טורקיה תפרוס מערכות רדאר בסמוך למים הכלכליים של ישראל

במסגרת המיזם, שצפוי להסתיים בתוך שנתיים, יוקמו בקפריסין הטורקית שלוש תחנות רדאר • זהו מפגן כוח טורקי משמעותי ברפובליקה הטורקית של צפון קפריסין, מדינה שרק טורקיה מכירה בעצמאותה

חוף איסקלה, אחד המחוזות בהם צפויים להקים שלוש תחנות רדאר, לא רחוק מהמים הכלכליים של ישראל / צילום: Shutterstock
חוף איסקלה, אחד המחוזות בהם צפויים להקים שלוש תחנות רדאר, לא רחוק מהמים הכלכליים של ישראל / צילום: Shutterstock

טורקיה תקים ברפובליקה הטורקית של צפון קפריסין (KKTC) מרכז מעקב אחר תנועת אוניות ושירותי ניווט ימיים - כך הודיע שר התחבורה והתשתיות של טורקיה, עבדולקאדיר אורלאולו.

במסגרת המיזם, שצפוי להסתיים בתוך שנתיים, יוקמו בקפריסין הטורקית שלוש תחנות רדאר. שתיים מהן יוצבו במחוזות איסקלה (İskele) וגאזימע'ושה (Gazimağusa / פמגוסטה ביוונית) שבקצה המזרחי של האי, לא הרחק מהמים הכלכליים של ישראל. 

תמיכה נוספת מגרמניה: תספק תחמושת טנקים מדויקת לישראל ממאגרי הצבא שלה
הערכות: התקיפות בתימן ניתקו את קווי אספקת הנשק האיראני לחות'ים

"הפרויקט יחזק את האפקטיביות של טורקיה במזרח הים התיכון", אמר השר הטורקי. "תחנות המעקב יעבירו את המידע למטה שירותי תנועת השיט".

זהו מפגן כוח טורקי משמעותי ברפובליקה הטורקית של צפון קפריסין, מדינה שרק טורקיה מכירה בעצמאותה. השלכה מרכזית של אותה הכרה זו התפיסה הטורקית כי הממשל בלפקושה, בירת קפריסין הטורקית, זכאי למים כלכליים.

לפי החוק הבינלאומי, אין שום הכרה בקפריסין הטורקית ככלל ובמים כלכליים עבורה בפרט, אלא כלל המים הכלכליים מסביב לאי שייכים לרפובליקת קפריסין.

סוגיית קפריסין מהווה רק חלק מהמחלוקות בנוגע למים הכלכליים במזרח הים התיכון בין טורקיה לבין המדינות שפועלות לפי החוק הבינלאומי. בין שלל המחלוקות הרבים עומדים הסכם הגבול הימי שכונן נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן עם לוב ב־2019, ועוד קודם לכן - מעמד המים בים האגאי. 

מדינה ללא צבא 

הרפובליקה הטורקית של צפון קפריסין היא מדינה שלא יכולה להתקיים ללא טורקיה. אין לה צבא, כאשר צבא טורקיה מהווה למעשה גם הצבא שלה, וברשותה יש רק כוח ביטחוני פנימי שאמון על משימות שיטור. יתרה מכך, סוכנות הביון הטורקית (MİT) היא למעשה גם האמונה על המודיעין בשטחה. כלומר, כשמדברים על פעילות חבלנית איראנית בצפון קפריסין - מי שאמורה להשתלט על האירוע היא אנקרה. על אחת כמה וכמה בהתחשב בעובדה שנמל התעופה הבינלאומי הצפון־קפריסאי היחיד הוא "ארג'אן" (Ercan), שהטיסות היחידות שיוצאות ממנו הן לטורקיה.

"הטורקים מעוניינים לעקוב אחר תנועות הקפריסאיות, או חברות רב־לאומיות, שפועלות עבור רפובליקת קפריסין", אומר לגלובס ד"ר חי איתן כהן ינרוג'ק, מומחה לטורקיה במרכז משה דיין באוניברסיטת תל אביב ובמכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון. "אני חושב שהכוונה היא לא ישירות לישראל, אבל אם אנחנו מכנים את עצמנו כבת־ברית של יוון וקפריסין - זהו גם מסר בישראל".