הפיגוע בקבר סולימאני באיראן: מי ארגון הטרור שעשוי להיות אחראי?

פיצוץ שני מטעני חבלה באזור בית העלמין בעיר כרמאן באיראן הובילו למותם של לפחות 73 אנשים • מקום הפיצוץ גובל במחוז סיסטן ובלוצ'סטן, וייתכן שמשם מגיע ארגון הטרור האחראי על הפיגוע

הלוויתו של קאסם סולימאני בעיר כרמאן בה בוצע הפיגוע היום (2020) / צילום: ap
הלוויתו של קאסם סולימאני בעיר כרמאן בה בוצע הפיגוע היום (2020) / צילום: ap

לפחות 73 נהרגו ו-171 נפצעו בפיצוץ שני מטעני חבלה היום (ד') באזור בית העלמין בעיר כרמאן. הפיגוע התרחש ביום האזכרה הרביעי לחיסולו של מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה קאסם סולימאני, שקבור במקום.

ברשויות באיראן כבר הכריזו כי מדובר בפעולת טרור, ועל כן נשאלת השאלה מי עשויים להיות המבצעים? ייתכן והתשובה היא בלוצ'ים.

"ביצוע מהסרטים": איך חוסל בכיר חמאס אל-עארורי באמצע ביירות?
חגג את הטבח, היה אחראי על הטרור ביו"ש: מי היה בכיר החמאס שחוסל?
דין שמואל אלמס, פרשנות | המלכוד הכפול של חיזבאללה בעקבות חיסול אל־עארורי

מחוז כרמאן, בו התרחש הפיגוע, נמצא במזרח איראן וגובל במחוז סיסטן ובלוצ'סטן, שממוקם בקצה הדרום־מזרחי של איראן, ומרבית תושביו הם בלוצ'ים סונים, שדוברים את השפה הבלוצ'ית. במרבית המקרים, הבלוצ'ים עולים לכותרות בשל פעילות הטרור של המחתרת הבלוצ'ית. היא מכנה את עצמה "צבא השחרור הבלוצ'י" ומוגדרת כארגון טרור על ידי פקיסטן, ארה"ב, בריטניה, האיחוד האירופי, סין, אך לא על ידי ישראל.

הבלוצ'ים הם עם נטול מדינה, שרובו (כ־6.8 מיליון איש) מתגורר במחוז בלוצ'סטן. 2 מיליון מתגוררים באיראן, והיתר באפגניסטן, בעומאן ומיעוט קטנטן בטורקמניסטן. 

המחוז העני ביותר באיראן, במיקום אסטרטגי 

המיקום האסטרטגי של המחוז ברמה האזורית, לעומת הפרבריות שלו באיראן, מובילים את הרשויות לברוטליות קיצונית אפילו במושגים שלהן כלפי כל גילויי מחאה במחוז. במהלך המחאה בעקבות רצח מהסא אמיני על ידי משמרות הצניעות באיראן, למשל, מספר ההרוגים בסיסטן ובלוצ'סטן היה הגבוה ביותר מבין מחוזות איראן. כולל מחוז כורדיסטן, שבו גדלה אמיני, ונמצא בקצה השני של איראן.

סיסטן ובלוצ'סטן הוא העני ביותר מבין 31 מחוזות איראן, כולל לפי הנתונים הרשמיים של טהרן. המחוז מונה כארבעה מיליון תושבים, בהם כ־700 אלף בעלי אזרחות אפגנית. לפי הלשכה האיראנית לסטטיסטיקה, ההכנסה הממוצעת של התושבים הכפריים בסיסטן ובלוצ'סטן עמדה בשנה הפרסית הקודמת, שהסתיימה במרץ, על כ־900 דולר בשנה - פחות מחצי מהכפריים המקבילים להם ביתר המדינה. בה בעת, ההכנסה של משקי בית עירוניים עמדה על כ־2,200 דולר, לאחר ירידה של כ־35.4% מהשנה שעברה.

מנגד, המיקום האסטרטגי של המחוז גורם לרשויות באיראן להשקיע רבות בתשתיות התחבורה, ובמיוחד בעיר הנמל צ'בהאר. מדובר בנמל אסטרטגי מאוד עבור האיראנים, מעצם היותו המשמעותי היחיד בלב האוקיאנוס ההודי. בעקבות כך, הוא מהווה נתיב ייצוא משמעותי להודו, שבעצמה השקיעה בפיתוחו חצי מיליארד דולר ב־2016. בה בעת, זהו נמל אסטרטגי מבחינת איראן גם כלפי שכנותיה, בשל קרבתו לאפגניסטן, טורקמניסטן ואוזבקיסטן נטולות הגישה לים הפתוח. אלו משתמשות בו באופן תדיר עבור ייבוא, וכך איראן מרוויחה גם הכנסות דרך ההובלה בתוך המדינה - אל שכנותיה.