המיליונרים של חמאס: עשו הון ממנהרות ומחזיקים נכסים ונדל"ן במיליוני דולרים

חאלד משעל השקיע את הונו בנדל"ן במפרץ הפרסי והבן של אסמעיל הנייה מכונה "אבי הנדל"ן" מרוב נכסים • בכירי חמאס מקיימים חיי יוקרה ומותרות שתושבי עזה, שאותם הם טוענים לייצג, לא היו מעיזים לחלום בחלומותיהם הפרועים ביותר

צילומים: AP, Martin Meissner, Adel Hana, רויטרס, Mahmoud Hefnawy, ויקיפדיה, trango
צילומים: AP, Martin Meissner, Adel Hana, רויטרס, Mahmoud Hefnawy, ויקיפדיה, trango

הכניסה הקרקעית לעזה מתקרבת על פי כל האיתותים, וחיילי צה"ל אולי יתקשו להבחין בכך, אבל תחת רחובותיה של רצועת עזה הענייה עוברים צינורות מלאים בכסף. שעה שעזה נחשבת לאחד האזורים העניים בעולם, המנהיגים שלה נהנים מחיי פאר, לעתים קרובות עם הון של מיליוני או מיליארדי דולרים.

WSJ | בתוך "עזה הקטנה": כך נערך צה"ל לפלישה הקרקעית לרצועה
החוקר שמסביר: כך הצליח חמאס להונות את ישראל, ואלה הלקחים שכדאי ללמוד  

עזה סובלת משיעור אבטלה של מעל 60%. בשנת 2022, התמ"ג לנפש בעזה נאמד ב־1,257 דולר אמריקאי, כרבע מהתמ"ג לנפש של הגדה המערבית (הנאמד ב־4,458 דולר), לפי דוח שהוציא הבנק העולמי. נתונים אלה הופכים אותה לאחד המקומות העניים בעולם. רבים מייחסים את הצמיחה הכלכלית המוגבלת של הרצועה במצור הישראלי־מצרי שנכנס לתוקף ב־2007 והטיל הגבלות על סחורות שנכנסות לרצועה או יוצאות ממנה. אולם הטיעון הזה מתעלם מסוגייה מהותית למצב הרצועה, והיא העושר של ההנהגה הפלסטינית.

הנהגת חמאס בנתה את עושרה בעיקר דרך תעשיית המנהרות הפורחת, כשפקידי חמאס מטילים מסים, בדרך כלל 20%, על כל הסחורות המוברחות דרך המנהרות. על אף החשאיות של המנהרות עצמן, תפקידן בהעשרת חמאס ותומכיו מזה זמן רב איננו סוד.

כיום יותר ממחצית תושבי עזה חיים תחת עוני קשה, אך כבר בשנת 2012 דווח כי בעזה מתגוררים כ־600 מיליונרים שעשו את הונם הודות למאות המנהרות התת־קרקעיות שלאורך הגבול בין רצועת עזה למצרים. עיתון אל מוניטור הגדיר אז את הסחר במנהרות כגורם אשר "הוליד מעמד חדש של אנשים עשירים שהצליחו לצבור הון עצום בפרק זמן קצר" (לפי מגזין דה טאואר).

רבים מבכירי ארגון הטרור השולט בעזה שומרים על פרופיל ציבורי נמוך, וחלקם בילו זמן ניכר מחייהם בהתחמקות מניסיונות התנקשות מצד ישראל. במשך שנים, גם הונם נחשב בגדר תעלומה. היום כבר ידוע לא מעט על הדרך שבה הפכו מי שנולדו וגדלו במחנות פליטים לטייקונים מתבודדים, אך מאז זעזע ארגון הטרור את ישראל במתקפה הקטלנית ביותר ששוגרה מעזה אי פעם, צפו מחדש השאלות.

ילדיו של הנייה מנצלים את הפריווילגיות

שעות ספורות מפרוץ מתקפת חמאס על ישראל, מנהיג חמאס והמושך בחוטים, אסמעיל הנייה (61), נצפה בסרטון כשהוא חוגג את הפלישה ממשרדו המפואר שבבירת קטאר, בעוד הוא ובכירים נוספים בחמאס מריעים מאושר לפני שהשתטחו על הרצפה, מהללים את אללה (לפי טיימס אוף ישראל).

