לבנון מהמרת על רוסיה ובמקביל יחסי ישראל ופוטין רק מידרדרים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: יחסי ישראל-רוסיה בנקודה הנמוכה ביותר, לבנון מהמרת על רוסיה, משלחת מצרית בתל אביב ועוד סיפורים • כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בין-לאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

מחסני הנשק האמריקאים בישראל ותחזית אימים לשנת 2025
גרמניה שוקלת גיוס חובה ושר הביטחון מפציר בה להיות "מוכנה למלחמה" 

1יחסי ישראל-רוסיה בתחתית

"כאשר ולדימיר פוטין שוחח החודש בטלפון עם בנימין נתניהו, שיחתם הראשונה מזה שבועות, שני המנהיגים מצאו את עצמם בדינמיקה יוצאת דופן, לא כשותפים אלא על רקע המתיחות ההיסטורית", כתב אמש הכתב לענייני רוסיה של הגארדיאן. אחרי שבמשך שני עשורים תחת פוטין, רוסיה וישראל ניהלו איזון עדין, "קשרי שתי המדינות נמצאים בנקודה הנמוכה ביותר מאז נפילת ברית המועצות", צוטט ניקולאי קוז'אנוב, דיפלומט רוסי לשעבר בטהרן וכיום פרופסור חבר באוניברסיטת קטטר.

ד"ר ורה מיכלין-שפיר, מקינגס קולג' בלונדון ובכירה לשעבר במועצה לביטחון לאומי של ישראל, המתמחה במדיניות החוץ הרוסית, הסבירה כי "זו אף פעם לא הייתה ברית, אבל תמיד הייתה הבנה אסטרטגית. שתי המדינות היו זקוקות זו לזו", והוסיפה כי "מלחמת חמאס-ישראל סיפקה לפוטין הזדמנות חדשה לכפות את עצמו על הסדר העולמי". דיפלומט אירופי בכיר במוסקבה שדיבר תחת אנונימיות, צוטט באומרו כי "לרוסיה יש כעת אינטרס להאריך את הסכסוך במזרח התיכון".

מתוך הגארדיאן, מאת פיוטר סאואר כתב לענייני רוסיה בגארדיאן. לקריאת הכתבה המלאה

2איך השתלטו החות'ים על חופש הניווט

"חופש הניווט הוא אינטרס עולמי מרכזי של ארה"ב. אז איך זה שהחות'ים מצליחים להפוך את הים האדום לאזור אסור פרט לכמה קווי ספנות?", שואלת כתבה בפורן פוליסי. "זה לכאורה מדהים שממשל ביידן אפשר לזה לקרות - אבל במובנים רבים זה לא מפתיע בכלל", נכתב. הוסבר כי "ההססנות נובעת מהתפקיד שתימן ממלאת כעת בפוליטיקה של מדיניות החוץ של ארה"ב והחששות הרווחים שהמלחמה בעזה תתרחב". כתוצאה מכך, "ממשל ביידן הכניס את הצי האמריקאי לאזור לעמדת הגנה. כוחות אמריקאים יפילו מל"טים וטילים חות'ים המאיימים על ספינות מסחריות ובכך גם את הכלכלה העולמית, אך לא יהרסו את יכולתו של אנסאר אללה להטריד את הספנות", נכתב. 

עוד צוין כי מלחמת האזרחים בתימן אינה מובנת היטב בוושינגטון. "רק באוקטובר 2018 רוב חברי הקונגרס, מבקרים מכל הסוגים, עיתונאים וחוקרי מדיניות-חוץ טרחו לשים לב לסכסוך המתחולל באחת המדינות העניות ביותר במזרח התיכון" נכתב, וצוין כי חלק מחברי הקונגרס "נטו להמעיט באחריותה של הקבוצה החות'ית בתימן. במקום זאת, הם התמקדו בהתנגדות לתמיכה האמריקאית בסעודיה ובאיחוד האמירויות הערביות".

מתוך פורן פוליסי, מאת סטיב א. קוק. לקריאת הכתבה המלאה.

