בבריטניה מזהירים את המערב משידור חוזר של "מבצע קדש" בים האדום

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האם מלחמה אזורית עומדת לפרוץ במזרח התיכון, למה ישראל משחררת מילואימניקים מעזה - ועוד סיפורים • כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין - בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים. 

מלכת דנמרק פתחה את נאום הפרישה שלה עם המלחמה בישראל
לבנון מהמרת על רוסיה ובמקביל יחסי ישראל ופוטין רק מידרדרים 

1בבריטניה מזהירים את המערב משידור חוזר של "מבצע קדש" בים האדום

ארה"ב ובריטניה, שהצהירו על נכונותן לתקוף יעדים חות'יים אם המורדים התימניים לא יפסיקו את ההתקפות על ספינות בים האדום, "צריכות להיזהר משידור חוזר" של מלחמת סיני ב-1956 - כך מזהיר מארק אלמונד, העומד בראש המכון למחקר משברים באוניברסיטת אוקספורד, במאמר דעה ב"דיילי מייל".

המלחמה אז הסתבכה בזירה הבינלאומית, הממשלה בבריטניה נפלה, והמשבר סימן את "סופה של האימפריה הבריטית", כותב אלמונד, שמזהיר כי "במובנים רבים, הסיכויים של המערב אפילו קלושים יותר כיום".

בין נימוקיו לכך העובדה כי החות'ים הם למודי-קרבות בשנים האחרונות, הטכנולוגיה הזולה שלהם לצד חימוש בטילים בליסטיים מאיראן, והזירות הרבות העומדות כעת בפני ארה"ב, המחמשת העיקרית של הציר המערבי. "אפילו התקציב הענק של הפנטגון, 824 מיליארד דולר, לא יכול גם לחמש את קייב וגם את ישראל, לפקוח עין על סין ולהרשות לעצמו מלחמה חדשה", הוא טוען. 

מאת מארק אלמונד, מתוך ה"דיילי מייל". לקריאת הכתבה המלאה

2שאלת מיליון הדולר: האם מלחמה אזורית עומדת לפרוץ במזרח התיכון?

על רקע החיסול של סאייד ראזי מוסאווי, בכיר משמרות המהפכה בסוריה, לפני יותר משבוע, והקריאות לנקמה בימים האחרונים מצד מנהיגים בכירים במשטר האיראני, תוהה העיתון השוויצרי "נויה ציריכר צייטונג" אם איראן בדרך להגיב על ההתנקשות בדרך שתצית מלחמה אזורית. שורת מומחים מסבירים לעיתון כי למרות שאולי אין אינטרס לישראל, לאיראן או לחיזבאללה לפתוח כעת במלחמה כוללת, "הנכונות לקחת סיכונים גבוהים יותר הולכת וגוברת".

ואלטר פוש, מומחה אירופי לאיראן, מייחס את ההתנקשות הישראלית, לדבריו, במוסאווי, לנכונות הזו. מומחה אחר שמתראיין לעיתון מעריך כי "אם המלחמה לא פרצה עד כה - היא לא תפרוץ". אפילו אחרי חיסול קאסם סולימאני, הוא מזכיר, האיראנים הבטיחו נקמה, אך זו לא התממשה.

מאת קארין ווגנר, מתוך ה-NZZ. לקריאת הכתבה המלאה

3ישראל משחררת מילואימניקים מעזה כדי "להתניע מחדש את הכלכלה"

הזווית הכלכלית של המלחמה בין ישראל לחמאס ולחיזבאללה עומדת במרכז דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס, המספרת לקוראיה כי הצעד הישראלי האחרון - הכולל שחרור מסיבי ממילואים של לוחמים ואנשי מילואים תומכי לחימה - נועד בין היתר להחיות את הכלכלה הישראלית.

הסוכנות מייחסת את הדברים ל"גורם ישראלי בכיר", שאמר לה כי כעת המבצע בעזה נכנס לשלב חדש, "שיימשך לפחות חצי שנה", ושבו יעבדו הכוחות כדי "לנקות את השטח ממחבלים". בין 200 ל-250 אלף אנשי מילואים גויסו בחודשים האחרונים, ושחרור של חלק מהם, לפי הבכיר, נועד ל"העניק אנרגיה מחודשת לכלכלה הישראלית".

מאת דן וויליאמס, מתוך רויטרס. לקריאת הכתבה המלאה

4"יהודים בסידני חששו לחגוג את השנה החדשה"

תושבים יהודים בסידני שבאוסטרליה אמרו ל"דיילי טלגרף" האוסטרלי כי הם חששו כל-כך מהתקפות אנטישמיות עליהם, אחרי שבועות של תקריות אלימות, הפגנות פרו-פלסטיניות ועימותים בשכונות עצמן, עד כי נמנעו מלצאת מהבתים ולצאת לחופים כדי לציין את השנה החדשה, מסורת מקומית.

התושבים אמרו לעיתון כי בשבועות האחרונים, "חבורות של גברים" ממוצא ערבי נוסעים בשכונות כשהם מנופפים בדגלי פלסטין ומשמיעים מוזיקה בקולי-קולות. הסיבה לחשש מלצאת בחגיגות השנה החדשה היא ש"השוטרים לא יספיקו להגן עלינו" בשל ריבוי המשתתפים והקהל שיוצא לרחובות, אמרו לעיתון.

מאת אנטון רוז, מתוך ה"דיילי טלגרף" (אוסטרליה). לקריאת הכתבה המלאה