במשך שנותיו הארוכות כבכיר חמאס צבר הנייה, שב־2017 נבחר לראש הלשכה המדינית של הארגון, הון מרשים, ובשנים האחרונות (מ־2019) חי בקטאר. השווי הנקי המדויק שלו לא ידוע, אך נכון להיום הוא מוערך בלפחות 5 מיליון דולר.

הנייה, שבשנת 2018 הוגדר כמחבל על ידי משרד החוץ האמריקאי, רכש במהלך השנים נכסים מרשימים. בשנת 2010 רכש הנייה חלקת קרקע בשטח של 2,500 מ"ר ברימאל, שכונת חוף בעזה ליד מחנה הפליטים שאטי בו גדל, ב־4 מיליון דולר. את הקרקע רשם על שם חתנו, לפי המגזין המצרי רוז אל־יוסוף.

מאז, על פי הדיווחים, רכש הנייה בתים נוספים ורשם גם אותם על שמותיהם של כמה מ־13 ילדיו. אחד מבניו אף מכונה בעזה אבו אל־עקרת, או "אבי הנדל"ן". את פריווילגיות מעמדם מנצלים ילדיו של הנייה מבפנים ומבחוץ. מאז שהשיג דרכון טורקי שבזכותו הוא בא והולך מעזה, משקיע הבן בנכסים בטורקיה (לפי הדיווח), וכך הצטרף לעסקי המשפחה הבינלאומיים. בינתיים, הוסיף הדיווח, ילדיו של הנייה מחזיקים גנרטורים ומוכרים חשמל בתוך עזה, מצרך נדיר באזור שהם עצמם מקבלים בחינם.

כבר לפני שנתיים דיווח הג'רוזלם פוסט כי מידע מודיעיני הצביע על כך שמתחילת שנות ה־2000 ועד 2018 שלט חמאס בכ־40 חברות מסחריות בטורקיה, איחוד האמירויות, ערב הסעודית, ירדן, אלג'יריה וסודאן. לפי הדיווח, רוב החברות המעורבות הן בענפי הנדל"ן והתשתיות. "חמאס בחר לנהל את תיק ההשקעות הסודי שלו בטורקיה בגלל המערכת הפיננסית החלשה במדינה, שמאפשרת לו להסתיר את פעילות הלבנת ההון והפרות המס שלו מהגופים הרגולטוריים", דיווח דאבל צ'ק. לפי הדיווח, מדובר בהלבנת נכסים בשווי של כ־500 מיליון דולר.

"להנייה יש שם של בורגנות חמאסניקית ומשפחתו חיה בפאר" | עידן ארץ

"בקטאר יושבת הזרוע המדינית של חמאס, שהיא כביכול משרד החוץ של הארגון. אלה לא יחיא סינוואר או מוחמד דף שיושבים בעזה, וגם לא סלאח עארורי, שהוא הקמב"ץ של הפעילות ביו"ש. אלה אנשים כמו אסמעיל הנייה וחאלד משעל, שהם כביכול הפנים היותר לגיטימיות של חמאס.

הם עושים שתדלתנות, ומשיגים תרומות דרך 'ארגונים חלופיים' שדרכם רואים את הרשת הקטארית עובדת". כך מסביר לגלובס פרופסור עוזי רבי, ראש מרכז דיין לחקר המזה"ת ואפריקה באוניברסיטת תל אביב.

בכירי חמאס בקטאר אמנם חיים חיי פאר, אך הדבר עולה להם בביקורת פנימית: "יש ביקורת של עזתים, שהנייה היה בעזה וברח. 'אסמעיל, איפה אתה? הילדים שלך הלכו לתקוף בעוטף?'. גם חאלד משעל, שקדם להנייה. יושב כמו איזה פלייבוי ומנהל פרויקטים של אחוזות עם הבן שלו ואשתו. אבל גם בהנהגת חמאס בעזה, להנייה יש שם של בורגנות חמאסניקית. בני המשפחה שלו חיו עד לא מזמן בשכונת א-רימאל שבה גרים 'נסיכי חמאס' והם חיים בפאר ובהוללות, והבן שלו קיבל מינויים נוחים".

