שני אקזיטים בשבוע ורווחים של מיליארדים: ההשקעות החמות של פימי

במהלך השנה האחרונה ביצעה הקרן שמוביל ישי דוידי עסקאות מימוש בשש חברות, מהן שתיים בשבוע שעבר, שהניבו לה רווח מצטבר של מעל 3 מיליארד שקל • כעת היא מסמנת את היעדים: ביטחון ובריאות • דוידי: "תפקידנו הוא לדעת לפעול בכל סביבה ובכל תנאי שוק"

ישי דוידי, עומד בראש קרן פימי / צילום: יונתן בלום
ישי דוידי, עומד בראש קרן פימי / צילום: יונתן בלום

קרן הפרייבט אקוויטי הגדולה והמצליחה בישראל אינה עוצרת. פימי שמוביל ישי דוידי ביצעה בשנה האחרונה 6 עסקאות של אקזיט מלא או חלקי בחברות שבהן היא משקיעה - שתיים מרכזיות מהן בשבוע שעבר.

עסקאות אלה יצרו לקרן רווח מצטבר של יותר מ־3 מיליארד שקל מאז בוצעו השקעותיה. יש לציין כי פימי מושקעת בעוד עשרות חברות, כך שמדובר בתמונה חלקית של ביצועיה.

היא עשתה השבוע אקזיט מפואר ויש לה 400 מיליון שקל בכיס: הסיפור של דליה קורקין

כעת מסמנים בפימי את היעדים לשנה החדשה, והם כוללים התרחבות בתחומי הביטחון והבריאות. המלחמה שפרצה בישראל יצרה לדעת בכירי הקרן, מעבר לביקושים המיידיים, שינויים בדפוס העולמי. שתי העסקאות האחרונות, שאותן הובילה לילך אשר טופילסקי מקרן פימי, היו מימושי רווחים בדיוק בשני התחומים אלה, כאשר הקרן מושקעת בחברות נוספות בהם וצפויה לבחון רכישות והתרחבות נוספת.

מייסד, יו"ר ומנכ"ל הקרן, ישי דוידי, מציין בשיחה עם גלובס כי "בסביבה מאוד מאתגרת במדינת ישראל, התפקיד שלנו בפימי הוא לדעת לפעול בכל סביבה ובכל תנאי שוק. אני מאמין שפימי תדע לפעול ולהשיג הישגים גבוהים גם בשנת 2024".

ביום חמישי דווח כי יבואנית הרכב יוניברסל מוטורס (UMI) רכשה את כל החזקותיה של פימי (כ־50.2%) בחברת שירותי האבטחה ג'י וואן (G1) הנסחרת בבורסה בת"א. פימי נכנסה להשקעה בחברה בשנת 2017, כאשר הבעלים הקודמים היתה חברת האבטחה העולמית G4S. המוכרת סבלה אז מקמפיין קולני ואלים של תנועת החרם על ישראל (BDS), שהפגינה נגד החברה בשל מעורבות הפעילות של ג'י וואן בארץ מול זרועות הביטחון.

במהלך תקופתה של פימי כבעלת השליטה בג'י וואן, היא הנפיקה אותה בבורסה בדרך של הצעת מכר בשנת 2018, מהלך שהניב לקרן תמורה של 150 מיליון שקל. מאז ההנפקה התקשתה המניה לספק תשואה גבוהה והיא נסחרת כיום במחיר נמוך בכ־25% מהשיא ב־2021.

עבור פימי, ההשקעה בג'י וואן מסתיימת ברווח של 270 מיליון שקל, כאשר מבחינת UMI נקודת הזמן הנוכחית להשלמת העסקה יכולה להיות חיובית. ג'י וואן נמצאת על סף זינוק אפשרי בפעילותה, לנוכח הצפי לגידול חד בביקוש לשירותי אבטחה בישראל עקב המלחמה. ג'י וואן מספקת שירותי אבטחה לחברות, מוסדות וישובים ופועלת בתחום "הגנת המולדת".

 

תיקח את עמל ומעבר לבורסה?

עסקה אחרת שדווחה בשבוע שעבר הייתה הכנסת שותף בענקית הסיעוד "עמל ומעבר", שבה החזיקה פימי כ־80% מהמניות. פימי ומנכ"לית עמל ומעבר, דליה קורקין, ימכרו 20% מהמניות לידי פועלים אקוויטי, זרוע ההשקעות של בנק הפועלים, תמורת 300 מיליון שקל ולפי שווי של 1.5 מיליארד שקל לחברת הסיעוד.

פימי רכשה בדצמבר 2021 את מניותיה מידי בעל השליטה דאז, איש העסקים האמריקאי הארי גרוס, ונתח נוסף מידי קורקין. עד כה, הניבה לה העסקה רווחים של כחצי מיליארד שקל, רובם ממכירת המניות להפועלים והיתרה ממשיכת דיבידנדים.

