ראשון לציון כבר לא במקום הראשון: מי העיר המובילה באיכות החיים בישראל?

כפר סבא היא העיר בעלת איכות החיים הטובה ביותר בישראל, כך עולה מסקר של הלמ"ס • עוד עולה מהסקר כי ירושלים היא העיר עם איכות החיים הנמוכה ביותר מבין 16 הערים הגדולות בארץ

כפר סבא / צילום: Shutterstock
כפר סבא / צילום: Shutterstock

כפר סבא היא העיר הישראלית הגדולה עם איכות החיים הגבוהה ביותר מבין 18 הערים הגדולות בארץ - כך עולה מסקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) שבחן עשרות מדדי איכות חיים מתחום הכלכלה, התעסוקה, הבריאות, הדמוגרפיה והרווחה ב-2022. מהסקר עולה כי ירושלים היא העיר הגדולה עם איכות החיים הנמוכה ביותר. תל אביב ירדה השנה מהמקום השישי למקום ה-13 בדירוג.

הסדין האדום: מתחמם הקרב להקמת בית הספר החדש לרפואה 
הבלעדיות בשמיים נגמרה, לאיפה הישראלים יבחרו לטוס? 

מדדי איכות החיים הם מקבץ שכולל למעלה מ-90 מדדים, שביחד מרכיבים את איכות החיים. המדדים לקוחים מתחומי איכות התעסוקה (רמות הכנסה, שביעות רצון מהעבודה ועוד), בריאות (תוחלת חיים, עודף משקל ועוד), דיור ותשתיות (מחיר עבור דיור, צפיפות דיור, שביעות רצון ממקום המגורים ועוד), חינוך, שיעור המצביעים לכנסת, איכות סביבה, רווחה אישית וחברתית, מצב כלכלי של משקי הבית, פנאי תרבות וקהילה, נגישות למחשב ושימוש באינטרנט.

לצורך השוואה בין הערים הגדולות השתמשו בלמ"ס בכ-50 מדדים עיקריים, שיקללו אותם, דירגו את ממוצע איכות החיים בישראל ולפיו דירגו את מיקומי הערים שמצויות מעליו ומתחתיו.

כפר סבא היא העיר המובילה בשקלול, בהשוואה לערים הגדולות האחרות שנמדדו, שבכולן למעלה מ-100 אלף תושבים. מתוך 49 מדדים זמינים לעיר, ב-36 מצבה של העיר טוב יותר מהממוצע הארצי וב-13 מצבה פחות טוב.

כך למשל, תוחלת החיים בעיר היא 85, בעוד שהממוצע בכלל המדינה הוא 82.7; תחושת הביטחון ללכת לבד באזור המגורים עולה על 90%, בעוד שהממוצע בכלל המדינה הוא 80%. עוד פרמטרים שבהם בולטת העיר: זכאות לבגרות, שביעות רצון מהניקיון, ומהשטחים הירוקים והפארקים, שביעות רצון מהמצב הכלכלי ועוד.

העיר השנייה בדירוג

העיר רחובות הגיעה למקום השני בדירוג, כשגם בה ב-36 מדדים מצבה טוב יותר מהממוצע הכללי. הפרמרטרים שבהם בלטה העיר הם עלות שירותי הדיור הנמוכה לחודש, שביעות רצון מהחיים, ושימוש בשירותי ממשל מקוונים.

רמת גן, במקום השלישי, בולטת בשיעור נמוך של תמותת תינוקות, בהכנסה כלכלית, בנגישות למחשב ובשימוש באינטרנט. ראש העיר מוזמן לשים לב, שתושבי העיר סובלים מאוד מרעשים חיצוניים המפריעים להם בדירות, וזה אחד מהפרמטרים הפחות מוצלחים של העיר, שיכול להסביר את ההתנגדויות הקשות לקידום התחדשות עירונית בעיר.

חיפה במקום הרביעי, כשהגורמים החזקים בה באיכות החיים היו שיעור אבטלה ממושכת נמוך יחסית לממוצע, שביעות רצון מהכנסת שכירים, השכלה גבוהה בשיעור גבוה לעומת הממוצע ועוד; ואולם בעיר קיים אי ביטחון להסתובב במקומות מסוימים בחשיכה.

הרצליה וראשון לציון חותמות את 6 הערים שמדורגות עם ציון גבוה במדדי איכות החיים.

איפה עומדות נתניה ואשקלון?

לאחר מכן מדורגות ערים עם ציונים בינוניים במדדי איכות החיים, והן בית שמש, נתניה, אשקלון, פתח תקווה, באר שבע, חולון, ותל אביב, שממוקמת במקום ה-13 בלבד מתוך 18 ערים גדולות. במדד שנערך בשנה שעברה העיר דורגה במקום ה-6.

מתברר, כי מה שמציק לתושבי העיר בשנה הזו, הוא בין היתר נגזר מהבעיות הפוליטיות במדינה ומיוקר המחיה. האחוז הנמוך של דיור בר השגה, עלויות הדיור הגבוהות, היכולת, או יותר נכון תחושת אי היכולת להשפיע על מדיניות הממשלה, אי האמון בממשלה (כאמור, מדובר בסקר שנערך ב-2022) ותחושת בטחון בסביבה מקוונת, הם גורמים שהורידו מהציון המשוקלל של העיר.

5 הערים הגדולות עם הציון המשוקלל הנמוך ביותר באיכות החיים הם חדרה, בני ברק, בת ים, אשדוד וירושלים שסוגרת את המדד הזה בדיוק כמו בשנה שעברה.

איכות החיים הירושלמי טוב מהממוצע הכללי ב-21 מדדים, אך ב-33 אחרים מצבה פחות טוב. כך למשל, האבטלה גבוהה, שביעות רצון משטחים ירוקים נמוכה, אחוז השכירים שתפקידם מאפשר קידום נמוך בעיר נמוך מהממוצע הכללי, בעיר ממעטים להשתמש בשירותי ממשלה מקוונים, ואחוז הזכאות לבגרות בעיר ירושלים הוא מהנמוכים בארץ.