מחבר "הברבור השחור": "ישראל היא מדינה שברירית שתלויה בארה"ב"

בראיון לעיתון הצרפתי, פרופסור נאסים טאלב, שנחשב למומחה בתורת האקראיות, התייחס למלחמת חרבות ברזל וכינה את ישראל "מדינה שברירית" • לדבריו, התלות של ישראל בארה"ב עלולה לפגוע בה: "חברה שברירית היא חברה שתלויה בלקוח גדול, ואם היא תלויה רק בו, בסופו של דבר יהיה שינוי ואז החברה תפשוט רגל"

פרופסור נאסים טאלבף 2017 / צילום: Shutterstock, Anton Gvozdikov
פרופסור נאסים טאלבף 2017 / צילום: Shutterstock, Anton Gvozdikov

בסוף השבוע האחרון, העיתון הצרפתי "L'Orient-Le Jour", ערך ראיון עם מספר מומחים בנוגע למלחמת חרבות ברזל וסוגיותיה. מבין המרואינים בלט פרופסור נאסים טאלב, גורו כלכלי מפורסם, שנחשב למומחה בתורת האקראיות ומחבר רבי המכר בנושא - "תעתועי האקראיות" ו"הברבור השחור". 

מלכת דנמרק פתחה את נאום הפרישה שלה עם המלחמה בישראל 
פרשנות | החות'ים עושים לישראל את העבודה בגרירת ביידן למלחמה 

טאלב נולד בשנת 1960 בלבנון ורבים מבני משפחתו כיהנו במשרות ממשלתיות במדינה. בשנת 1975, משפחתו איבדה את הונה ואת השפעתה הפוליטית בלבנון בשל מלחמת האזרחים שפרצה במדינה. טאלב טען שהמלחמה פרצה לאחר שנים של שקט באזור ולאחר המאורע, פיתח את תאוריית הברבור השחור - מונח בו משתמשים בהקשר של אירוע קיצון שהתרחש ולא ניתן היה לחיזוי מוקדם. 

בתחילת מלחמת חרבות ברזל טאלב נתפס כמאוזן בדעותיו בנוגע ללחימה בעזה ובצפון הארץ, אך בשבועות האחרונים קשה היה לפספס את פרסומיו הפרו פלסטינים בחשבון הטוויטר שלו. כך למשל, השבוע שיתף סרטון של חיילי צה"ל פושטים על תחנת דלק ליד מחנה פליטים סמוך לחברון, תחת הכותרת: "חבורה של חיילים ישראלים חמושים משפילה עובד תחנת דלק ליד מחנה הפליטים אל-פאוואר, חברון".

"ישראל היא מדינה שברירית שתלויה בארצות הברית"

לפני מספר ימים העיתון הצרפתי, "L'Orient-Le Jour", ערך עם טאלב ראיון בנוגע למלחמה בעזה, שם התבקש להתייחס לטענות נגדו לפיהן הוא נוהג באנטישמיות. טאלב התייחס לנושא והדגיש: "אכפת לי מעט מאוד מהמוניטין שלי, ויותר מכך, כשזה נוגע לעניינים ציבוריים, אין לי חברים. אתה לא יכול להיות סופר או חוקר אמיתי אם אתה מפחד ממישהו או מנידוי חברתי, ומהצורך לאכול לבד ביום שישי בערב".

"ההתקפות המאורגנות וניסיונות ההפחדה הללו מראים שישראל היא מדינה שברירית שתלויה בארצות הברית", ציין טאלב והדגיש כי אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בארה"ב, מגייסת מיליארדי דולרים כדי להגן על ישראל ולהביס את יריביה. "למעשה, חברה שברירית היא חברה שתלויה בלקוח גדול, ואם היא תלויה רק בו, בסופו של דבר יהיה שינוי ואז החברה תפשוט רגל", הוסיף. 

בנוסף, טאלב נשאל על ההשלכות של המלחמה על מצרים והאם נראה בדיקה מחודשת של הסכם השלום איתה: "מה שאני בטוח בו הוא ש'שלום מלמעלה' לא עובד. יש היום 110 מיליון מצרים, יותר מפי שניים ממה שמנהיגיהם חתמו על השלום. אין מצרים שנוסעים לישראל. שלום לא נעשה עם דיו, שלום נעשה עם עסקאות מסחריות ברמת הפרט", ענה. 

לדברי טאלב, הסכמי אברהם נידונו לכישלון עוד לפני ה-7 באוקטובר: "כבר עכשיו, למדינות החתומות על הסכם אברהם אין גבול משותף עם ישראל. האוכלוסייה המקומית היא אנטי-ציונית, לפעמים אפילו אנטישמית. ולכן, כל מה שבא מלמעלה הוא שביר".