איך משפיעה דחיית שנת הלימודים האקדמית על המשק

מקצועות מבוססי מתמחים, ובפרט רפואה, עריכת דין וראיית חשבון, יאלצו להתמודד בקרוב עם מחסור בבוגרי אקדמיה • וגם: איך יסייעו לסטודנטים שמשרתים במילואים • שאלת היום, מדור חדש

איך משפיעה דחיית שנת הלימודים האקדמית על המשק / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
איך משפיעה דחיית שנת הלימודים האקדמית על המשק / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

שנת הלימודים האקדמית נדחתה ארבע פעמים מאז החלה המלחמה. האוניברסיטאות ומרבית המכללות יפתחו את שעריהם ביום ראשון הבא, הטכניון יפתח את הסמסטר ב־14 בינואר ובמכללות הפרטיות החלו לפתוח כבר בנובמבר. הסמסטר יתקיים במתכונת מקוצרת ומהודקת, והחופשה בסופו תקוצר. עבור משרתי המילואים הלימודים יחלו מספר שבועות לאחר מכן. המועד יקבע בתיאום עם צה"ל וצורכי המלחמה.

שאלת היום | הפתעת ינואר: נקודות הזיכוי החדשות שיכנסו לכם למשכורת
שאלת היום | האם משתלם למחזר עכשיו את המשכנתה 
שאלת היום | מהם האפיקים המומלצים למשקיע הסולידי בתקופה זו

מצב העניינים ישפיע בעיקר על מקצועות לימוד בהם קיימת דרישה להכשרה מעשית - כמו משפטים, ראיית חשבון ורפואה. בתחומים אלה שוק העבודה מאורגן על פי מועדי הבחינות וההתמחות השנתיים, ועל כן יורגשו צווארי בקבוק.

התמחות עו"ד עם מחסור בציונים

בתחום המשפטים מתקיימים שני מחזורי התמחות בשנה - במרץ ובספטמבר, כאשר הגדול מבינהם מתחיל במרץ, לאחר שהסטודנטים מסיימים 3.5 שנות לימוד. בצל המלחמה ובעקבות דחיית הסמסטר, במרץ יווצר מצב שבו 1,300 סטודנטים יתחילו להתמחות במשרדי עורכי הדין ובשירות הציבורי, בזמן שהם עדיין במהלך לימודים, ובאמצע מרץ אף יחלו את תקופת המבחנים.

לשכת עורכי הדין מחפשת מענה למצב וראש הלשכה עמית בכר נפגש עם דיקני הפקולטות למשפטים, נציגי המגזר הציבורי ועמדת המשרדים הגדולים. לדברי עו"ד איתי שונשיין, מנכ"ל לשכת עורכי הדין, כל פתרון עליו יוחלט מחייב הוראת שעה הטעונה אישור ועדת החוקה בכנסת. בין האפשרויות שעל הפרק: לאשר לסטודנטים להתחיל את ההתמחות עם מחסור בשבעה ציונים במקום השניים שמותר היום.

ד"ר יופי תירוש, סגנית דיקאן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב, סיפרה לגלובס כי בפקולטה יתאימו את הסמסטר לסטודנטים שצפויים להתמחות, כך שיוכלו לעשות קורסים מקוצרים ובמרץ לא יהיו מחויבים להשתתף. שיתוף פעולה תקדימי יתקיים בין הפקולטות למשפטים באוניברסיטת ת"א, חיפה, בר אילן והעברית כך שהסטודנטים בשנה ד' יוכלו לקחת קורסים מרוכזים ומקוצרים בזום מכל הפקולטות באופן שיאפשר להם לגשת לבחינות במהלך הסמסטר ולא בזמן ההתמחות. לדברי תירוש שיתוף הפעולה בין המוסדות, שברגיל מתחרות זו בזו, הוא דוגמה ל"פניה היפות של ישראל והאקדמיה שמתאימה את עצמה למצב".

בחינות מועצת רואי החשבון נדחו

בתחום ראיית החשבון, ההכשרה מתחילה בלימודים האקדמיים, ממשיכה לרוב בבחינות המועצה במשרד המשפטים ולאחר מכן בהתמחות במשרד. בשל המלחמה המועצה החליטה לדחות את מועדי הבחינות מדצמבר־ינואר לפברואר־מרץ 2024. נשיא לשכת רואי החשבון חן שרייבר מסביר כי מהלך זה צפוי להוביל לדחיית ההתמחות במשרדי רואי החשבון מינואר 2024, כך שלמשרדים יחסרו מתמחים בחודשים הראשונים של השנה הקרובה.

שלומי שוב, ראש החוג לחשבונאות וסגן דיקן בית ספר אריסון למנהל עסקים באוניברסיטת רייכמן, אומר כי המשמעות היא שאותם סטודנטים לא יעבדו בעונת הביקורת של דוחות 2023 שמתחילה עכשיו. שוב מבקר את המהלכים בהם נקטה מועצת רואי החשבון - דחיית המבחנים לכולם תוך הוספת מועד מיוחד במאי והפחתה מחומר הלימוד. "זה מאוד בעייתי כי ההחלטות לא מדברות רק על משרתי המילואים, כל סטודנט יוכל לבחור בין שני מועדים כך שלא מדובר באמת במועד מיוחד. כולם מקבלים את ה'הטבות' כשלמילואימניקים אין זמן ללמוד".

הלימודים הקליניים הוחרגו

שלוש השנים הראשונות של לימודי הרפואה מורכבות מחלק תיאורטי, ובשנים הבאות הלימודים מחייבים השתתפות פעילה במחלקות לטיפול בחולים. בבתי הספר לרפואה התעקשו לא לדחות את הקליניקה והחלו ב־5 לנובמבר. לדברי פרופ' עידו וולף, ראש בית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב, "אם לא היינו מקדימים את הקליניקה לא היו מספיק רופאים בישראל בשנים הקרובות".

וולף מוסיף כי ברוב המקומות כ־80% מהסטודנטים התייצבו וניתנו הקלות למשרתי המילואים. "המטרה שלנו היא לעמוד ברמה הנדרשת, להכשיר אנשים בזמן ולהתחשב בחיילי המילואים. אי אפשר לוותר על לימודי רפואה לשנה שלמה. תחילת הלימודים היא בעלת חשיבות עליונה ערכית כדי לשמור על מערכת הבריאות". בבית הספר לרפואה באונ' ת"א נפתחה תוכנית נפרדת למשרתי המילואים, בקבוצות קטנות, שתחל בפברואר 2024. "הם יצליחו להגיע לאותה רמת ידע בתחומי הליבה, עם ויתור על תחומי העשרה. הם יסיימו את השנה בזמן ויוכלו לגשת עם חבריהם לבחינות הגמר", מסביר פרופ' וולף.

*** גילוי מלא: שאלת היום הוא פרויקט מערכתי הנעשה בשיתוף מומחי בנק לאומי

אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול־דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו של כל אדם