שתי שכונות בגבעתיים: האחת יקרה יותר לקנייה, בשנייה השכירות גבוהה יותר

גלובס משווה בעזרת מדלן בין שתי שכונות באותה העיר • שתי השכונות הוותיקות בגבעתיים עתידות לעבור התחדשות עירונית מסיבית בשנים הקרובות. בתל גנים מתוכנן פרויקט פינוי בינוי שהוא אחד הגדולים במדינה

רחוב כורזין, גבעתיים / צילום: תמר מצפי
רחוב כורזין, גבעתיים / צילום: תמר מצפי

מבוסס על נתוני אתר "מדלן"

השכונות:

תל גנים היא שכונה בדרום גבעתיים, ונחשבת לאחת השכונות השקטות והירוקות בעיר. השכונה מאגדת מספר שיכונים שנבנו בין שנות ה־50 לשנות ה־70 של המאה הקודמת, וביניהם שיכוני ההסתדרות (ברחוב בעל אותו השם), ושיכון קרת. מלבד מבני שיכון כוללת השכונה מתחם וילות, וכן את אזור התעשייה המיושן כורזין. בניגוד לשיכונים רבים אחרים שנבנו בארץ, שכונת תל גנים שגשגה בשל מיקומה במרכז הארץ והשתייכותה לגבעתיים.

באוצר מתכננים: ביטול הטבת מס למאות אלפי בעלי דירות
"מ-7 באוקטובר אנחנו עובדים 24 שעות ביממה": ענפי הנדל"ן שהתחזקו בזמן המלחמה

גבעת רמב"ם שוכנת על אחת מארבע הגבעות עליהן משתרעת גבעתיים. השכונה, שהיא בין הראשונות שהוקמו בעיר, נוסדה ב־1933 ונקראה על שם הרמב"ם במלאת 800 שנה להולדתו. בניגוד לשכונות חדשות רבות בתקופה שהוקמו ללא תכנון, מייסדי השכונה שכרו את האדריכל רוברט שלוש לתכנן אותה, והדבר ניכר ברשת הדרכים הייחודית ובחלוקת השכונה ומיקום הפונקציות הציבוריות השונות.

מוסדות ציבור:

בתל גנים נמצאים בתי הספר יגאל אלון ולאה גולדברג ותיכון בן צבי, וצמוד להם ישנו מתחם ספורט שכולל סקייטפארק, מגרשי ספורט, ורצף של גינות ופארקים שמתחבר בצפון לפארק גבעתיים וכולל את גן רבקה וגינת ילדי הגנים. בשכונה יש גני ילדים רבים, שבט צופים, סניף של בני עקיבא, מרכז קהילתי, מרכז יום לקשיש, שלוחה של המכללה למינהל, ואת בית ווהלין, שהוא שלוחה של יד ושם.

בגבעת רמב"ם יש מעט גינות ציבוריות, ואין בה כמעט מבני חינוך וקהילה, למעט הספרייה, מספר גני ילדים, ובתי כנסת. למעט מספר חנויות מקומיות ובתי קפה, אין בשכונה הרבה אפשרויות לקניות וסידורים, ואת רוב אלה צריכים התושבים לעשות בשכונות הסמוכות או בקניון גבעתיים, אך עם זאת מדובר במרחק קצר יחסית. את רוב הקניות והסידורים תושבי השכונה יכולים לעשות במספר מרכזים מסחריים בשכונה, לרבות מרכז כורזין שכולל מגוון רחב של חנויות, וכן בקניון גבעתיים הסמוך לשכונה. מצבת החנויות בשכונה צפויה להתרחב במסגרת פרויקטים של התחדשות עירונית שיוסיפו חזיתות מסחריות למגדלים החדשים, וכן במסגרת התחדשות של כורזין.

פיתוח עתידי:

תל גנים צפויה לעבור תהליך התחדשות משמעותי בעשורים הקרובים, שמתחיל בימים אלה בשיכוני ההסתדרות במערבה וכולל את פרויקט הפינוי בינוי הגדול במדינה, במסגרתו יפונו כ־900 דירות בבנייני השיכון ויוקמו כ־2,700 דירות במגדלים חדשים. בהמשך מתוכנן גם חידוש של מתחם כורזין, ובעתיד צפויה התחדשות של שיכון קרת במזרח השכונה שצפוי להיות באותו סדר גודל של פרויקט ההסתדרות. בסך הכל צפויות להתווסף לכ־2,750 הדירות הקיימות בשכונה כ-5,000 דירות חדשות.

