מינוי חברים לוועדה מתעכב, והאכיפה המינהלית ברשות ני"ע משותקת מאוגוסט

משמעות העיכוב - לא ניתן לבצע אכיפה מינהלית כלפי חברות ובעלי תפקידים שהפרו את הוראות החוק, ולהטיל עליהם עיצומים כספיים של מיליוני שקלים • מטעם שר המשפטים לוין נמסר כי הליכי המינוי מתקיימים, אך לא נמסר מתי צפויים מינויים

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
שר המשפטים יריב לוין / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

שר המשפטים יריב לוין לא מינה מתחילת אוגוסט האחרון חברים לוועדת האכיפה המינהלית של רשות ניירות ערך - מסלול האכיפה המרכזי לטיפול בהפרות חוק בשוק ההון. זאת לאחר שפג מינוים של שניים מחברי הוועדה, כך שלא מתאפשר לכנס אותה ולדון בתיקים חדשים.

שר המשפטים לוין רוצה לקצר את ההתמחות במשפטים. אז למה בענף מתנגדים?
שלושה פסקי דין בשבוע | מתחזה מכר קרקע באמצעות צו ירושה מזויף - מי יישא בנזק?

המשמעות היא שלא ניתן לבצע אכיפה מינהלית כלפי חברות ובעלי תפקידים שהפרו את הוראות החוק, ולהטיל עליהם עיצומים כספיים של מיליוני שקלים.

לגלובס נודע כי ארבעה תיקים ושלושה הסדרים ממתינים לוועדה שתחזור לפעול. ההחלטה האחרונה שניתנה על־ידי ועדת האכיפה המינהלית הייתה באוגוסט, אז אושר הסדר אכיפה עם חברת ווטרסטון ונושאי משרה. החברה שילמה 2 מיליון שקל בשל הפרת חובת דיווח.

התנועה לאיכות השלטון פנתה החודש לרשות ניירות ערך ולשר לוין בבקשה לפעול למינוי מהיר של התקנים החסרים. במכתב נטען כי "אי-הפעלתו של מסלול האכיפה המינהלי פוגע בטיוב האכיפה של חוקי ניירות ערך ומאפשר רק הליך פלילי נגד המפירים - שהוא הליך ארוך ומסורבל יותר ונמשך בממוצע זמן רב יותר מההליך המינהלי"; וכי המצב מביא להיעדר הרתעה ולהפרה של הוראות חוק.

"הרשות ביקשה מהשר למנות"

השבוע השיבה עו"ד גלית כהן, הממונה על פניות הציבור ברשות ניירות ערך, כי "עוד לפני סיום כהונתם של חברי הוועדה האמורים, פנתה הרשות לשר המשפטים וביקשה כי יקודם מינוי של חברי ועדה כנדרש בחוק, כדי שוועדת האכיפה המינהלית תוכל לפעול. פניות נוספות נעשו לשר המשפטים גם לאחר סיום כהונתם של חברי הוועדה, האחרונה שבהן ב-8 בנובמבר 2023. על-פי הנמסר לנו, שר המשפטים פועל בימים אלה למינויים של חברי הוועדה החסרים, ואנו מקווים כי הליך המינוי יקודם בהקדם האפשרי".

ועדת האכיפה המינהלית היא גוף מעין־שיפוטי שהוקם על־פי חוק ודן בעבירות נגד חברות ציבוריות ובעלי תפקידים בהן, שאינן פליליות. הוועדה מוסמכת להטיל קנסות של עד 5 מיליון שקל על תאגידים ושל עד מיליון שקל על יחידים, לדרוש פעולות לתיקון ההפרה ולהתלות רישיון.

כל הרכב כולל שלושה חברים: יו"ר ועדה ושני נציגי ציבור - האחד משפטן מומחה בדיני ניירות ערך וחברות, והשני מומחה בשוק ההון. בסך־הכול חברים בוועדה שישה חברים - שניים מכל מומחיות ושני יושבי־ראש. את יושבי־ראש הוועדה ממנה יו"ר רשות ניירות ערך, ואילו את חברי הוועדה ממנה שר המשפטים.

כאשר חסרים שני המומחים מאותה קטגוריה, לא ניתן לקיים כלל דיונים בוועדה, כי לא ניתן למנות אפילו הרכב אחד כנדרש לפי החוק. זהו המצב מ-4 באוגוסט, אז פג מינוי שני המומחים לשוק ההון - ד"ר מורן אופיר ופרופ' קובי קסטיאל. במצב זה הוועדה לא יכולה לדון בתיקים חדשים, אלא רק לסיים דיון שהחל.

החלטות שיצרו תקדימים משפטיים

בין השנים 2012, אז החלה רשות ניירות ערך לבצע אכיפה מינהלית, ועד למרץ 2021, הוגשו 65 תיקים לוועדת האכיפה, שכללו 159 מפירים. מרבית התיקים הסתיימו בהסכמי אכיפה. הסכום הכולל של העיצומים הכספיים שנגבו מ-2012 ועד 2020 הגיע ל-59 מיליון שקל. החלטות הרשות מנחות את השוק ויצרו תקדימים משפטיים שהשפיעו על התנהלות החברות שמפעילות תוכניות אכיפה פנימיות.

מטעם השר לוין נמסר כי הליכי המינוי מתקיימים, אך לא נמסר מתי צפויים מינויים.