וול סטריט כיכבה השנה? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדדי המניות הבולטים שנרשמו בשנת 2023 עלו בשיעורים דו-ספרתיים חדים, דווקא בעידן של ריביות גבוהות • ביום האחרון של השנה האזרחית, ניתן לסכם את הביצועים שנרשמו בשנת 2023 וגם לבדוק את מידת החריגות שלהם מבחינה היסטורית

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam
הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

השנה שחלפה הצליחה להפתיע לא מעט חזאים בעוצמת ההתאוששות של מדדי המניות המובילים של וול סטריט. היתה זו השנה של מניות הטכנולוגיה, בדגש על הגדולות שבהן. היום (31.12) הוא היום האחרון של השנה האזרחית, מה שאומר פורמלית שניתן לסכם את הביצועים שנרשמו בשנת 2023 וגם לבדוק את מידת החריגות שלהם מבחינה היסטורית. מדדי המניות הבולטים עלו בשיעורים דו-ספרתיים חדים הודות לטכנולוגיה, אך מה שהפתיע היה בעיקר שהם השיגו את הביצועים האלה בעידן של ריביות גבוהות ושההפחתה שלהן עדיין לא החלה.

תחזיות בתי ההשקעות מול המציאות: פספסו את הזינוק בוול סטריט ובריבית ב-2023 
המניה שאכזבה, העסקה שבוטלה והקאמבק הגדול: אירועי השנה בשוק ההון
איפה לשים את הכסף ב-2024? בתי ההשקעות המובילים מהמרים על בורסת תל אביב

מדד הנאסד"ק, מוטה מניות הטכנולוגיה, זינק בסיומה שלה השנה שחלפה ב-43.2%. עד כמה שמדובר בשיעור עלייה פנטסטי הוא מתרחש מספר פעמים בעשורים האחרונים. כך למשל את שנת 2020, השנה שבה פרצה מגפת הקורונה, סיכם מדד הנאסד"ק עם עלייה מעט גבוהה יותר של 43.6%. ב-2013 נרשמה גם שנה פנטסטית למדד, בלי שהיה אירוע חריג, אך היא היתה נמוכה מעט יותר ובה נרשמה תשואה חיובית של 38%. השנה הקודמת שבה נרשמו ביצועים גבוהים יותר מאלה של 2023, היתה שנת 2009, השנה שלאחר פרוץ המשבר הכלכלי העולמי. אותה סיים מדד הנאסד"ק עם עלייה של 43.9%.

מדד הנאסד"ק הוא צעיר מדדי המניות הגדולים של וול סטריט. מדד הדאו ג'ונס החל כמניות שכתב בפנקס העיתונאי צ'ארלס דאו, במאה ה-19 והוא בעל ההיסטוריה הרחוקה ביותר. מדד הנאסד"ק החל את דרכו בשנת 1971. בעשורים האחרונים, השנה הטובה ביותר של אותו מדד היתה 1999, רגע לפני התפוצצות בועת הדוט-קום בשנת 2000. ב-1999 עלה המדד ב-85% בשנה אחת.

המדד הבכיר שנחשב כמי שמייצג את הכלכלה האמריקאית הוא מדד S&P 500 שמסכם את שנת 2023 בתשואה של 24.2%. גם תשואה זו אינה מאוד חריגה במונחים שנתיים עבור המדד המדובר. את שנת 2021 סיים המדד בתשואה גבוהה יותר של 26.9%. את שנת 2019, ערב פרוץ המגפה, סיים המדד המכונה בארץ גם "סנופי" בתשואה של 29.6%. אם מחפשים שנים פנטסטיות במדד זה צריך ללכת להיסטוריה הרחוקה. ב-1954 עלה המדד ב-45%, ובשנת 1933 בשלהי השפל הגדול זינק המדד ב-46.6%.

מדד S&P 500 נחשב לכזה שמייצג את הכלכלה האמריקאית. לשם כך, עד כמה שזה נשמע חריג ומוזר, לא מספיק בשווי השוק של החברה בכדי להיכלל בו אלא היא צריכה לעבור וועדה של מומחים בחברת סטנדרד אנד פורס כדי לקבוע עד כמה היא נחשבת אמריקאית. בארץ הפך המדד בשנה האחרונה ללהיט השקעות בקרב הציבור. חלקים לא מבוטלים מהחוסכים באפיקים הפנסיוניים וגם באפיקים קצרי הטווח ביקשו פשוט להצמיד את ההשקעות שלהם למדד זה, מה "שהציל" את תיק ההשקעות שלהם, שכן בנוסף לתשואה שלו גם הדולר התחזק בסופו של דבר מול השקל.

