ירידה בשיעור האבטלה בדצמבר: 100 אלף עובדים חזרו מחל"ת ומילואים

עפ"י הלמ"ס, שיעור האבטלה המורחב, הכולל את היוצאים לחל"ת, הצטמצם ועמד בחודש דצמבר 2023 על 6.1%, לעומת 8.5% בנובמבר • שיעור האבטלה המצומצם, העוקב אחר מספר הבלתי מועסקים בלבד, עלה במעט ועמד בדצמבר על 3.1%, לעומת 2.8% בנובמבר

לשכת התעסוקה בחולון / צילום: איל יצהר
לשכת התעסוקה בחולון / צילום: איל יצהר

שיעור האבטלה המורחב, הכולל את היוצאים לחל"ת, הצטמצם ועמד בחודש דצמבר 2023 על 6.1% - כך מפרסמת היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. זאת בהשוואה לשיעור הגבוה בחודש נובמבר, שעמד על 8.5%.

שיעור האבטלה המצומצם, העוקב אחר מספר הבלתי מועסקים בלבד, עלה במעט מחודש לחודש ועמד בדצמבר על 3.1%, לעומת 2.8% בנובמבר. 

כל עובד בישראל יתרום 400 שקל משכרו למימון תוכנית הסיוע למילואים של הממשלה. כך זה יעבוד
מתי צפוי שוק העבודה להתאושש מהמלחמה?

מנתוני הלמ"ס עולה כי מספר היוצאים לחל"ת ומספר אנשי המילואים ירד בכ-100 אלף עובדים, ועומד כיום על 270 אלף בלבד. מהנתונים עולה כי עיקר הירידה נובעת מהמוצאים לחל"ת: אחוז היוצאים לחל"ת מתוך שיעור האבטלה המורחב עמד בדצמבר על 31.5% (לעומת 48.0% בנובמבר), ואחוז אנשי המילואים עמד על 35.5% (לעומת 30.7% בנובמבר).

הלמ"ס מפרסם גם חלוקה מגדרית לנתוני האבטלה ומציג כי אחוז הגברים במילואים (55%) גבוה לעומת אחוז הנשים (9%). עם זאת, נשים נפגעו והוצאו לחל"ת בשיעור גבוה יותר מאשר הגברים: 34% מהנשים לעומת 30% הגברים.

התמונה המשתקפת מנתוני התעסוקה בסוף השנה מראים כי לאחר פגיעה קשה בשיעור התעסוקה בתחילת המלחמה, מספר המוצאים לחל"ת יורד במהירות בעוד מספר המובטלים לא עלה בצורה משמעותית, ומראה בכך חזרה לעבודה של אלו שיצאו לחל"ת בראשית המלחמה.

נתונים דומים ניתן לראות משירות התעסוקה, שפרסמו את נתוני דצמבר בשבוע שעבר והצביעו כי לראשונה מפרוץ המלחמה, חלה ירידה במספר דורשי העבודה, ובמהלך דצמבר היא עמדה על שיעור של 11%. בשירות מצפים כי מגמה זו תימשך, ויחולו ירידות משמעותיות גם בהמשך.