התקציב והמצב הביטחוני: הסיבות לכך שהדולר מזנק מול השקל

המטבע המקומי צונח בחדות מול המטבעות הזרים • הכלכלנים הבכירים במשק מסבירים כי הסיבות המרכזיות לכך הן התחממות הגזרה הצפונית יחד עם המתיחות סביב תקציב 2024

השקל מול הדולר | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)
השקל מול הדולר | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל צונח היום (ד') מול המטבעות הזרים וחוזר לרמות שנראו בחודש השני למלחמה, באמצע חודש נובמבר. שער החליפין של הדולר עומד כעת על 3.76 שקלים למטבע, התחזקות של 1.2% ביממה האחרונה. גם מול האירו השקל צונח כאשר שער האירו-שקל עומד על 4.12 שקלים.

הנגיד במכתב חריף לנתניהו: "אין ארוחות חינם. צריך להעלות מע"מ ולבטל נקודות זיכוי להורים"
היסטוריה בדרך לוול סטריט: בקרוב תוכלו להשקיע ישירות בביטקוין. כך זה יעבוד 

נראה כי הפיחות החד של השקל נובע בעיקר מהאירועים הביטחוניים בישראל, כאשר המסחר של המטבע האמריקאי מול שאר מטבעות העולם התנהלת ביציבות בשני ימי המסחר האחרונים. כך מדד ה -DXY, האומד את ביצועי הדולר בעולם שומר על יציבות ונע סביב 102 נקודות.

עינת מאיר, אנליסטית מאקרו ושווקים בדיסקונט מסבירה כי "בתחילת החודש לוותה היחלשות השקל בסנטימנט שלילי בשוקי המניות בחו"ל, ובפרט, בירידות חדות בנאסד"ק. אולם, בימים האחרונים פיחות השקל התחזק על רקע החמרה במצב הביטחוני בצפון, הידרדרות שבאה לידי ביטוי גם בעליה בפרמיית ה-CDS של ישראל, למרות התחדשות העליות בנאסד"ק".

"החששות שגוברים מהסלמה של ממש בחזית הצפונית, נוכח חיסול נוסף של פעיל בחיזבאללה מעיבות על השקל". אומר לגלובס רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות. מנחם מוסיף כי ככל שהתקיפות ההדדיות נמשכות, התרחיש המניח סף לחימה בחזית זו מתערער והולך, על כל השלכותיו.

גם הזירה הפוליטית מעיבה על השקל

הזירה הפוליטית גם מתחממת כאשר מנחם מציין את הצהרות אנשי הצבא והממשלה כי המלחמה תימשך לכל אורך השנה ומשפיעות בכיוון דומה. "יש להוסיף את המתיחות סביב תקציב המדינה לשנת 2024, שאמור להידון בממשלה ובכנסת על מנת לאשרו עד סוף החודש. הדיווחים בתקשורת על מחלוקות בתוך הסגל המקצועי במשרד האוצר כשלעצמם מן הסתם לא מוסיפים בריאות. כך גם הקושי לממן את הגירעון המאמיר במגבלות הקואליציוניות הנוכחיות". אומר מנחם.

מאיר מזכירה כי בנק ישראל לא מכר דולרים כלל בחודש בדצמבר ומתחילת המלחמה מכר רק 8.5 מיליארד דולר, מתוך התכנית למכירת מט"ח בהיקף של עד 30 מיליארד, עליה הכריז עם פרוץ המלחמה. "המשך היחלשות השקל עשוי להוביל את בנק ישראל לחדש את מכירות המט"ח. להערכתנו, התנודתיות בשוק המט"ח תימשך על רקע אי הודאות הנובעת מהשלכות המלחמה".

מנחם מוסיף כי "מדובר במומנטום שעשוי להוות תיקון לתיסוף החד בשיעור של 45 אגורות מאז הפיחות שבא בתחילת המלחמה". בשורה התחתונה, הרבה דיווחים תקשורתיים מניעים כיום את שער השקל ומביאים לפיחות של השקל. הדבר מעיד על רגישותו הגבוהה לדיווחים הללו ולכן כדאי לזכור כי התנועתיות הגבוהה יכולה להיות גם לכיוון ההפוך .