ביטקוין | שאלות ותשובות

היסטוריה בוול סטריט: רשות ני"ע האמריקאית אישרה השקעה ישירה בביטקוין. כך זה יעבוד

רשות ני"ע האמריקאית עשתה הלילה היסטוריה כשאישרה את בקשות בתי ההשקעות הגדולים בעולם לפתוח קרנות סל עוקבות ביטקוין • בענף ציפו לאישור הזה, מה שהביא את המטבע המבוזר לשיא של כמעט שנתיים • איך תתבצע ההשקעה בקרן עוקבת ביטקוין וכמה היא תעלה? גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

שוק המטבעות הדיגיטליים, ובפרט הביטקוין, רותח. אחרי עלייה של יותר מ-170% בתוך שנה, המטבע המבוזר המוביל נסחר בשיא של כמעט שנתיים ובמחיר של כ-47 אלף דולר למטבע אך רחוק בכ-32% משיא כל הזמנים של כמעט 69 אלף דולר שאליו הגיע בסוף 2021. מה שהוביל את רוב העליות הללו, ובעיקר את התחזקות הראלי במטבע השבוע, היא החלטה אחת שהתקבלה הלילה: רשות ניירות ערך האמריקאית (ה-SEC) אישרה את הבקשות של 11 בתי ההשקעות הגדולים לפתוח קרנות סל מחקות ביטקוין. כאשר המשמעות היא שניתן יהיה להשקיע במטבע הוירטואלי הגדול בעולם ללא צורך ב'ארנק' דיגיטלי או בתכנות. בין הגופים שקיבלו את האישור נמנים בלקרוק, קרן ARK, גרייסקייל ואחרים.

את חוסר ההתלהבות והעובדה שהרשות לא באמת רצתה לאשר, אפשר לראות במכתב שפרסם יו"ר ה-SEC, גארי גנסלר, במקביל לאישור. לדבריו, "הנציבות פסלה מ-2018 יותר מ-20 בקשות" בנוגע למדדים על הקריפטו, אך לדבריו "הנסיבות השתנו" אחרי ש"בית המשפט לערעורים במחוז קולומביה בארה"ב קבע כי הרשות לא הסבירה כראוי את הנימוקים שלה" לפסילת הבקשה של גרייסקייל ולכן כעת הוא אומר כי "אני מרגיש שהדרך בת קיימא היא לאשר את הרישום והמסחר של המדדים הנקודתיים הללו". הוא הוסיף והזהיר כי המטרה של רשות ניירות ערך היא "למנוע הונאות ומניפולציות" וכי הרשות "תחקור כל הונאה או מניפולציה בשוק" וציין כי "האישור היום לא תומך בפלטפורמות מסחר קריפטו או מתווכים, שלרוב אינם עומדים בחוקי ניירות הערך ולעיתים קרובות יש להם ניגודי עניינים".

הביטקוין מגיב להודעה באדישות ועולה ב-0.6% בלבד לרמה של 45.7 אלף דולר. מטבעות אחרים עולים בשעה זו משמועתית יותר, על רקע תקווה שהם יהיו הבאים בתור לקבלת אישור. האתריום עולה ב-9%, הקארדנו ב-8%, הריפל ב-4%, וכך גם מטבעות אחרים. עם זאת, גם הבינאנס למשל שומר על יציבות.

איך יעבוד עולם ההשקעות החדש של הביטקוין? האם הוא יעשה עלייה לישראל? גלובס עושה סדר. 

"המלך של האג"ח" טוען: זו ההשקעה הכי משתלמת בשוק החוב האמריקאי
השקעה של 500 מיליון שקל: המיזם החדש של מגדלי הים התיכון וכלל 

אילו גופים ביקשו לפתוח תעודת סל מחקת ביטקוין?

14 בתי השקעות וגופים גדולים בארה"ב הגישו בקשה להנפיק קרן סל מחקה לביטקוין. בין גופי ההשקעה שעל הקווים נמנית ענקית ההשקעות הגדולה בעולם בלקרוק יחד עם אינווסקו, פידלטי, ARK ואחרים. 

איך ניתן יהיה להיחשף לביטקוין?

קרנות הסל שאושרו יעבדו בדיוק כמו קרנות סל אחרות. גורם בשוק מסביר כי "יהיה ניתן לקנות קרן סל על הביטקוין באותה צורה שבה רוכשים קרן סל על מדדים כמו 500 S&P, נאסד"ק. זה יהיה קל לביצוע ולא מסובך כמו המצב כיום, שבו אם אתה לא מבין בתכנות אתה עלול לאבד את הכסף". הוא מוסיף שכיום ניתן להיחשף בצורה חלקית לביטקוין דרך קרן GBTC של גרייסקאל, שנמנית בין המבקשות שמחכות לבשורה. אך שם תקבלו בינתיים מחיר נמוך ב-20% ממחיר הביטקוין בפועל כיוון שעוד לא מדובר בקרן סל ולא ניתן למכור את ההשקעה ולקבל תמורתה ביטקוין בפועל, "אחרי האישור הדיסקאונט ייסגר", העריך הגורם.

מרטין פלאנגן, יו''ר אינווסקו / צילום: Reuters, DAVID SWANSON
 מרטין פלאנגן, יו''ר אינווסקו / צילום: Reuters, DAVID SWANSON

האם השקעה דרך הקרן תהיה פחות מסוכנת?

