוסלו ביו"ש יותר מחבלים מאשר במבצע "חומת מגן"

מ-7 באוקטובר נהרגו 290 פלסטינים - רובם מחבלים שחוסלו במבצעים התקפיים; יותר מ-2,500 עצורים מתוכם כ- 1,300 פעילי חמאס; הוצאו יותר מ-1700 צווים מנהליים חדשים - ויותר מ-3000 עצורים מנהליים; בוצעו יותר מ-25 תקיפות מהאוויר, ו-35 מבצעים חטיבתיים לפירוק תשתיות טרור.

בנוסף, ⁠הושמדו עשרות מעבדות חבלה ואלפי מטענים, ⁠הוחרמו מאות נשקים - ועשרות מחבלים הסגירו את עצמם לידי כוחות הביטחון.

22:50 - ארה"ב: הפלנו 12 כטב"מים וטילים ששיגרו החות'ים

סנטקום, פיקוד המרכז של ארה"ב, הודיע שספינת המלחמה האמריקנית USS Laboon ומטוסי F/A-18 מנושאת המטוסים דווייט אייזנהאוור - הפילו היום 12 כטב"מים, שלושה טילים בליסטיים ושני טילי שיוט ששיגרו החות'ים לאורך כעשר שעות.

22:25 - המתאמת החדשה של האו"ם לסיוע ההומניטרי לעזה - פוליטיקאית הולנדית שנשואה לפלסטיני

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש מינה את סיגריד קאג, לשעבר שרת האוצר של הולנד, למתאמת הסיוע והשיקום ברצועה. סיגריד שנשואה לפלסטיני, הייתה בעבר הממונה על חיסול הנשק הכימי של אסד.

22:12 - דיווח: "ביידן שוחח עם אמיר קטר על ההתפתחויות בעזה וקידום הפסקת אש קבועה"

על רקע הנסיונות לקדם עסקה חדשה בין ישראל לחמאס, נשיא ארצות הברית ביידן שוחח הערב עם אמיר קטר תמים בן חמד אאל ת'אני על "ההתפתחויות" בעזה ועל המאמצים להשיג "הפסקת אש קבועה" - כך לפי רויטרס.

21:30 - משפחות חטופים ניסו לחסום את כניסת השרים לקבינט, שוטרים פילסו דרך לרכבו של בן גביר

משפחות חטופים הפגינו בכניסה לקריה לפני כינוס הקבינט המדיני-ביטחוני, וקראו לעסקה שתביא לשחרור יקיריהן: "פנינו לשלום, חשוב לנו לדבר איתכם באופן ישיר, אנחנו רוצים שרק תקשיבו לנו". במקביל, המפגינים ניסו לחסום את רכבו של השר בן גביר שהגיע למקום. שוטרים חצצו בכוח - והרחיקו אותם.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12