מניות הצווארון הכחול

מדד הדאו ג'ונס שהוא כאמור זקן המדדים עלה ב-13.7% בסיכום שנת 2023. גם עבורו לא מדובר בשנה חזקה במיוחד, אם כי כמובן לא גרועה. בשנת 2021 עלה המדד ב-18.7%, ואילו בשנת 2017 זינק ב-25.1%. שנה חזקה של המדד היתה 1995 שבה קפץ ב-33.4% ושנה אחרת היתה 1975 אז עלה ב-38.3%. כפי שניתן לראות לא מדובר בשנים עם אירועים כלכליים חריגים במיוחד.

מדד הדאו ג'ונס כולל 30 מניות של החברות המובילות הנסחרות בבורסות האמריקאיות. ברובן הן חברות מוטות תעשייה והמניות מכונות בארה"ב "בלו צ'יפס" (Blue Chips), משום שהן מייצגות את הצווארון הכחול של הפועלים שעובדים באותן חברות. כך ניתן למצוא במדד את קוקה־קולה, ענקית הנפט שברון, לצד בנקים כמו ג'יי.פי מורגן, יצרנית המטוסים בואינג וגם יצרנית השבבים אינטל, לצד חברות נוספות.

שבע המופלאות

ההישגים של מדדי המניות המובילים ב-2023 הושפעו מאוד ממי שמכונות "שבע המופלאות" (magnificent seven), על שם מערבון מפורסם שזכה למספר גרסאות קולנועיות. הגדולה בין המניות היא אפל שמנייתה זינקה בכ-54% בסיכום השנה. היות ושווי השוק שלה עומד כעת על 3 טריליון דולר, זאת אומרת בשנה החולפת נוסף לשווי השוק שלה מעל לטריליון דולר.

אחריה נמצאת מיקרוסופט, יצרנית תוכנות המשרד הביתיות ומי שמושקעת במנוע הבינה המלאכותי המפורסם צ'אט ג'י.פי.טי. מנייתה קפצה ב-57% השנה ושוויה עומד על 2.8 טריליון דולר. עוד מהמופלאות היא גוגל, ששווי השוק הנוכחי שלה עומד על 1.75 טריליון דולר, לאחר שהמניה שלה זינקה ב-57% השנה.

אך המופלאה במונחי תשואה שבחבורה היא אנבידיה, במשך שנים יצרנית כרטיסי מסך מובילה למחשבים, שמאז פרוץ ה-AI לחיינו הפכה לשם דבר. מנייתה קפצה ב-2023 ב-246%, לאחר שהחברה הצליחה להתבלט בדור שבבים מיוחד שפיתחה לתחום ה-AI שהולך וצומח במהירות. מופלאה נוספת היא טסלה שמנייתה זינקה ב-130% השנה, מטא (פייסבוק) שמנייתה קפצה ב-184%, והאחרונה מבין רשימת המניות המופלאות היא אמזון שעלתה "רק" ב-77%.

למיטיבי לכת נזכיר שלא מדובר בפעם הראשונה שבה קבוצה של מניות טכנולוגיה מקבלת כינוי מיוחד. בסוף העשור הקודם כיכבו מניות ה-FAANG , שביניהן היה ניתן למצוא את פייסבוק (כיום: מטא), אמזון, אפל, נטפליס וגוגל. מניית נטפליקס גם זינקה ב-54% השנה. אך במונחי שווי שוק היא נותרה מאחור ושווה כיום "רק" 213 מיליארד דולר. זאת על רקע דעיכת ההייפ של הקורונה.

ומי היו הלוזריות הבולטות של 2023? בקרב המניות הגדולות אפשר להזכיר את יצרניות התרופות בעיקר בתחום החיסונים. כך למשל מניית פייזר, יצרנית חיסוני הקורונה שפרחה באותה שנה, ירדה ב-42% ושווי השוק שלה עומד כיום על 163 מיליארד דולר. גם מניית מודרנה, יצרנית חיסון נוספת, צללה ב-44% ב-2023. חברה אחרת שפחות מוכרת לציבור היא דולר ג'נרל, רשת חנויות דיסקאונט גדולה בארה"ב עם מעל ל-19.4 אלף חנויות. מנייתה נפלה ב-45% בסיכום השנה שחלפה, על רקע אכזבת המשקיעים מביצועיה.