לאחרונה אושרה לגבעת רמב"ם תוכנית התחדשות עירונית, שצפויה לעודד את תהליכי ההתחדשות בשכונה. התוכנית מגדירה אזורי התחדשות שונים עם זכויות בנייה שונות, כך שבמרכז השכונה היא מעודדת התחדשות ברמת הבניין הבודד, בעוד שבשוליה ומסביב לכיכרות רמב"ם ויפה ירקוני (נגבה) מוצעת התחדשות במתכונת של פינוי בינוי, מה שיאפשר להקצות שטחים לגינות ולמוסדות ציבור חדשים. לפי התוכנית יתווספו לכ־3,000 הדירות בשכונה כ־4,000 דירות חדשות, בנוסף לשטחי מסחר ומשרדים.

תחבורה:

תל גנים מוקפת בכבישים הראשיים דרך אלוף שדה/השלום ודרך רבין, איתם ניתן להגיע למרכז תל אביב כמו גם לכביש 4 ובקעת אונו בקלות (בתלות בפקקים), ומיעוט הכבישים הפנימיים וריבוי הפארקים מאפשר לילדים להסתובב בה בחופשיות. בציר אלוף שדה בדרום השכונה מוקם בימים אלה הקו הסגול של הרכבת הקלה, שעד סוף העשור יאפשר לתושבים להתנייד בנוחות בתחבורה הציבורית לדרום ומרכז תל אביב, אוניברסיטת בר אילן, תל השומר, והשכונות החדשות ואזורי התעסוקה שמוקמים בדרום בקעת אונו. עם זאת, רשת המטרו המתוכננת במטרופולין תל אביב לא תהווה בשורה לתושבים, מאחר והיא תהיה מרוחקת.

גבעת רמב"ם מוקפת ברחובות ראשיים כמו דרך השלום, דרך רבין ורחוב ויצמן, אך רחובות השכונה עצמה צרים מאוד ויש בה מצוקת חניה קשה, כך שהשימוש ברכב בשכונה לא פשוט. עם זאת, בסמיכות לשכונה עוברים מספר קווי אוטובוס חשובים שמגיעים למגוון יעדים בגוש דן, ותחנת הרכבת "השלום" נמצאת במרחק רכיבה קצרה באופניים או קורקינט - אם כי אין כיום תשתיות רכיבה בטוחות עד לתחנה. רשת המטרו המתוכננת במטרופולין תל אביב כוללת שני קווים שיהיו גם הם במרחק רכיבה קצרה מהשכונה, ויש לקוות שעד שהם יוקמו לקראת סוף העשור הבא כבר יהיו באזור שבילי אופניים.

בשורה התחתונה:

טל קופל, מנכ"ל מדלן: "גבעת רמב"ם ותל גנים הן שכונות שונות מאוד באופיין. האחת היא שכונה ותיקה וצפופה במרכז גבעתיים, השנייה שכונת שיכונים מרווחת ואיכותית בקצה העיר. המחירים בשכונות משקפים את רמת האטרקטיביות שלהן עבור אוכלוסיות שונות: מחירי הרכישה בתל גנים גבוהים יותר, כנראה בגלל הביקוש למגורים איכותיים עבור משפחות, לצד גינות ומוסדות ציבור רבים, אך במחירי השכירות אנו רואים היפוך - המחירים בגבעת רמב"ם גבוהים יותר, כנראה בגלל רצון השוכרים לגור קרוב יותר למרכז גוש דן ולאזורי התעסוקה והבילוי. סיבה אפשרית נוספת למחירי הרכישה הגבוהים יותר בתל גנים היא שהמחירים בשכונה משקפים כבר את התועלות של ההתחדשות העירונית שיוצאת לדרך, בעוד שבגבעת רמב"ם תהליכים אלה נמצאים עדיין בראשיתם".