האם ניתן לשנות צוואה הדדית לאחר שבן הזוג הפך לחסוי?

כאשר עורכים צוואה הדדית, כל אחד מבני הזוג אמור לכבד את הכתוב בצוואה, והוא אינו יכול לשנות או לבטל אותה ללא ידיעתו של האחר • אך מה עושים במקרה שבו בן הזוג הפך לחסוי, והוא אינו כשיר יותר לערוך צוואה חדשה?

משמעותה של צוואה הדדית כשבן הזוג הפך לחסוי / צילום: Shutterstock, Photographee.eu
משמעותה של צוואה הדדית כשבן הזוג הפך לחסוי / צילום: Shutterstock, Photographee.eu

ליהיא כהן דמבינסקי, עו"ד , שותפה במשרד מ. פירון ושות', מנהלת תחום דיני משפחה

צוואה הדדית מביאה לביטוי הסתמכות דו כיוונית של בני הזוג, על פיה כל אחד מהם יכבד את האמור בצוואה, ולא ישנה אותה או יבטלה ללא ידיעתו של האחר. נעילה זו של היכולת לשנות או לבטל צוואה היא חריגה קיצונית מהעיקרון החשוב ביותר בדיני הצוואות, והוא שמירת החופש של המצווה לשנות את רצונו עד לרגע מותו. 

התאלמנת ואין לך ילדים? זה מה שעלייך לעשות כדי שתוכלי להינשא שוב
הנתונים נחשפים: כמה מרוויחים עורכי הדין ואיזה תחום הכי משתלם 

לפיכך כדי לצמצם את היקף הפגיעה של מנגנון הצוואה ההדדית בחופש הציווי, המחוקק קבע שני מנגנונים לביטול ושינוי צוואה הדדית. אם בן הזוג רוצה לשנות או לבטל את הצוואה לפני שבן זוגו הלך לעולמו, הוא חייב ליידע את בן הזוג על כך. בדרך זאת הצוואה מבוטלת גם עבור בן הזוג, והוא חופשי לערוך צוואה חדשה. אם בן הזוג רוצה לשנות או לבטל את הצוואה ההדדית לאחר שבן זוגו כבר נפטר, עליו לוותר על כל הרכוש שהוא יורש מבן הזוג באמצעות הצוואה ההדדית. צוואתו של בן הזוג המנוח מתבטלת, ורכושו עובר ליורשיו על פי דין. 

הפיכת בן הזוג לחסוי

לאחרונה הגיעה לפתחו של בית המשפט אפשרות שלישית שהמחוקק לא צפה ולא התייחס אליה, והיא מצב שבו בן הזוג הפך לחסוי, ואינו כשיר יותר לערוך צוואה חדשה. באותו מקרה בני זוג ערכו צוואה הדדית, במסגרתה הם הורישו את כל רכושם האחד לשני, ולאחר מותו של השני מביניהם, הם הורו שהרכוש יתחלק בין שלוש מארבע בנותיהם, בהסבירם שהבת הרביעית כבר קיבלה את חלקה ברכוש של ההורים עוד בחייהם. 

שנים לאחר מכן האישה לקתה בדמנציה, ובשנת 2011 בית המשפט קבע שהיא כבר אינה כשירה לקבל החלטות, ומינה עבורה אפוטרופוס, שינהל את ענייניה ורכושה. בשנת 2013, הבעל ערך צוואה חדשה במקום הצוואה ההדדית, ובמסגרתה הוריש את כל רכושו דווקא לבנה של הבת הרביעית, שנושלה מהצוואה הקודמת, למעט 600,000 שקל שהוריש לששת נכדיו האחרים, מבנותיו שהיו אמורות לרשת את כל הרכוש על פי הצוואה ההדדית המקורית. 

לכאורה הבעל נהג על פי הוראות החוק, מאחר שהודיע לאישה באמצעות האפוטרופוס המייצג אותה, על רצונו בביטול הצוואה. הבעיה היא שבמצב שבו האישה היא חסויה, אין להודעה זאת כל משמעות מעשית. האישה לא יכולה לערוך צוואה חדשה מחמת חוסר כשירות, ולאפוטרופוס אין סמכות לערוך צוואה חדשה במקומה. 

בית המשפט לענייני משפחה קבע כי צוואתו של הבעל משנת 2013 בטלה, מאחר שהתנהלות על פיה בן זוג משנה או מבטל צוואה הדדית בעת שבן זוגו חסוי, ואינו יכול לפעול בנושא זה, אינה עומדת בעקרון תום הלב, החולש על פני כל תחומי המשפט. ערעור שהוגש לבית המשפט המחוזי נדחה, ובית המשפט אף מצא לנכון לקבוע כעמדה עקרונית, שלא ניתן לשנות או לבטל צוואה הדדית במקרים שבהם בן הזוג הפך לחסוי.  

הבעיה בקביעה עקרונית זאת, כפי שציינה גם אחת משלושת שופטי בית המשפט המחוזי, היא שתוצאתה שמצבו של אדם, שבן זוגו הפך לחסוי, גרוע מזה של אדם שבן זוגו הלך לעולמו, מחמת שאין לו שום אפשרות לשנות את הצוואה, גם לא באמצעות ויתור על הרכוש שהוא זכאי לקבל באמצעות הצוואה. זהו מצב משפטי קיצוני מאד של שלילת חופש הציווי ללא כל אפשרות חרטה, מצב שאותו המחוקק לא איפשר. 

המקרה תלוי ועומד כעת בפני ערעור בבית המשפט העליון, שיצטרך להחליט, האם באמת יש מקום להלכה כה קיצונית, או שניתן ליצור מנגנון דומה למנגנון החל כאשר בן הזוג הולך לעולמו, כלומר צוואתו של החסוי תבוטל, וירשו אותו יורשיו על פי דין.