הגשר לא נבנה, אכלוס השכונה עדיין מתעכב - ולרוכשים נמאס

שר הבינוי והשיכון הכריז כבר לפני כחודש כי "שם סוף" לעניין העיכוב באכלוס "מתחם הסופרים" בבני ברק, ואמנם כבר יש תאריך לתחילת עבודות לבניית הגשר אך בשורות לרוכשים עדיין אין, והם מצפים מחברת "ארזי הנגב" לשאת בהשלכות

גשר הרלינג בצפון בני ברק / הדמיה: עדי בואנו – Arceffect
גשר הרלינג בצפון בני ברק / הדמיה: עדי בואנו – Arceffect

סאגת גשר הרלינג נפתרה? מתברר שעדיין לא. אחד ממקרי החלמאות הגדולים של העת האחרונה נותר בעינו, וגם כיום ליותר מ־800 דיירים אשר היו אמורים להיכנס לדירותיהם בשכונה החדשה בבני ברק, אין פתרון. הרוכשים הזועמים, שכניסתם לדירות - אשר עומדות מוכנות - מתעכבת כבר בכחודש וחצי, החליטו להסיר את הכפפות, והם דורשים מהחברה המקימה את הפרויקט פיצויים על האיחור במסירה.

הגשר לא קם, 800 קונים לא קיבלו טופס אכלוס, אבל היזם דורש תשלום
ביטול הטבת מס השבח: כמה ישלמו בעלי דירות ותיקים ואיך המהלך ישפיע על השוק

פרשת הגשר החדש שאמור להיבנות בסמוך לשכונה כבר תלויה ועומדת כמה חודשים: מדובר בגשר שאמור לחבר את השכונה החדשה בבני ברק, ובה "מתחם הסופרים" שמקימה חברת ארזי הנגב של היזם עודד שריקי, לאזור רמת החייל. ההיתר לבניית השכונה, שבה יוקמו 2,500 יחידות דיור, ניתן כבר לפני שנים, אך באוגוסט האחרון הודיעה עיריית בני ברק כי לא תעניק אישור אכלוס לשכונה לפני הקמת הגשר המדובר. הגשר, למעט ביסוסו, לא נבנה עדיין - בין היתר כי לא נמצא לו תקציב והחשש היה שהעניין ייגרר שנים, בעוד דירות רבות כבר מוכנות לאכלוס. 

עדיין מחכים לאישורים - "אופטימיות זהירה"

בתחילת החודש שעבר נראה היה כי הנושא נפתר: שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף כתב ברשת X כי הוא "שמח לעדכן את עשרות אלפי תושבי השכונה החדשה בצפון העיר בני ברק, כי שמתי סוף לסאגת גשר הרלינג. בימים הקרובים תואץ בניית הגשר והעירייה תאפשר את אכלוס השכונה". למעשה, אף חלה התקדמות בשתי חזיתות בנושא: האחת - סוכם על תאריך תחילת העבודות, ב-1 במרץ הקרוב; השנייה - סוכם על ההרשאה התקציבית לבניית הגשר, ואף הועברו כבר 100 מיליון שקל כמקדמה, מתוך מאות מיליונים הנדרשים להקמתו. 

אלא שכל זה לא הביא עדיין לבשורה המיוחלת, שכן העירייה טרם הנפיקה אישור אכלוס - אישור שנמצא באחריותה הבלעדית. לגלובס נודע כי גורמים שונים, גם בסביבת השר גולדקנופף, מנסים לקדם את העניין לעבר אישור סופי, וכי עצם קבלת ההרשאה התקציבית מקדם את הדברים קדימה, ובניגוד למצב לפני כחודש וחצי, ישנן התפתחויות חיוביות. 

מעיריית בני ברק נמסר כי הם עדיין ממתינים להרשאה מצד רשות מקרקעי ישראל, וכן לאישור הרשמי לתחילת עבודות מצד משרד התחבורה. "העניין נמצא בתהליכים ומתקדם מאוד, ומעורבות השר עוזרת מאוד. הדברים כבר לא 'תקועים' כפי שהיו, אבל זה לא נגמר עד שזה נגמר. ישנה אופטימיות זהירה, אבל עדיין אי־אפשר לדעת מתי יינתן אישור האכלוס לדירות". 

הרוכשים לא מחכים - ודורשים פיצוי

על אף ההתקדמות המסתמנת, נראה כי רוכשי הדירות כבר איבדו סבלנות. יותר מ־800 רוכשים היו אמורים להיכנס בסוף נובמבר האחרון, והם עדיין מחכים. כצעד אשר מיועד להפעיל לחץ על החברה היזמית, שלחו אותם דיירים באמצעות עו"ד ליאור לוי מכתב לארזי הנגב, שבו הם דורשים לקבל פיצויים על האיחור במסירת הדירות, מסוף ינואר - זאת על אף שההחלטה על מועד אכלוס הדירות אינה בידי החברה.

הדיירים טוענים כי החברה הודיעה להם באיחור על דחיית מועד המסירה, בניגוד לאמור בהסכם, וכי היא מתעלמת מפניות הרוכשים אליה. "התנהלות החברה פוגעת ברוכשי הדירות, לקוחותיה, באופן ישיר, ומתעלמת מהעובדה שמדובר במשפחות צעירות עם ילדים, שנושאות בנטל המשכנתה ובמקביל בתשלומי דמי שכירות כבר חודשים ארוכים, ומוצאות עצמן מול שוקת שבורה", נכתב במכתב. "היות שהעיכוב במסירת הדירות רובץ לפתחה של החברה, אם מסירת הדירות תתאחר מעבר ליום 31.1.24, החברה נדרשת להעביר את הפיצוי בשיעור של 150% דמי שכירות של דירה דומה באזור, וזאת מהיום הראשון לאיחור, קרי מיום 30.11.2023. אם התשלום לא יועבר לאלתר, לא נהסס ונפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו על פי דין". 

נציין כי פיצוי שכזה משמעו כספים רבים מצד החברה: ברבעון הראשון של 2023 עמדה השכירות הממוצעת בבני ברק על 3,913 שקל, כך על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. 150% מהמחיר הממוצע משקפים סכום של כ־5,870 שקל בחודש, וכ־4.7 מיליון שקל פיצויים בחודש לכל הרוכשים יחד. 

מהחברה טרם נמסרה תגובה.