הצורך הישראלי בתיווך של קטאר, המארחת את בכירי הלשכה המדינית של חמאס, מציף את הקשרים המורכבים של המדינה בלב המפרץ הפרסי: עם חמאס ואיראן מצד אחד ועם ישראל והמערב מצד שני. פרופ' רבי מסביר את האסטרטגיה של קטאר, ולמה היא זקוקה לה: "קטאר היא מדינה עשירה כקורח מנפט וגז טבעי, אבל מאוד קטנה, ולא יכולה להתמודד צבאית עם מישהו. אבל הם הצליחו לתרגם את הכסף לביטחון ונראות גבוהה, כולל במונדיאל האחרון".

השיטה של קטאר ליצור מינוף בינלאומי היא "לטוות קשרים לגורמים שנויים במחלוקת, ולכן כשהמערב צריך אותם הוא חייב לעבור דרכם: כשארה"ב יצאה מאפגניסטן, היא הייתה צריכה לעשות עסקאות עם טליבאן, והשושבין היה קטאר. גם אל קאעידה עשה פיגועים במדינות ערביות תומכות מערב. הם לא פעלו נגד קטאר, ופרסמו מה שהם רצו דרך אל ג'זירה. גם עזמי בשארה בזמנו שהפך מוקצה בישראל ונהיה יועץ שלהם לענייני ישראל והפלסטינים".

"במקרה של חמאס, יש החלטה מודעת לתמוך בהם, וזה משתלם באותה צורה - חייבים לעבור דרכם, כמו עכשיו עם החטופים. מאחורי הדברים האלה יש תחכום, לפעמים זדוני, שאיתו מייצרים חופש תמרון, וקטאר אלופה בדברים האלה. כל זה מלמד שהקטארים מאוד מתוחכמים והופכים את עצמם לנצרכים ונדרשים בכל זווית".

נדל"ן במפרץ הפרסי וקונגלומרט פיננסי

הנייה לא לבד. לקראת סוף השנה שעברה, עוד ועוד בכירי חמאס בעלי פרופיל גבוה החליפו את עזה בבתי מלון יוקרתיים בביירות, דוחא ואיסטנבול (דיווח אז טיימס אוף ישראל), שם הם מתחזקים חיי יוקרה ומותרות שתושבי עזה - שאותם הם טוענים לייצג - לא היו מעיזים לחלום בחלומותיהם הפרועים ביותר.

מי שמנהיג את חמאס בתוך רצועת עזה, יחיא סינוואר (60), צבר גם הוא הון לא מבוטל, המוערך ב־1-3 מיליון דולר לפי ה־BBC. סינוואר, שנולד במחנה הפליטים חאן יונס בתקופת שלטון מצרים ברצועת עזה, הוא מייסד שירות הביטחון של חמאס. על אף שב־1988 נידון לארבעה מאסרי עולם, הוא שוחרר בעסקת שליט, וחזר לתפקידו כמנהיג בכיר בארגון. ב־2017 מונה למנהיג חמאס ברצועה.

מלבדם, ישנו גם מי שמוכר לפלסטינים בתור "המוח", ולישראלים בתור "החתול עם תשע הנשמות", וכעת גם בתור מי שתכנן לצד הנייה את מתקפת הטרור האחרונה. מוחמד דף נחשב זה שנים לאחד מבכירי החמאס המבוקשים בישראל, ואחד החמקמקים. עד היום פורסמו סך הכל שלוש תמונות של דף: אחת מתוארכת מסביבות שנות ה־20 לחייו, בשניה הוא רעול פנים, ובשלישית נראה רק צילו.

