"פגיעה בציבור המשקיעים": עתירה חדשה נגד לוין לבג"ץ

התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ נגד שר המשפטים על כך שאינו ממנה נציגים לוועדת האכיפה המינהלית ברשות ניירות ערך, באופן הגורם לשיתוקה • בעתירה נטען כי לוין מפר את חוק ניירות ערך בכך שהוא נמנע מלמנות חברים לוועדה, מפר את חובתו לפעול בסבירות ובמהירות הראויה, וחורג מסמכותו בדרך של מחדל

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
שר המשפטים יריב לוין / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

התנועה לאיכות השלטון עתרה הבוקר (ב') לבג"ץ נגד שר המשפטים יריב לוין על כך שאינו ממנה נציגים לוועדת האכיפה המינהלית ברשות ניירות ערך, באופן הגורם לשיתוקה. 

מינוי חברים לוועדה מתעכב, והאכיפה המינהלית ברשות ני"ע משותקת מאוגוסט 
בכיר בפירמת עורכי דין התגרש. הסכסוך הוליד פסיקה חדשנית

ועדת האכיפה ברשות ניירות ערך היא מסלול האכיפה המרכזי לטיפול בהפרות חוק בשוק ההון - היא פועלת נגד חברות ובעלי תפקידים בדרך של הטלת עיצומים כספיים של מיליוני שקלים לצד סנקציות נוספות.

בחודש אוגוסט האחרון פג המינוי של שניים מהנציגים בוועדה, אך מאז חלפו חמישה חודשים, ולא מונו להם מחליפים, באופן שלא מאפשר לכנס את הוועדה ולדון בתיקים חדשים.

לפחות ארבעה תיקים ושלושה הסדרים ממתינים לוועדת האכיפה המינהלית שתחזור לפעול. ההחלטה האחרונה שניתנה על־ידי הוועדה הייתה באוגוסט, אז אושר הסדר אכיפה עם חברת ווטרסטון ונושאי משרה. החברה שילמה 2 מיליון שקל בשל הפרת חובת דיווח. 

"השר חורג מסמכותו בדרך של מחדל" 

בעתירה נטען כי השר מפר את חוק ניירות ערך בכך שהוא נמנע מלמנות חברים לוועדה, מפר את חובתו לפעול בסבירות ובמהירות הראויה, וחורג מסמכותו בדרך של מחדל.

נטען כי ועדת האכיפה המינהלית מהווה "מסלול אכיפה מרכזי ומשמעותי לטיפול בהפרות של דיני ניירות ערך. בכך, תפקוד הוועדה מחזק את אכיפת הדין בישראל, תורם לצמיחת המשק ולחיסכון בקופת המדינה". עוד נטען כי "נוכח הימנעותו ממינוי חברים לוועדה, שר המשפטים מסכל את אכיפתם של דיני ניירות ערך וגורם לפגיעה בשלטון החוק ובציבור המשקיעים".

"מינויים של חברי הוועדה בעלי המומחיות בדיני ניירות ערך פקע בחודש אוגוסט 2023. משמעות הדבר היא שנוכח הימנעותו של שר המשפטים ממימוש סמכות המינוי בה מחויב, מזה למעלה מ-5 חודשים שמסלול האכיפה המרכזי של דיני ניירות ערך בישראל אינו פעיל", נכתב בעתירה.

רשות ניירות ערך, שנרשמה כמשיבה פורמלית בעתירה, פנתה לשר לוין עוד לפני שהסתיימה כהונת חברי הוועדה באוגוסט וביקשה לקדם את מינוי חבריה, כדי שוועדת האכיפה המינהלית תוכל לפעול. 

הוועדה משותקת מאז 4 באוגוסט

ועדת האכיפה המינהלית היא גוף מעין־שיפוטי שהוקם על־פי חוק ודן בעבירות נגד חברות ציבוריות ובעלי תפקידים בהן, שאינן פליליות. הוועדה מוסמכת להטיל קנסות של עד 5 מיליון שקל על תאגידים ושל עד מיליון שקל על יחידים, לדרוש פעולות לתיקון ההפרה ולהתלות רישיון.

כל הרכב כולל שלושה חברים: יו"ר ועדה ושני נציגי ציבור - האחד משפטן מומחה בדיני ניירות ערך וחברות, והשני מומחה בשוק ההון. בסך־הכול חברים בוועדה שישה חברים - שניים מכל מומחיות ושני יושבי־ראש. את יושבי־ראש הוועדה ממנה יו"ר רשות ניירות ערך, ואילו את חברי הוועדה ממנה שר המשפטים.

כאשר חסרים שני המומחים מאותה קטגוריה, לא ניתן לקיים כלל דיונים בוועדה, כי לא ניתן למנות אפילו הרכב אחד כנדרש לפי החוק. זהו המצב מ-4 באוגוסט, אז פג מינוי שני המומחים לשוק ההון - ד"ר מורן אופיר ופרופ' קובי קסטיאל. במצב זה הוועדה לא יכולה לדון בתיקים חדשים, אלא רק לסיים דיון שהחל.