חגג את הטבח, היה אחראי על הטרור ביו"ש וישב בכלא הישראלי: מי היה בכיר חמאס שחוסל?

סלאח אל־עארורי חוסל היום בשעות הערב בביירות על ידי תקיפת מל"ט • הוא נמנה על מייסדי הזרוע הצבאית של ארגון הטרור חמאס והיה אחראי על הפעילות שלה ביו"ש • ב־7 באוקטובר הוקלט אל־ערורי צופה בטבח של חמאס, מברך על כך, ומתפלל עם איסמעיל הנייה

סאלח אל עארורי שחוסל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
סאלח אל עארורי שחוסל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס סלאח אל־עארורי חוסל היום (ג') בביירות, לפי דיווחים ערבים בתקיפת מל"ט. מעבר להיותו הסגן של אסמעיל הנייה, האיש שנולד וגדל ביו"ש - היה אמון על פעילות הטרור של חמאס ביו"ש עד מותו. ב־7 באוקטובר הוקלט אל־עארורי צופה בטבח של חמאס, מברך על כך, ומתפלל עם איסמעיל הנייה.

בבריטניה מזהירים את המערב משידור חוזר של "מבצע קדש" בים האדום 
בלעדי | המלחמה נגמרה? האוצר מתכנן לעצור את מתווה הסיוע לעסקים 

אל־עארורי נולד ב־1966 ברמאללה. הוא הצטרף לחמאס לאחר הקמת הארגון והחל לגייס לארגון סטודנטים באוניברסיטאות. ב־1991 הפך לחבר מייסד בזרוע הצבאית של חמאס, וסייע בהקמתה בגדה המערבית. בין 1995 ל־2010 אל־עארורי נכלא בישראל, ולאחר מכן גורש לסוריה וכשפרצה שם מלחמת האזרחים עבר לטורקיה. שם, בשיתוף פעולה מלא מצד ממשלתו של רג'פ טאייפ ארדואן, הוא הפך את איסטנבול לבסיס פעילות מרכזי של חמאס. 

אל־עארורי ידוע בתור מי שעמד מאחורי חטיפת ורצח שלושת הנערים הישראלים יעקב נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואייל יפרח ב־2014. בנובמבר 2018, הציע משרד החוץ האמריקאי 5 מיליון דולר עבור מידע שיוביל למעצרו של אל־עארורי.

מאז הנורמליזציה האחרונה בין ישראל לבין טורקיה, אל־עארורי הפסיק לגור באיסטנבול, ודילג בין ביירות לבינה ולבין דוחא, שם מתגורר איסמעיל הנייה. כבר לפני כשלושה חודשים ישראל שלחה לו מסר כאשר צה"ל השתלט על ביתו הנטוש בעארורה, ותלה שלט שהם הפכו את המקום לבסיס של שב"כ. לאחר מכן, השמידו את המקום.

מספר ההרוגים בלבנון בעקבות הפיצוץ עלה לשישה. פת"ח הודיעו בעקבות החיסול על שביתה מחר ראש ממשלת לבנון, נג'יב מיקאתי אמר כי: "התקיפה היא פשע מלחמה".

אל-עארורי הפך את טורקיה למשמעותית לחמאס

טורקיה, בעקבות התשתית שיצר שם אל-עארורי, הפכה לבסיס המשמעותי של משרד ההשקעות של חמאס היושב מחוץ לרצועת עזה, ומנהל באופן שוטף נכסים ביותר מחצי מיליארד דולר. בטורקיה ככלל, ובאיסטנבול בפרט, נעשית פעילות זו דרך קרנות השקעה, חברות ועמותות סיוע. בשנה שעברה הייתה לישראל הזדמנות פז להצר את צעדי חמאס. נשיא המדינה יצחק הרצוג ביקר במרץ באנקרה, ובמאי הגיע ארצה שר החוץ הטורקי דאז, מבלוט צ'בושולו. בשני המקרים היו אלה ביקורים ראשונה מזה 15 שנה. אנקרה רצתה בנורמליזציה עם ישראל, אולם בירושלים - במקום לדחוק בטורקים להצר את פעילות חמאס במדינה - החליטו לנרמל את היחסים לאחר ארבע שנים ללא שום דרישה מהותית. כך ממשיכה המדינה לשמש כמסלקת כספים של חמאס באין מפריע. 

כבר ב־2018 קיבלנו דוגמה משמעותית לאופן שבו חמאס מעביר את הכספים מטורקיה. באותה שנה עצרו השב"כ והמשטרה מרצה למשפטים מטורקיה, ג'מיל טקלי, ואחריו את תושב אום אל־פאחם, דרע'אם ג'בארין, בחשד למעורבות בהעברת כספים מטורקיה לפעילויות טרור ברצועת עזה וביו"ש. מי שגייס את השניים הוא בכיר חמאס זאהר ג'בארין, שאין לו קשר משפחתי לג'בארין מאום אל־פאחם. דרך החקירות התגלה כי ג'יהאד יע'מור היה אמון על הקשר בין חמאס יו"ש לבין מטה ארגון הטרור בטורקיה. לפי המידע שהתקבל משב"כ, טקלי היה מעורב בצבירת נכסים בטורקיה עבור חמאס, ואילו ג'בארין נע על קו איסטנבול־ישראל ודאג להעברת הכספים. 

גוף בולט במארג בטורקיה הוא חברת הנדל"ן טרנד GYO. בעת שתוכננה הנפקתה בשנת 2018 היו בכירי חמאס הבעלים של 75% מהחברה. מזכירות האוצר האמריקאית סימנה את החברה כבר במאי אשתקד כחלק מהפורטפוליו של משרד ההשקעות של חמאס. השנה, ב־27 באוקטובר, בשל פשעי 7 באוקטובר, הושתו סנקציות כלכליות על החברה ובכיריה, אלאדין שנגולר, גולשה ייע'ידולו וארווה מנגוש, וזאת בשל מתן סיוע מהותי, חסות ותמיכה כספית לחמאס. כלי משמעותי בהעברת הכספים לפעילי הטרור של חמאס הוא חלפני כספים. כבר בשנת 2019 הושתו סנקציות על רשת חלפני הכספים רדין, שמפעילה סניפים באיסטנבול ובגזיאנטפ. בה בעת סומנו שני אזרחים עיראקים, אסמעיל טאש ומרואן א־ראווי, כדמויות מפתח בפעילות הזו בציר הזה עבור חמאס.