דף (58, נולד בשם מוחמד מסרי), שמוביל את גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של תנועת חמאס, קיבל את כינויו בזכות שחמק משבעה ניסיונות חיסול ישראלים, האחרון ב־2021. לפי מקורות בתקשורת, נכון ל־1 ביוני 2023, השווי הנקי המוערך של דף עומד על כ־5 מיליון דולר.

גם ח'אלד משעל (67), שנולד בסילוואד שבגדה המערבית, אז בשליטה ירדנית, מילא תפקיד מרכזי בארגון הטרור. כבר ב־1992, היה משעל גורם מוביל בביסוס הליבה של מנהיגות חמאס, ובסופו של דבר עלה לצמרת. כמו הנייה ואחרים, גם הוא מתגורר היום בקטאר, וידוע בתור מי שהשקיע הרבה מהונו בבנקים מצריים ופרויקטי נדל"ן במדינות המפרץ הפרסי, מה שהוביל לצבירה מסיבית של הון. הוא נחשב לאחד מהעשירים ביותר, הונו האישי הוערך כבר לפני עשור בכמה מיליארדים על־פי פרסומים במדינות ערב, וכיום הוא מוערך ב־5 מיליארד דולר.

גם סגנו של משעל, ד"ר מוסא אבו מרזוק, שבעבר נחשב לאיש מספר 2 בחמאס, כבר מזמן ביסס את מעמדו ברשימת הטייקונים של הארגון. עוד בתחילת שנות ה־90 פתח מרזוק במסע גיוס כספים בארה"ב בקרב מוסלמים עשירים, ובמקביל ייסד כמה מפעלים בנקאיים, כך סיפר בעבר לגלובס אל"מ (מיל') ד"ר משה אלעד, מרצה בחוג למזרח תיכון במכללה האקדמית גליל מערבי. לדבריו, מרזוק עצמו הפך לקונגלומרט של 10 מפעלים פיננסיים שנותנים הלוואות ומבצעים השקעות.

שליט קטאר, האמיר שייח' תמים בין חאמד אל ת'אני, מעניק למסי את הגלימה וגביע הניצחון במונדיאל / צילום: Associated Press, Martin Meissner
 שליט קטאר, האמיר שייח' תמים בין חאמד אל ת'אני, מעניק למסי את הגלימה וגביע הניצחון במונדיאל / צילום: Associated Press, Martin Meissner

האמצעי לעקוף סנקציות בינלאומיות: קריפטו

נוסף על תעשיית המסים במנהרות, רשת מימון עולמית ועסקים בינלאומיים, בכירי חמאס מצאו אמצעי לעקוף סנקציות בינלאומיות - מטבעות קריפטוגרפיים, כך דיווח רויטרס לאחרונה.

מתיו לויט, מומחה אמריקאי ללוחמה בטרור, העריך בראיון לרויטרס שעיקר תקציב החמאס, שגובהו יותר מ־300 מיליון דולר, הגיע ממסים על עסקים, כמו גם מאיראן, קטאר וארגוני צדקה. חמאס, שארה"ב ובריטניה למשל מטילות עליו סנקציות בהיותו ארגון טרור, מתנהל יותר ויותר עם מטבעות קריפטוגרפיים כדי להימנע מהגבלות בינלאומיות, אמר אז לויט.

טום רובינסון, מייסד שותף של חברת המחקר בלוקצ'יין אליפטיק, אמר לרויטרס כי חמאס היטיב "להשתמש בקריפטו למימון טרור". כך, לאחר הלחימה במאי 2021, כתובות קריפטו שבשליטת חמאס קיבלו יותר מ־400 אלף דולר, נמסר מ־TRM Labs לרויטרס. אך לפי הדיווח, לאחר הפסדים מרובים השנה ובעקבות היכולת לעקוב אחר עסקאות במערכת החשבונות של Cryptocurrency, אמרו בכירי חמאס כי יתרחקו ממטבעות אלה. סביר כי ההפסדים בקריפטו יפוצו בקלות בזכות התמיכה של איראן, שהגדילה משמעותית את המימון השנתי לזרוע הצבאית של חמאס בשנה האחרונה מ־100 מיליון דולר לכ־350 מיליון דולר.