אחד הגורמים שמרחיקים משקיעים רבים משוק הקריפטו היא התנודתיות הגבוהה שלו והסיכון הגבוה בו. הם חוששים בדיוק מהסיכונים שתיאר יו"ר רשות ניירות ערך האמריקאית  גארי גנסלר, בציוץ ב-X (טוויטר) לפני יומיים. גנסלר ידוע כמתנגד נחרץ למטבעות הקריפטו, ובציוץ הוא פירט את הסיכונים שהוא רואה להשקעה בתחום וכתב בין היתר כי "השקעות אלו ממשיכות להיות מלאות בהצעות מזויפות, הונאות, מזימות פונזי ופירמידות וגניבה מוחלטת שבה נעלמים כספי משקיעים. ההשקעות הללו עשויות להיות מסוכנות במיוחד, ולעתים קרובות תנודתיות. מספר פלטפורמות מרכזיות ונכסים הפכו לחדלות פירעון או איבדו את ערכם". 

האם קרנות הסל החדשות יהיו פחות מסוכנות ממסחר ישיר במטבע המבוזר? לדברי רו"ח אמיר איל, יו"ר ומנהל ההשקעות בקבוצת אינפיניטי, התמונה מורכבת. "לכאורה זה אמור להיות פחות מסוכן ממסחר ישיר, כי מדובר בקרנות של גופים גדולים. אבל בפועל זה לא נכון. גם הגופים הגדולים הללו יכולים להסתבך מול בורסת הקריפטו שבה הם סחרו או במקרה של קריסת אותה בורסה". הוא מציין לדוגמה את פרשת ההונאה בבורסת הקריפטו FTX במסגרתה הורשע סם בנקמן פריד ב"אחת ההונאות הפיננסיות הגדולות בהיסטוריה של ארה"ב". לאחרונה גם בורסת הקריפטו הגדולה בעולם, ביננס הסתבכה בפלילים בשל שורת עבירות הלבנת הון ותשלם במסגרת הסדר טיעון קנס של מיליארדים.

אביגיל ג'ונסון, יו''ר פידלטי / צילום: Reuters, Brian Snyder
 אביגיל ג'ונסון, יו''ר פידלטי / צילום: Reuters, Brian Snyder

"הגופים שיציעו קרנות סל על ביטקוין עלולים להיות חשופים לתביעות", אומר איל. "הם ייזהרו אבל עדיין קיים הסיכון שבתוך קרן הסל לא יהיה בעצם שווי אמתי. זה בוודאי נכס מסוכן והגופים אולי יחתימו את הלקוחות שיש סיכוי לאבד את כל הכסף". 

לדבריו, עצם הגשת הבקשות לא בהכרח מצביע על אמון של אותם הגופים הגדולים בשוק. "גופי ההשקעות הגדולים בעולם מחכים לזה ורוצים לפתוח קרן סל על הביטקוין, מבחינתם זו עוד דרך להרוויח כסף. ברגע שגוף אחד פותח כל האחרים פותחים כי הם לא רוצים להישאר מאחור, גם אם להם עצמם יש ביקורת גדולה על הקריפטו, כולל לארי פינק מנכ"ל בלקרוק". נזכיר כי פינק עצמו היה בעבר מתנגד נחרץ של הקריפטו וטען בעבר כי הוא לא יותר מ"שיטה להלבנת הון".

קת'י ווד, יו''ר ARK / צילום: Reuters, Brendan McDermid
 קת'י ווד, יו''ר ARK / צילום: Reuters, Brendan McDermid

מה יהיה גובה דמי הניהול?

כמה כסף ירוויחו הגופים הללו מקרנות סל מחקות ביטקוין? דמי הניהול הצפויים משתנים מעט בין החברות. בלקרוק צפויים לגבות 0.2% ולאחר שנה 0.3%. קרן ARK צפויה לא לקחת דמי ניהול בחצי השנה הראשונה ולאחר מכן 0.25%. פידלטי צפויה לגבות 0.39% ואינווסקו לא תגבה דמי ניהול בחצי השנה הראשונה ולאחר מכן תציע דמי ניהול גבוהים יחסית של 0.59%. מדובר בדמי ניהול גבוהים במיוחד ביחס לקרנות עוקבות S&P למשל שם מסתפקים בפחות מ-0.1%, אבל סטנדרטיים יחסית לקרנות עוקבות זהב.

רו"ח אמיר איל, מעריך, שאישור תעודות הסל עשוי להקפיץ את מחיר הביטקוין בעשרות אחוזים "אפילו ב-50% או 100%, כל מחיר זוכה. יהיו ביקושים גדולים, אבל השאלה הגדולה תהיה איך הקרנות יתכסו על הביטקוין. זה מה שיעלה את המחיר". הוא מסביר כי "אם גוף יהיה חשוף לביטקוין במיליון דולר הוא יצטרך להתכסות מנגד בנכסים של מיליון דולר, בין אם באמצעות החזקה פיזית ובין אם באמצעות חוזים וזה יגדיל את הביקוש".

לארי פינק, יו''ר בלקרוק / צילום: Associated Press
 לארי פינק, יו''ר בלקרוק / צילום: Associated Press

האם הקרנות יגיעו לארץ?

נכון לעכשיו לא ניתן לקנות ביטקוין בארץ. רשות ניירות ערך בארץ צפויה לעקוב אחר הנעשה בארה"ב ולקבל החלטה בהתאם למה שיתפתח מעבר לים. בעבר היה ניסיון של בית השקעות קטן סילבר קסטל, לפתוח קרן כזו, אך בינתיים זה לא קרה. אם וכאשר יתאפשר המסחר בארץ, ההנחה היא שיהיה מדובר בנכס חשוף למט"ח, ולא מגודר ולכן אפילו תנודתי יותר מאשר בארה"ב.