3לבנון מהמרת על רוסיה

"רוסיה היא לא מעצמה בינלאומית רגילה. זוהי מעצמת על ומעצמה גדולה, על פי הסיווג והסידור של קבוצת המעצמות הבינלאומיות", כתב אמש באל ג'מהוריה הלבנוני ד"ר גאסן מלהם, פרופסור למדע המדינה ויחסים בינלאומיים באוניברסיטת לבנון, בכתבה שכותרתה: "מהמרים על רוסיה". 

לדברי מלהם, "סקירה היסטורית מצביעה על כך שיחסי ערבים-רוסים תמיד היו, ככל הנראה, טובים יותר מיחסי ערב-מערב". מלהם ציין כי "הנושאים והאינטרסים המשותפים בין הצד הרוסי והערבי בתחומי האנרגיה, הרחבת השקעות, חילופי סחר, שיתוף פעולה במכס ותיאום ביטחוני הופכים את יחסי ערב-רוסיה לחשובים עבור ערבים ורוסים כאחד, וכן אולי לערבים יותר מאשר לרוסים". עוד כתב כי "העמדה הרוסית מאוזנת והוגנת יותר מעמדות מערביות בכלל, ומעמדות אמריקאיות ואירופיות בפרט, כלפי זכויות ערביות משותפות וסוגיות ערביות משותפות, במיוחד הסוגיה הפלסטינית והסכסוך הערבי-ישראלי.

מתוך אל ג'מהוריה, מאת ד"ר גאסן מלהם. לקריאת הכתבה המלאה.

4משלחת מצרית בתל אביב

משלחת מצרית ביקרה בתל אביב בחמישי האחרון במטרה להביא להסכם בין ישראל לארגון הטרור חמאס, "במטרה להתלכד בין דעות, בניסיון להגיע להסכם לסיום המלחמה", כך לפי העיתון המצרי אל-ערבי אל-ג'דיד. הבוקר דווח בעיתון כי "מקור פלסטיני הבקיא בדיונים שמנהלים הכוחות הפוליטיים הפלסטינים עם המתווכים בנוגע להסכם שביתת נשק חדש בעזה הדגיש כי "עד עכשיו, שום נוסחה להסכם לא התגבשה רשמית". צוין כי לפי המקור, "חמאס זקוק להתחייבות רשמית מהמדינות המממנות את ההסכם לא לחזור לירות שוב מכל סיבה שהיא".

עוד דווח כי מקורות מצריים "המכירים את מהלכי קהיר הקשורים לניסיונות לעצור את התוקפנות הישראלית ברצועת עזה חשפו פרטים על השעות האחרונות של המגעים בעניין זה". אחד הגורמים המיודעים אמר לעיתון כי "המשלחת המצרית התייחסה לנקודות ספציפיות כדי לקבל תגובות ישראליות ברורות לגביהן", וכי "העניינים עדיין מסובכים".

מאמר מערכת מתוך אל-ערבי אל-ג'דיד. לקריאת הכתבה המלאה.

5השפעת המצב של ההייטק הישראלי על העולם

אמש, בכתבה שמנסה לפרט את הסיבות להתפשטות פוטנציאלית של המלחמה, צוטטה בניו יורק פוסט העיתונאית יוריקה דוגמוביק, שמיד לאחר התקפת ה-7 באוקטובר אמרה כי "מלחמת ישראל-חמאס חושפת את שיווי המשקל העדין של העולם ההיפר-גלובלי שלנו".

אחרי סיבות שמגבות את הדברים האלה, כמו עמדת החות'ים, איראן וארגוני טרור, ציינה הכתבה גם את מעמדו של ההייטק הישראלי, על רקע גיוס למלחמה של כ-60 אלף ישראלים מהמגזר. צוין כי "למעלה מ-25% מכלל ההשקעות העולמיות בתחום אבטחת הסייבר נמצאות בישראל". עוד נכתב בהקשר זה כי אבי חסון, מנכ"ל Startup Nation Central, ארגון לא ממשלתי לקידום חדשנות ישראלית, מציין כי המדינה היא ביתם של מרכזי R+D מבוססי טכנולוגיה גדולים עבור יותר מ-450 חברות כולל אנבידיה, מטא ואלפבית". "ההשפעה עלולה להתרחב בקלות מעבר לישראל אם יצוא הטכנולוגיה יתחיל להאט, מה שנראה סביר", נכתב.

מתוך הניו יורק פוסט, מאת דן פרי. לקריאת הכתבה המלאה.