חות'ים | פרשנות

החות'ים עושים לישראל את העבודה בגרירת ביידן למלחמה

פוליטיקאי ותיק כמו ג'ו ביידן מבין שמלחמה במזרח התיכון במעורבות אמריקאית היא הימור אלקטורלי מוחלט, ולכן הוא דואג לבצע בעיקר פעולות הרתעתיות • עם זאת, כוונתה של בריטניה להוביל נקיטת יוזמה התקפית נגד החות'ים מאותתת לוושינגטון כי המערב מתחיל לאבד סבלנות

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Evan Vucci
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Evan Vucci

מלחמת "חרבות ברזל" לא רק תפסה את ישראל בעיתוי שהיא לא הייתה מוכנה אליו ב־7 באוקטובר, אלא גם את ארה"ב. או, ליתר דיוק, את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. פוליטיקאי ותיק מאוד שכמותו מבין שאם כבר כיום הוא נמצא בפיגור בסקרים מול הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, אז מלחמה במזרח התיכון במעורבות אמריקאית היא הימור אלקטורלי מוחלט.

ראיון | הבכיר שמזהיר - ישראל רחוקה מלמצוא פתרון לסכנה הזו
ניתוח גלובס | איראן מתגאה בטילים חכמים עם טווח של 1,000 ק"מ. האם הם קיימים?
יואב קרני, פרשנות | התעלומה החדשה בים הערבי: מה איראן והחות'ים רוצים מהודו, שסבלנותה פוקעת

זו הסיבה שמתחילת המלחמה, דואג ביידן לבצע בעיקר פעולות הרתעתיות, בין אם זו הצבת נושאת המטוסים "ג'רלד פורד" במזרח הים התיכון, שעשויה להסתיים בקרוב, ובין אם זה בהקמת קואליציית "פרוספריטי גרדיאן" בים האדום, שעד עתה לא ביצעה שום פעולה יזומה נגד החות'ים.

והנה, הגיע השלב ששחקנית משמעותית בקואליציה הימית, בריטניה, כבר מאסה בעליונות ההזויה למדי של החות'ים בים האדום. אמנם יש ברשותם אמצעים לא מבוטלים, טילי בליסטיים, טילי שיוט, כלי טיס וכלי שיט בלתי מאוישים, אך בשורה התחתונה, מדובר בצבא טרור - ולא בצבא של מדינה. אין מדובר בצי כמו של איראן, למשל.

ישראל היא בקצה הטווחים של אמצעי החות'ים

הבריטים, מבחינתם, כבר ראו כיצד ענקית המכולות הדנית מארסק, שחולשת כ־15% מהסחר העולמי, מודיעה על חזרה לים האדום - ואז נסוגה למה שהיא מגדירה "השהייה" בשל שתי מתקפות תוך פחות מיממה על אוניית מארסק האנגז'ו. בלונדון ובכלל באירופה לא יכולים לחיות בשלווה עם הסיטואציה בה ענקיות ספנות וחברות אנרגיה בסדר גודל של BP (בריטיש פטרוליום), נמנעות ממעבר בנתיב שבו נעים כ־12% מהסחר העולמי. הסיטואציה הזו מאריכה שרשראות אספקה בכ־14 ימים בתרחיש "אופטימי", וכמובן מזניקה את העלויות.

כך, לפי הטיימס הלונדוני, נוצר המצב בו ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק וממשלתו מקדמות פעילות התקפית יזומה של כוחות הקואליציה נגד החות'ים. התפיסה הביטחונית הזו, שדומה לגישתו של הפנטגון, עושה לישראל את העבודה - בעצם הסיטואציה שבה החות'ים גוררים את מעצמות המערב לתקוף בעומק תימן.

בישראל, כמובן, ערים לתרחיש הסביר למדי שהתגובה של החות'ים לפעילות צבאית בעצימות שגדולה על יכולותיה ההגנתיות, עלולה להתגלגל לשיגורים רבים יותר של טילים ומל"טים לעבר מרחב אילת. ובכל זאת, צריך להדגיש: ישראל היא בקצה הטווחים של אמצעי החות'ים, וזאת אם מקבלים כלשונם את הנתונים של איראן. מה שלעתים קרובות, לא מתיישב עם המציאות.