האקונומיסט במאמר חריף נגד נתניהו וחמינאי לא רוצה הסלמה מול ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רשת מקדונלד'ס במלזיה יוצאת לקרב משפטי מול ארגון ה-BDS במדינה, "האקונומיסט" קורא להדחת נתניהו מהשלטון - ועוד סיפורים • כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין - בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

WSJ | ה"מנכ"ל" שמימן את מתקפת חמאס נגד ישראל
כותרות העיתונים בעולם | קנדה תקבל פליטים מעזה, ובבלגיה דואגים לעתיד אירופה
בריטניה: המשטרה מבקשת עדויות ל"פשעי מלחמה בעזה ובישראל"

1מאמר מערכת ב"אקונומיסט": "נתניהו מפשל במלחמה. זה הזמן להעיף אותו"

ראש הממשלה בנימין נתניהו פוגע במאמצי המלחמה של ישראל, וזה הזמן לסלק אותו מהשלטון; כך קורא המגזין הכלכלי הנחשב, "אקונומיסט", במאמר מערכת שמתפרסם השבוע. בניגוד לדיווחים של העיתון הנכתבים על־ידי כתבים מקומיים, מאמרי המערכת של השבועון נכתבים בתיאום המערכת כולה ומהווים את קולו הרשמי של כתב העת. גם בעבר, קרא המגזין להתפטרות נתניהו, אולם בטון מתון יותר.

"על־מנת שישראל תישאר בטוחה, עליה לזכות בממשלה חדשה. למען טובת ישראל, נתניהו צריך ללכת", נכתב במאמר. "בהתחשב בטראומה של ה-7 באוקטובר, יורשו (של נתניהו) לא יהיה רך בנושאי ביטחון. אבל מנהיג ישראלי חכם יותר אולי יבין שרעב בעזה, אנרכיה ברצועה או כיבוש ללא תאריך תפוגה ושחיקת התמיכה האמריקאית, לא יהפכו את ישראל לבטוחה יותר", נכתב.

מתוך ה"אקונומיסט". לקריאת הכתבה המלאה

2חרם צרכנים וקרב משפטי במלזיה סביב מקדונלד'ס והטענות לתמיכה בישראל

רשת מקדונלד'ס במלזיה, מדינה מוסלמית בה יותר מ-30 מיליון תושבים, הגיבה בחריפות לקריאות להחרים אותה "בשל תמיכה בישראל", אך עצם התגובה מאיימת כעת להחריף את החרם עליה; כך מדווח הבוקר העיתון ההונג-קונגי "סאות' צ'יינה מורנינג פוסט". בשבועות האחרונים, ארגון "BDS מלזיה" קרא להחרים את הרשת, שהזכיינית שלה במדינה היא חברה סעודית, "בשל אספקת מזון לצה"ל".

בעקבות הקריאות, החברה הגישה נגד הארגון תביעה בבית משפט מקומי, בדרישה לפיצוי של יותר מ-1.3 מיליון דולר. כעת, התביעה עצמה מעוררת גל של הזדהות בקרב תושבים במדינה, ונרשמים דיווחים על התרחבות החרם.

מאת האדי עזמי. מתוך "סאות' צ'יינה מורנינג פוסט". לקריאת הכתבה המלאה

3דיווחים: המנהיג האיראני חמינאי הורה לשמור על "סבלנות אסטרטגית" מול ישראל

המנהיג האיראני עלי חמינאי הורה למנהיגים צבאיים במדינה להפגין גישה של "סבלנות אסטרטגית" ולא להיגרר להתקפות מהירות בתגובה לישראל, למרות החיסולים האחרונים והפעילות הישראלית נגד חיזבאללה - כך מדווח ה"ניו יורק טיימס" הבוקר, מפי גורמים "הבקיאים בהתייעצויות הפנימיות באיראן". לפי הדיווח, המטרה היא "למנוע מאיראן להיגרר לעימות ישיר עם ארה"ב".כמו כן, דווח כי חמינאי הורה לאנשי הצבא "להגביל את התגובה לפעולות חשאיות נגד ישראל או להתקפות ארגוני חסות איראניים על בסיסים אמריקאיים בסוריה ובעיראק".

מאת ויויאן ייא ופרנז פסיהי. מתוך "הניו יורק טיימס". לכתבה המלאה

4אולטימטום מערבי לחות'ים: הפסיקו את ההתקפות או שתישאו בהשלכות

הקואליציה הימית למאבק בהתקפות המורדים החות'ים על הספנות המסחרית העוברת בים האדום, בראשות ארה"ב, פרסמה ביממה האחרונה "מכתב אזהרה אחרון", לפי ה"טיימס" הלונדוני. על המכתב חתומות 12 מדינות, כולל ארה"ב ובריטניה, אך רובן משתתפות "סמליות" בקואליציה. "אנו קוראים להפסקה מיידית של ההתקפות... החות'ים יישאו באחריות להשלכות אם ימשיכו לאיים על חיי אדם ועל הכלכלה הגלובלית", נכתב לפי הדיווח. המכתב אינו מציין אילו אמצעים צבאיים יכולות להפעיל ארה"ב ובריטניה - המדינות שלהן ספינות מלחמה באזור - אך לפי העיתון, הדבר כולל התקפות נגד רדארים בחוף, מצבורי נשק אסטרטגיים ומטרות נוספות.

מאת לריסה בראון וסאמר אל-ארוש. מתוך ה"טיימס". לקריאת הכתבה המלאה

5מעדניה בבעלות יהודית בטורנטו הוצתה, המשטרה חוקרת חשד ל"פשע שנאה"

אלמונים הציתו מעדניה בבעלות יהודית בטורנטו, קנדה, בתקרית חמורה שהמשטרה המקומית הגדירה כ"פשע שנאה" וחוקרת האם הונעה מאנטישמיות; כך מדווח הבוקר ה"טורונטו סאן". הפגנות גדולות מתרחשות בקנדה בחודשים האחרונים על־ידי הקהילה המוסלמית והשמאל במדינה, בדרישה להביא להפסקת אש בעזה. לפי הדיווח, האש פרצה בחנות לפנות בוקר, והחוקרים מצאו גרפיטי שבו נכתב "Free Palestine" סמוך מאוד למקום ההצתה. "זה לא גרפיטי על תחנת אוטובוס או הפגנה חוקית", מסרה החוקרת הראשית, "זהו מעשי פלילי". היא הבטיחה "להפוך כל אבן" בניסיון למצוא את האשמים במעשה.

מאת כריס דוסט. מתוך ה"טורונטו סאן". לקריאת הכתבה המלאה