תחזיות בתי ההשקעות מול המציאות: פספסו את הזינוק בוול סטריט ובריבית ב-2023

הייתה זו שנה שסיפקה אירועים דרמטיים במישור המדיני והביטחוני, שעשויים היו להצדיק פספוסים גדולים אף יותר, ובראשם המאבק סביב קידום הרפורמה המשפטית והמלחמה בעזה שפרצה באוקטובר • בסיומה של 2023 ניכרים פערים גדולים בין התחזיות של בתי ההשקעות ובין ביצועי השווקים והכלכלה המקומית בפועל

התחזיות של השנה החולפת / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
התחזיות של השנה החולפת / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כמדי סוף שנה, גם בסיומה של 2023 ניכרים פערים גדולים בין התחזיות של בתי ההשקעות ובין ביצועי השווקים והכלכלה המקומית בפועל. 

איפה לשים את הכסף ב-2024? בתי ההשקעות המובילים מהמרים על בורסת תל אביב
המניה שאכזבה, העסקה שבוטלה והקאמבק הגדול: אירועי השנה בשוק ההון
"פוטנציאל עצום": המומחים מסמנים את שוק המניות החם החדש

צריך לציין כי הייתה זו שנה שסיפקה אירועים דרמטיים במישור המדיני והביטחוני, שעשויים היו להצדיק פספוסים גדולים אף יותר, ובראשם המאבק סביב קידום הרפורמה המשפטית והמלחמה בעזה, שפרצה בחודש אוקטובר.

זאת ועוד: כשבודקים את הפספוסים בתחזיות שניתנו לשנה הקודמת (2022), מגלים שבסופה הפערים היו גדולים אף יותר. כך למשל, מדדי המניות בארץ ובחו"ל קרסו אשתקד בשיעור דו-ספרתי, בעוד שהתחזיות שניתנו בתחילת אותה שנה היו לצמיחה חד-ספרתית חיובית.

גם בשאר המדדים, ובהם גובה הריבית, שער השקל־דולר והאינפלציה - החזאים התקשו לדייק, בלשון המעטה.

וול סטריט עלתה יותר מפי 2

ולתוצאות: בתי ההשקעות העריכו שבשנת 2023 יעלה מדד ת"א-35 ב־6%, לאחר שנה שלילית ביותר שנרשמה ב־2022 (שבה הם פספסו בגדול). בפועל המדד עלה בכ-3% - פספוס סביר.

באשר ל-S&P 500, קשה יותר להמעיט בחשיבות החמצת התחזיות של בתי ההשקעות. הצפי הממוצע היה לעלייה של 11% בסיכום השנה החולפת, בפועל המדד זינק ביותר מכפליים - 25%. העלייה החדה תודלקה על ידי סקטור הטכנולוגיה, ומי שכונו "שבע המופלאות" (מניות ענקיות ההייטק). יש לציין שחלק ניכר מהמלצות הסקטורים של בתי ההשקעות בתחילת 2023 היו להשקעה בתחומי הטכנולוגיה, בדגש על ענף השבבים.

גם באינדיקטורים הכלכליים האחרים לא הצליחו בתי ההשקעות לקלוע. שער הדולר, שצפו כי יירד ב־4%, לכיוון 3.5 שקלים, עלה בכ־3% לסביבות 3.6 שקלים כיום, לאחר שנה תנודתית במיוחד.

כך, בחודש הראשון למלחמה זינק הדולר לאזור 4.08 שקלים, ואז השקל עשה "קאמבק" בנובמבר, גם הודות להתערבות המסיבית של בנק ישראל, שמכר מיליארדי דולרים באוקטובר.

מבחינת גובה הריבית צפו בתי ההשקעות שהיא תעמוד על 3.78% (בממוצע) בסוף 2023. בפועל בנק ישראל העלה את הריבית לרמה של 4.75% במהלך השנה. הפספוס באחוז שלם בין התחזית למה שאירע בפועל מלמד על הקושי הרב בניבוי גובה הריבית שנדרשת לבנקים המרכזיים כדי לצנן את האינפלציה.

וזה מסביר את הפספוס הבא, שהיה פחות נורא אולי - קצב האינפלציה. זו היוותה את עיקר הדאגה של העולם הכלכלי לפני שנה, וישראל "התנתקה" מדאגות אלו לנוכח הצרות שפקדו אותה בזירות אחרות. בתי ההשקעות חזו שבסוף השנה תעמוד כאן האינפלציה על 2.7%, כשבפועל זו עמדה על 3.5%.