לא מדובר בסוף פסוק. לעסקה עם פועלים אקוויטי יש המאפיינים המוכרים לפעילי שוק ההון כשלב ביניים בדרך להנפקה. ההערכות הן שפימי תוביל את עמל ומעבר לגיוס הון בת"א בטווח זמן משוער של כשנתיים, בהנחה שתנאי שוק ההנפקות יאפשרו זאת.

לעמל ומעבר כ־30 אלף מטופלים בתחום הסיעוד הביתי וכן כ־15 בתי אבות סיעודיים ברחבי הארץ. מחזור ההכנסות השנתי שלה נאמד ב־1.7 מיליארד שקל. לרשת מנועי צמיחה הכוללים תוכנית לפתיחת עשרות גנים לילדים על הספקטרום האוטיסטי, כמו גם פתיחה של הוסטלים ופעילות לתשושי נפש.

"מדינות מתחזקות ומתחמשות"

​עוד קודם לכן, בחודש דצמבר האחרון ביצעה פימי אקזיט חלקי בחברת גלעם, המייצרת רכיבים ותוספי מזון. פימי רכשה את גלעם לפני שבע שנים מידי קיבוץ מענית, ולאחרונה דווח כי מכרה 45% מהחברה לשורה של גופים מוסדיים מקומיים תמורת 360 מיליון שקל. הרווח המצטבר של הקרן מהשקעתה בגלעם מסתכם נכון להיום ב־400 מיליון שקל.

גם ביצרנית חומרי הגלם לענף הפלסטיק פולירם, שבה שולטת פימי לצד מושב רם און, ביצעה קרן פימי מימוש חלקי כשמכרה מניות למוסדיים במהלך השנה האחרונה. אלה היוו החלק העיקרי מהרווח של פימי בפולירם עד כה, שמסתכם בכ־700 מיליון שקל. גם לאחר המימושים פימי נותרה בעלת המניות הגדולה בה (31%).

בנוסף לכך השלימה פימי בפברואר אשתקד אקזיט גדול ומוצלח במיוחד כשמכרה את מניות השליטה באינפיניה (לשעבר נייר חדרה), העוסקת בייצור ומחזור נייר, לידי חברת ורידיס שבשליטת גיל אגמון (באמצעות דלק רכב).
הרווח הכולל של פימי מההשקעה באינפיניה מסתכם בכ־1.1 מיליארד שקל. כמו כן מכרה פימי בשנה החולפת את מניותיה בחברת גילת רשתות לוויין, מימוש שהסב לה רווח של 350 מיליון שקל ממועד ההשקעה.

שני תחומים שבהם סבורים כאמור בפימי שנוצרה "רוח גבית" כלכלית בתקופה הנוכחית, הם ענפי הביטחון והבריאות.

"פימי פועלת מאז הקמתה באופן משמעותי בתחום הביטחוני", אומר ישי דוידי. "אין ספק שהחל מהקורונה, המשך במלחמת אוקראינה־רוסיה וכמובן המלחמה הנוכחית, מדינות מתחזקות ומתחמשות כדי להתמודד עם מגוון האיומים כנגדן".

לדבריו, "פימי פועלת כיום באמצעות מספר רב של חברות פורטפוליו בתחום התעשיות הביטחוניות, בין השאר מנועי בית שמש, עשות אשקלון, אורדן, אורביט, ח. מר, תאת טכנולוגיות ועוד. אני מאמין שמדינת ישראל תמשיך ותחזק את התעשייה הביטחונית כחול לבן, שתאפשר לה להתמודד מול האיומים הרבים שבפניה".

תחום אחר שבו סבורים בפימי שהפוקוס יתרחב הוא הבריאות. למרות שחלפו כארבע שנים מאז הקורונה, ולנוכח ההשלכות הקשות של המלחמה על בריאות הציבור בארץ, הענף הזה צפוי להמשך צמיחה מואצת, לדעת הקרן.

פימי מושקעת בארבע חברות בולטות בתחום: יצרניות התרופות רפא, קמהדע ורקח; ולצד זאת החזקה בסימפליוויה שאותה רכשה מחברת טבע (לשעבר מפעל טבע־מיגדה בקריית שמונה).

מינוף נמוך מתוך אידיאולוגיה

קרן פימי שנוסדה בשנת 1996 מתמחה ברכישה של חברות בתחומי התעשייה, המסחר והשירותים שבהן היא מבצעת תהליכי השבחה משמעותיים ומימוש.

עד כה רכשה הקרן שליטה ב־100 חברות ומימשה 67 מהן בהיקף עסקאות של למעלה מ־7.5 מיליארד דולר. בחברות שמחזיקה פימי מועסקים כיום למעלה מ־55 אלף עובדים בכ־50 מפעלים בישראל, ועוד עשרות מפעלים וחברות ברחבי העולם.

פימי פועלת ברמת מינוף נמוכה מתוך אידיאולוגיה. לחברות שלה יש יחס חוב לרווח תזרימי EBITDA של 0.6 בממוצע. זאת בעוד הממוצע העולמי של פירמות עסקיות הוא בדרך כלל יחס שנע בטווח של 5-5.5.
00

____ שקל

תיאור המספר
00

____ שקל

תיאור המספר
מקור: