תמיכה נוספת מגרמניה: תספק תחמושת טנקים מדויקת לישראל ממאגרי הצבא שלה

לפי דיווח ב"שפיגל", גרמניה נעתרה לבקשה הישראלית לספק עד 10,000 פגזים, ואף תספק אותם ממאגרי החירום שלה • המגזין דיווח כי גורמים רשמיים בגרמניה וכן שגרירות ישראל לא אישרו את הידיעה, אך שגריר ישראל בגרמניה רון פרושאור הודה לגרמניה על כך "שהיא עומדת ללא עוררין לצדה של ישראל"

קנצלר גרמניה אולף שולץ / צילום: Reuters
קנצלר גרמניה אולף שולץ / צילום: Reuters

הממשלה הגרמנית החליטה לספק לישראל פגזים לטנקים, אחרי בקשה ישראלית בעניין ולאחר שבחנה את הנושא בשבועות האחרונים; כך מדווח היום (ג') אתר השבועון "דר שפיגל". מדובר בתמיכה צבאית יוצאת דופן מצד גרמניה בזמן מלחמה, הדומה לתמיכה האמריקאית שהושיטה וושינגטון בחודשים האחרונים. הבקשה הישראלית, לפי הדיווח, נעשתה כבר בנובמבר, וביקשה כ-10,000 פגזים מדויקים מתוצרת החברת הגרמנית "ריינמטאל". בתום בחינה של היצוא הסכימו משרד הקנצלר, משרד החוץ ומשרד הביטחון הגרמני על הצעד, לפי הדיווח הערב.

לפי ה"שפיגל", הבקשה הדחופה נובעת מהשימוש הרב בתחמושת שנעשה על ידי ישראל במלחמה בעזה עד כה, ומתוך צורך לשמור על מוכנות וארסנל מספיק של הצבא הישראלי. בתחילת דצמבר אישר נשיא ארה"ב, למרות התנגדות הקונגרס, חבילת סיוע מיוחדת לישראל שכוללת אספקה אמריקאית של כ-14,000 פגזי טנקים. מדובר בחבילת סיוע בשווי של כ-106 מיליון דולר, לפי הדיווחים. הנשיא ביידן עקף את הקונגרס בעקבות מחלוקות בעניין הסיוע והחימוש שיוענקו לאוקראינה, שנכרכו על ידי הבית הלבן יחד עם הסיוע לישראל.

הרבה יותר מההערכות הישראליות: נתונים חדשים על ההיקף המבעית של מנהרות בעזה 
ישראל נערכת למשימה מסוכנת במיוחד בעזה, כך היא עושה את זה 

כעת, כאמור, גם גרמניה תומכת במאמץ המלחמתי הישראלי. לפי הדיווחים, ישראל זקוקה לפגזים במהירות רבה, ולכן נבדקת האפשרות כי הם יסופקו תחילה ממאגרי החירום של הצבא הגרמני עצמו באופן מיידי. החברה הגרמנית מסרה כי תוכל לאחר מכן "למלא את החוסרים" במחסנים הגרמנים בתוך "שישה עד שמונה חודשים". ישראל הביעה נכונות לשלם עבור התחמושת, וכעת מתנהלים דיונים על המחיר הסופי של העסקה.

אתר המגזין דיווח כי גורמים רשמיים בגרמניה וכן שגרירות ישראל בגרמניה לא אישרו את הידיעה. למרות זאת, שגריר ישראל בגרמניה רון פרושאור הודה בדברים לעיתון לגרמניה ולקנצלר אולף שולץ על כך "שהיא עומדת ללא עוררין לצדה של ישראל".

לא רק תמיכה צבאית

גרמניה הודיעה בשבוע שעבר על צעד חריג מבחינה משפטית, והבטיחה לעמוד לצד לישראל בדיון המתנהל בהאג לבקשת דרום-אפריקה, המאשימה את ישראל בביצוע ג'נוסייד בעזה. הממשלה הגרמנית הודיעה כי תצטרף כ"צד שלישי" להליכים, תדרוש הבהרות מבית הדין הבינלאומי לצדק על "השימוש הפוליטי" בטענה זו, ואמרה באופן גורף כי "אין כל בסיס להאשמת ישראל ברצח עם".

גם ברמה הדיפלומטית, גרמניה ניצבת נגד קריאות באיחוד האירופי לדרוש הפסקת אש מיידית ברצועת עזה. בדרבון גרמני, האיחוד האירופי התחייב לכך שעזה "ביום שאחרי" לא תהיה תחת שלטון חמאס, קורא באופן תדיר לשחרור החטופים הישראלים ברצועה ומדבר על זכותה של ישראל להגן על עצמה.

עם תחילת המלחמה, "ויתרה" גרמניה על שני מל"טים מסוג "Heron-TP" שהיא חוכרת מישראל, והעבירה אותם לשימוש מיידי של חיל האוויר במטרה לסייע בחזיתות השונות. ראשי גרמניה, מהקנצלר שולץ וסגנו רוברט האבק, ועד לראשי האופוזיציה השמרנית ושרת החוץ אנלנה ברבוק, שבו והתחייבו לעמוד לצדה של ישראל והזכירו כי הבטחת קיומה היא "חלק מסיבות הקיום של הרפובליקה הפדרלית הגרמנית".